Szigorúan korlátozza a kormány a középiskolák felvételiztetési jogát. A következő tanévtől az iskolák nem szervezhetnek egyedi felvételi vizsgát, csak az oktatási tárcához tartozó Oktatási Hivatal által összeállított központi írásbeli vizsgát írathatják meg a tanulókkal.
Katanics Sándor (MSZP) kijelentette: az írásbeli egységesítése mellett a hat- és nyolcosztályos gimnáziumok jövőre szóbeli vizsgát egyáltalán nem tarthatnak.
A négy évfolyamos középiskolák sem rendezhetnek külön szóbelit, csak akkor, ha előtte megrendezték a központi írásbelit. Ha a középiskola nem kíván felvételi vizsgát rendezni, akkor pusztán az általános iskolai tanulmányi eredmény alapján kell rangsorolni a diákokat. Az írásbeli vizsgák eredménye az összpontszám ötven százaléka, a szóbeli vizsgáké 25 százaléka lehet, vagyis a pontszám egynegyedét mindenképp a hozott pontoknak kell kitennie. Az iskola által összeállított egyedi írásbeli feladatsort csak nemzeti, etnikai, kisebbségi oktatási intézményekben írathatnak a felvételizőkkel. Katanics Sándor szerint a szóbeli vizsgákkal az a probléma, hogy szubjektívek, nem állítanak egységes mércét a diákok elé, így lehetőséget adnak indokolatlan szelekcióra, szegregációra.
*
A változtatás célja a felvételi eljárás egyszerűsítése is. A szigorításokat tartalmazó miniszteri rendelet várhatóan ősszel lép hatályba.
A tanárok szerint a felvételiztetés korlátozása tovább csorbítja az intézmények pedagógiai önállóságát. Kerpen Gábor, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke lapunknak kijelentette: ha az iskola nem állíthat össze saját felvételi vizsgát, és központilag megszabják, hogy kit kell felvennie, annak az lesz az eredménye, hogy sok esetben olyan diák kerül be az intézménybe, aki nem illeszkedik az ott alkalmazott pedagógiai módszerhez, és így várhatóan nem is fogja jól érezni magát. Hozzátette: nem úgy kell segíteni a hátrányos helyzetűeken, hogy korlátozzuk az iskolákat és szűkítjük a kínálatot, hanem például úgy, hogy továbbképezzük az őket oktató pedagógusokat.
A Fidesz szerint a felvételi rendszer napirenden lévő megváltoztatása egy újabb álintézkedés, célja, hogy elterelje a figyelmet a valódi problémákról. Sió László, a párt oktatáspolitikai műhelyének vezetője leszögezte: az egész oktatási esélyegyenlőségi programcsomag nagyrészt lényegtelen kérdéseket feszeget, ahol pedig mégis belefut egy fontos dologba – mint például a hátrányos helyzetű gyerekek óvodáztatása – ott nem jut el a probléma gyökeréig. Ilyen a felvételi szabályok változtatása is: attól, hogy a diákok központi vizsgát írnak, még nem kerülnek jobb helyzetbe a hátrányos helyzetű diákok.
Bölöni László is a román parlamenti választáson való részvételre buzdít