A tavalyi árakhoz képest átlagosan 6,5 százalékkal emelkednek a tankönyvárak – értesült a Magyar Távirati Iroda. Az oktatási tárca az előző évekkel ellentétben a hírügynökség kérdésére sem közölt adatokat a tankönyvcsomagok árairól, amit azzal indokolt, hogy minden iskolának a saját pedagógiai programjához kell kiválasztania a tankönyveket, így nem határozható meg egységes csomagár. Ez a válasz azért különös, mert már jó néhány éve több termékből választhatnak az iskolák, a tárca azonban eddig mindig ki tudta kalkulálni az átlagárat. Az idén ez nem sikerült. Tavaly egyébként a tankönyvcsomagok átlagára a 2–4. évfolyamokon 5000 forint volt, de az első évfolyamon a 10 000 forintot is meghaladhatta. Az 5–8. évfolyamokon 9813 forintos átlagárral számoltak, a 9–12. évfolyamokon 9666 forint volt az átlag, de akár
23 000 forint is lehetett egy csomag ára, ehhez képest kell figyelembe venni a 6,5 százalékos drágulást. A legdrágább kiadvány a szlovák nemzetiségi oktatásban használt könyv, ami 20 000 forintba kerül. A legdrágább tankönyvek jellemzően a kis példányszámban előállítható nemzetiségi, gyógypedagógiai, szakképzési tankönyvek köréből kerülnek ki.
Bár a családokat a kismértékű áremelés is nagyon érzékenyen érinti, a tankönyvkiadók egy része nem tudja fedezni növekvő költségeit a jóval az infláció alatti áremelésből. Romankovics András, a Tankönyves Vállalkozók Országos Testületének (TVOT) most leköszönt elnöke lapunknak leszögezte: bár a Hiller István vezette minisztérium a tavalyi infláció 150 százalékáig, vagyis körülbelül 12 százalékos emelésre adhatott volna lehetőséget, ezt nem tette meg, és 6,5 százalékos árkorlátot vezetett be. A kiadók tiltakoztak a döntés ellen, mondván, hogy ez súlyos anyagi nehézségek elé állítja őket. Romankovics leszögezte: a 6,5 százalékos maximum a valóságban átlagosan körülbelül 4,5 százalékos drágulást jelent, mivel a kiadók közötti árverseny miatt nem lehet a legmagasabb emelést végrehajtani. A szakember szerint ez komoly anyagi problémák elé állította a kiadókat, amelyek a pénzhiány miatt jelentősen visszafogták a fejlesztéseket, vagyis csak nagyon kevesen vállalkoznak új könyvek kiadására. Még súlyosabb lesz a helyzet jövőre, akkor már komoly csődök is várhatók. A kormány ugyanis megváltoztatta az árszabályt, és az emelés lehetséges mértékét nem az inflációhoz, hanem az ipari termelés árindexéhez kötötte, márpedig az a jelenlegi gazdasági helyzetben a nullához közelít. Romankovics kijelentette: tisztában van azzal, hogy a szülőknek így is nagy érvágás a tankönyvcsomagok megvásárlása. A probléma nyitja az, hogy az oktatási tárca csak diktál a kiadóknak, miközben egyetlen fillér támogatást sem ad tankönyvek gyártására, hogy kompenzálja az általa elrendelt szigorú árkorlát miatt kiesett bevételt.
A szülők és a kiadók mellett az önkormányzatok és az iskolák is komoly bajba kerülhetnek tanévkezdéskor, mert miközben a tankönyvek ismét drágulnak, a rászorulók ingyenes tankönyvellátására biztosított állami pénz évek óta nem emelkedik, vagyis ugyanúgy tízezer forintból kellene biztosítani az egyre drágább köteteket, mint korábban. Az önkormányzatok kiegészíthetik ezt az összeget, de a legtöbb település olyan súlyos anyagi gondokkal küzd, hogy erre képtelen. Így az iskoláknak nemigen marad más lehetőségük, mint könyvtárak működtetése, vagyis a szegény gyerekek nem kapják meg a tankönyvet, csak kölcsönözhetik az intézménytől, amit tanév végén vissza kell adniuk. Ez különösen az olyan könyvek esetében jelent gondot, amelyeket a diákok több évig használnak, így például az elsős irodalom- vagy történelemkönyvre az érettségizőknek is szükségük van. Szintén hátrányos a kölcsönzésben, hogy a tárca mindig újabb és újabb javításokra, átdolgozásokra kötelezi a kiadókat, így a tankönyvek nagyon gyorsan elavulnak. Ha az iskolai könyvtár nem tudja frissíteni a kiadványokat, tanulmányaik során komoly hátrányba kerülhetnek a kölcsönzött könyvből tanulók. Megdöbbentő adat, hogy az 1,4 millió tanuló jóval több mint harmada, összesen 517 ezer diák jogosult ingyenes tankönyvre, vagyis a gyerekek több mint harminc százaléka mélyszegény, vagy tartósan beteg. Ingyenesen kell biztosítani a tankönyvet minden olyan tanuló részére, aki tartósan beteg, értelmi, beszédfogyatékos, autista vagy halmozottan fogyatékos, aki pszichés fejlődési zavarai miatt a nevelési, tanulási folyamatban tartósan és súlyosan akadályozott, aki három- vagy többgyermekes családban él, valamint aki nagykorú és saját jogán családi pótlékra jogosult, vagy rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesül. Korábban ingyen járt a könyv az egyedülálló szülőknek is, őket azonban a kormány két éve törölte a kedvezményezetti körből.
Szeptember 1-jén mintegy 1,4 millió diák számára ér véget a közel két és fél hónapos nyári vakáció, és kezdődik meg a 2008/2009-es tanév. Elszomorító, hogy a közoktatásban a tavalyi adatokhoz képest minden iskolatípusban csökken a diákok száma. Kivételt egyedül a sajátos nevelési igényű, tanulási problémákkal küzdő gyerekeket oktató speciális iskolák jelentenek.
A betegek szeme láttára kellett újraéleszteni egy nőt a kecskeméti rendelőintézetben