Ki döfi le a demokráciát?

Ludwig Emil
2008. 06. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokan és sokféleképpen emlékeznek a negyven évvel ezelőtti Európa néhány nagyvárosában lejátszódott eseményekre. Az 1968 tavaszán elsősorban Párizsban és Nyugat-Berlinben, az ottani egyetemeken kibontakozott antikapitalista-anarchista szervezkedés, majd az államrend elleni erőszakba torkolló utcai demonstrációk emléke nemigen izgatja fel a polgári, konzervatív körök szívét-lelkét, a baloldalon azonban ma is jól kitapintható, kedélyes nosztalgiával párosulnak az évfordulós megemlékezések. Különös pikantériája a kontinensen időközben bekövetkezett szerepváltozásoknak, hogy egyik-másik egykori anarchista hangadóból időközben a brüsszeli bürokrácia fejedelmi fizetésű csúcsburzsoája lett, a Keletről odacsatlakozott volt moszkovita politikusok, gazdasági és sajtóemberek pedig a saját gyökereiket vélik felfedezni az akkori mozgolódásban. Az pedig már jóval több, mint pikáns metamorfózis, ami az akkoriban még elvi alapon antikapitalista, azaz kommunista pártfunkcionáriusok fejében és bankszámláján történt.
A legérdekesebb dolog, amely az itthoni média-összeállítások valamelyikében megragadta a figyelmemet, egy 1968 májusában készült hírügynökségi fotón látható. Pontosabban olvasható, a nyugat-berlini utcán tüntető fiatalok egyik méretes transzparensén: „Antikommunizmus = halálos döfés a demokráciára!” Aligha túlzás azt mondani, hogy ez a jelmondat nem csupán egy a többi, akkoriban divatos lózung között, hiszen ha kibontjuk a jelentését, és hozzágondoljuk az 1917-től 1968-ig, majd az azóta lejátszódott politikai és társadalmi eseményeket, átalakulásokat, úgyszólván minden furcsaság, ellentmondás egyszeriben érthetővé válik. Szinte rávilágít arra a sokunk számára nehezen felfogható és elviselhető elvi és gyakorlati anomáliára, amelyet a múlt és a jelen eseményeinek, jó és rossz cselekedeteinek különböző mértékkel való megítélésében tapasztalhatunk. Külföldön éppúgy, mint idehaza.
Vélhetően sohasem fogjuk megtudni, kik ötlötték ki, frappírozták hatásos mondattá, majd mázolták a lepedővászonra e markáns idézetet negyven esztendeje. Azt azonban objektíven tudjuk, hogy akkor már huszonhárom év telt el a XX. század legnagyobb fordulópontja, 1945 óta, amikor totális politikai, katonai és fizikai megsemmisülés lett a német nemzetiszocialista rendszer osztályrésze, s vele együtt került a történelem lomtárába az olasz és szlovák fasiszta, a román vasgárdista, a szerb csetnik, a horvát usztasa, a hungarista s még tucatnyi további náci-kollaboráns nyugat- és kelet-európai rezsim. A felelősöket a győztesek bíróságai elszámoltatták, a bukott szereplőket kiiktatták a közéletből, és 1945–46 óta az öreg kontinensen sehol és soha egyetlen napra a politikai hatalom közelébe sem szagolhatott egykori náci, fasiszta stb. személy. A jobboldali veszély ellen tehát nem sok apropója volt tiltakozni senki fiának. Ezzel szemben a háborús győzelméből – kétségkívül a legnagyobb véráldozat árán – a legnagyobb hasznot húzó Szovjetunió addig csak a hitleri birodalomhoz hasonlítható totális, imperialista hatalomra tett szert Európában. A háború előtt polgári, parlamentáris rendszerű, kisebb-nagyobb mértékben demokratikus országok 1944–45-ben sorban az új, sztálini „Gestapo” markába kerültek; paradox módon a nácik korábbi áldozatai – lengyelek, csehek – éppúgy, mint a felsorolt német szövetségesek. A több évtizedig változó intenzitással folyt vörös terror rémtetteit, a szervezett népirtás tízmilliókban számolható áldozatainak sorsát történelmi dokumentumok, bizonyítékok, könyvek, filmek; Berlinben, Budapesten, Tallinnban és más helyeken tudományos intézetek tartják számon, és mutatják be a világnak.
A kommunista rendszer(ek) viszonya a szabadsághoz, a méltósághoz, a tételes szabadságjogokhoz kísértetiesen emlékeztet a náci és fasiszta rendszerekéhez. Még a német és szovjet kényszermunka-táborok főkapuin elhelyezett feliratok „ideológiai” mondanivalója is szellemileg rokon. A hitleri fogalmazás szerint „a munka felszabadít”, a sztálini szóhasználat szerint „a munka dicsőség dolga”; a többi csupán stílusbeli és technikai különbség köztük. Az a lepedővászonra mázolt kijelentés, miszerint a kommunistaellenesség tőrdöfés a demokráciába, a vörös rendszer(ek) áldozatainak, túlélőinek, az emberiség lelkiismeretes, erkölcsös részének azt a jogát negligálja, hogy rámutathassanak a rémtettekre és elkövetőikre, a társutasokra és haszonélvezőkre. Mégpedig a legalattomosabb zsarolást beépítve az idővel „korrektnek” becézett politikai vélménynyilvánításba: aki szót emel a szélsőséges baloldal ellen, az a demokrácia létét fenyegeti. Avagy másként, kérdésként megfogalmazva: az 1917-től az 1960-as évekig terrorista, 1968-ban még virulens és – fogatlan oroszlánként – még ma is létező kommunizmus szóbeli bírálata ezek szerint éppúgy veszélyt jelent a demokráciára, mint a valóságban maga Lenin, Sztálin, Berija, Rákosi, Gottwald, Ceausescu, Mao Ce-tung, Kim Ir Szen, Ho Si Minh és mások elméleti és gyakorlati működése jelentett ugyanarra a demokráciára? Vagy megint másként, a kommunizmus világszerte ismert ellenlábasai, Szolzsenyicintől Hávelig, Krassó Györgytől Walesáig talán tőrrel a kezükben fenyegették-fenyegetik a népuralmat? Csak nem?
Az 1968-as baloldal kedvencei, Lenin és Mao milliók vérében gázoltak a pártjuk által leigázott és tönkretett Oroszországban és Kínában, s még a kisebb kaliberű gyilkosok is, mint Castro, Che Guevara vagy Honecker, könnyű szóval kiadták a parancsot a „marxizmus” fegyveres terjesztésére. A történetesen a párizsi Sorbonne-on végzett vörös khmer-vezetők, Pol Pot és Ieng Sari olyan szisztematikus népirtást rendeztek Kambodzsában, amelyhez arányaiban foghatót nem ismer a történelem. De hogy jöhet ezzel szemben a demokrácia elleni támadás?
Ne legyünk naivak. Ezt a jelmondatot aligha valamelyik burzsoá família jómódtól megcsömörlött egyetemista fiacskája fogalmazta meg a tüntetésre készülve. Az egész 1968-as szélsőbaloldali felfordulás mögött ott lapult a hatalma csúcsára érkezett, gazdasági és fegyveres ereje teljében levő kommunista világhatalom. Voltak persze, akik már észrevették a repedéseket a rendszer betonkolosszusán – amiben az 1956-os magyar felkelésnek éppúgy volt része, mint a létező szocializmus rohamos elzüllésének –, és gondoltak a jövőjükre. Amikor egyszer majd már nem lehet a dolgokat továbbvinni a régi módon, a régi hatalmi eszközökkel, és úgynevezett reformokra lesz szükség. Amelyekbe még az is belefér, hogy át kell festeni a cégtáblát. Egyik kortárs humoristánk utólagos definíciójával: eljön majd a módszerváltás ideje, amikor minden addigi ideológiai, „maxista-lejmista” maszlagot fel lehet és kell áldozni azért, hogy a materiális hatalom (a pénz, a politikai befolyás, a média) megbízható kezekben maradhasson. Így jutunk el a negyven évvel ezelőtti nyugat-berlini tüntetés transzparensének lózungjától a ma is sűrűn hallható megjegyzésig: már megint kommunistáznak. Márpedig aki ezt teszi, az ugyebár szélsőséges, szélsőjobboldali, fasiszta, náci és a demokrácia ellensége. Így működik a kettős mérce. Ahogyan egy bodrogközi cigány ember mondta sok évvel ezelőtt: ki van ez találva, kérem, mint a cseréppipa. Ha leesik, nem kell fölvenni.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.