Lúzerregény korunk művészéről

Varga Klára
2008. 07. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Azt már öt éve tudták egynéhányan, hogy novellafüzér, egybeolvasható kisregény készül a fővárosi kulturális élet, a kiállítás-megnyitók, az irodalmi estek, fogadások egyik elmaradhatatlan, legendákkal övezett figurájáról, akiről sokan gondolják, hogy egyidejűleg több rendezvényen is képes jelen lenni. Pontosabban csak modellje lett ő a Csőregh Márton válogatott szenvedései című, a Magyar Napló regénypályázatán különdíjat nyert műnek. Elsősorban a külsejét kölcsönözte Szappanos Gábor festőművész figurájának, aki átéli egy ma élő tehetséges, de nem életre való alkotó minden szenvedését. Sőt annál többet is, hiszen korunk hőse: a lúzer. A lúzerség fő oka a szerző szerint az agresszív emberek „ősi ösztöne, a gyengébbe való belerúgás kényszere”.
Csőregh Márton egy rettentő pinceodúban él a Józsefváros mélyén, innen indul korgó gyomorral, szomjas torokkal, üres zsebbel egy budai villába, a Dominalandbe, hogy összekötve a kellemest és a hasznost egy pornófilm-forgatáson pénzt keressen. Így kezdődik kálváriája, amely a kórházban folytatódik összetört bordákkal és egy félresikerült pásztorórával. Két kaland között pedig szülőatyja, az író még a létezését is kétségbe vonja. Csőregh a Városligetben hirtelen egy négyéves kislány apja lesz, de egyben lopás gyanújába keveredik, a feldühödött árusok elől gyermekével egy, a betlehemi gyermekgyilkosságokat ábrázoló festménybe menekül a Szépművészeti Múzeum egyik kiállítótermében. Leánya ugyan megússza a lemészároltatást, Csőregh azonban mint pedofilgyanús börtönben találja magát. Majd egy népi passiójáték szereplőjeként meg is ölik, Jézus helyett Júdásnak nézik, de fölkerül a mennybe, és az elképesztő pikareszknek még mindig nincs vége.
Nagy kockázatot rejt magában, ha az író egyes szám első személyben beszél végig a regény folyamán, még merészebb vállalkozás az egyes szám második személy, a főszereplő folyamatos hol atyai-hátbeveregetős, máskor testvéri, együtt érző tegezése. Mindenesetre Szappanosból ez a forma kiszabadítja az ősemberi vaskos derűt, az idők legmélyéről feldübörgő széles élcelődő kedvet, amely időnként mókás ellentétben áll a főhős lehangoló helyzetével, és azzal is, ahogyan nyomorúságát viseli. A szerző másik merész vívmánya, hogy bőségesen használ leírásokat. A kor prózája leszokott az ilyesmiről, hiszen a tévésorozatok alapján mindenki tudja, hogy néz ki egy szobabelső vagy milyen egy nő hiányos öltözékben. Szappanost viszont rendkívüli módon érdeklik a részletek, általuk löki tovább a cselekményt.
A szerző szakít a szakbarbár, csak némi kortárs irodalmat meg egy-két XX. századi szerzőt ismerő író figurájával is. Sznobokra jellemző gőg nélkül, de aprólékos gonddal beszél bibliai témájú festményekről, a kereszthalál és a mennybemenetel leírása mögött is érezhető az alapos tájékozottság. Megváltástörténetnek mégse nevezzük Csőregh Márton dimenziókon átívelő kalandjait, hiszen a regényben a főhős az egyetlen, aki szenved, így nincs is miért megváltania az emberiséget.
(Szappanos Gábor: Csőregh Márton válogatott szenvedései, Kráter Kiadó, 2008, 1500 Ft.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.