Kezdődik a nyári vásár

Több mint egy éve apad a hazai kiskereskedelemben eladott áruk mennyisége, s ahogy arról a statisztikák tanúskodnak, egyre több üzlet lavírozik a csőd szélén. Emiatt már most elkezdték akciózni termékeiket a boltok.

2008. 07. 24. 8:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint egy éve folyamatosan csökken a magyar kereskedelemben eladott áruk tömege. A kereskedők a gyengülő vásárlóerő miatt, és hogy mentsék a kaszszát, egyre gyakrabban nyúlnak a leárazás klasszikus módszeréhez.
– Már karácsony előtt is megdőlt az évszázados leárazási rekord, ugyanis jóval korábban megjelentek az akciók a boltok kirakatában, mint azt eddig megszoktuk – mondta lapunknak az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Vámos György szerint a piac hanyatlása még ma sem csillapodott, ezért biztosra veszi, hogy már júliusban szokatlan kedvezmények, átlag alatti árak csalogatják majd a honfitársakat.
Nem tesz jót az erős forint sem, főként a dél- és nyugat-dunántúli kereskedőknek, akik a nagy meleg, de főként az árfolyamváltozások miatt már június végén szokatlan, 70-80 százalékos kiárusítással rukkoltak elő. Az olcsó euró ugyanis sokakat csábít a határon túlra vásárolni, például az egyébként olcsónak nem mondható Horvátországba és Szlovéniába, pláne Ausztriába. Ahogy az a helyi kereskedelmi és iparkamarák felméréséből kiderül: míg korábban legfeljebb a határ 10-15 kilométeres körzetéből jártak át rendszeresen a túloldalra vásárolni, ma már a 25-30 kilométerre lakók is nekivágnak. – Ha ez így megy tovább, lehúzhatjuk a rolót – panaszolta lapunknak az egyik fővárosi bevásárlóközpontban működő divatáru üzlet tulajdonosa. Elmondta, a plázákban jellemző bérleti díjak, a rezsi- és a vállalkozói költségek aránytalanul magasak a mostanság tapasztalt gyér forgalomhoz képest. Míg ugyanis néhány évvel ezelőtt könnyedén ki tudta termelni a működéshez szükséges keretet, addig mára szinte felére csökkent a vásárlók száma, miközben a plázák tulajdonosai legtöbbször nincsenek tekintettel a magyar lakosság apadó pénztárcájára. Így a butikos csak a saját kárára tudja menteni a helyzetet, bár a fél áron eladott portéka hosszú távon egyáltalán nem kifizetődő, sőt.
A leárazás egyébként egy kényszerű üzletpolitikai lépés, célja, hogy a boltos megszabaduljon a nyakán maradt készlettől: a vásárló üzletbe csalogatásához mindig széles választék kell, így egy-egy időszak végén óhatatlanul megmarad a polcra rakott áruk egy része. Abban is bízik az idejekorán kiárusító vállalkozó, hogy kedvet csinál a még több vásárláshoz, főként mostanság, amikor rosszul megy a bolt. Emiatt is kerültek ki ezen a nyáron a szokásosnál előbb az akciós táblák a kirakatokba.

Tilos a megtévesztés. Nyári vásár idején sem téveszthető meg a vevő például azzal, hogy a kiárusítás kezdetén nem kapható a meghirdetett termék vagy a reklámújságban feltüntetett ár a boltban már nem ugyanaz. Az is főszabály, hogy többféle feltüntetett ár esetében a vásárlónak mindig a legkisebbet kell fizetnie. A reklámszlogenek sem verhetik át a vásárlót, az árakat böngészőknek ezért célszerű ügyelni a csábítás trükkjeire, mint például az „akár”, „-ig” kiegészítő feliratokra. Egyes üzletekben évek óta kinn lóg az „akciós árut nem cserélünk” táblácska, amit festéskor már le sem szednek, pedig a minőségi kifogás nem utasítható el a leárazás miatt. Így a kiárusított terméket, ha később kiderül, hogy hibás, a kereskedőnek ugyanúgy ki kell javítania vagy cserélnie, esetleg a vételárat visszaadnia.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.