Együtt és külön

Furcsa módon kívánta megünnepelni a Humanae vitae enciklika negyvenedik évfordulóját a Catholics for choice nevű „tudatos katolikus” tömörülés: egész oldalas fizetett hirdetést tett közzé a baloldali Corriere della Sera nevű olasz napilapban. A hirdetés – meglepő módon – tiltakozás volt VI. Pál pápa 1968. július 25-én aláírt enciklikája ellen.

Fáy Zoltán
2008. 08. 26. 13:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már amennyiben meglepőnek lehet nevezni e lépést – látván az aláírók névsorát. Federico Lombardi szentszéki szóvivő szerint javarészt olyan csoportok tagjai támogatták a reklám megjelenését, amelyek más tekintetben is szemben állnak az egyházi tanítóhivatallal, például nem fogadják el a házastársi erkölcsre vonatkozó katolikus tanítást, vagy a nők pappá szentelése mellett kardoskodnak. Ráadásul egyazon szervezet különféle neveken működő alcsoportjainak aláírásai sorjáznak a hirdetés alján, azt a látszatot keltve, mintha tömegbázisa volna a Humanae vitae ellen újból fellobbant harcnak. Lombardi arra is felhívta a figyelmet, hogy téves az a vélekedés, amely szerint az egyház hátráltatja az AIDS elleni küzdelmet az óvszerhasználat tiltásával, hiszen a betegség terjedése meglehetősen független egy-egy ország lakóinak vallási hovatartozásától, így az egyházi tanítóhivataltól is. Másrészt viszont a Szentszék sajtótermének igazgatója arra is emlékeztetett, hogy a Humanae vitae elleni fizetett hirdetés fogamzásgátló szereket reklámoz, így nem kell túlságosan nagy fantázia annak a kérdésnek a megválaszolásához, hogy kinek állt érdekében közzétenni.
Ez így azonban túlontúl egyszerű lenne, legalábbis ahhoz képest, hogy mennyire összetett a kérdés. Talán nincs még egy olyan sokat támadott pápai enciklika, mint amilyen a helyes születésszabályozásról szóló Humanae vitae. Igaz, a meg-megújuló támadások intenzitása az elmúlt negyven év alatt meglehetősen hullámzó volt, egyesek szerint azonban ez csak annak köszönhető, hogy a tanítóhivatalnak már nincs tényleges befolyása a kérdésre. Az biztos, hogy a prófétainak nevezett enciklika a keletkezése idején, 1968-ban, a „nagy szexuális forradalom” kellős közepén a legkisebb engedményt sem tette a korszellemnek, és az azóta eltelt időszak pápái sem igyekeztek – akárcsak a legkisebb mértékben is – átírni vagy árnyalni VI. Pál tanítását. Pedig amikor Msgr. Lambruschini 1968. július 29-én bemutatta az új enciklikát a sajtónak, nem mulasztotta el megjegyezni, hogy a dokumentum nem tévedhetetlen, hiszen a pápa a természettörvényt értelmezi, nem a kinyilatkoztatásban benne foglalt hittani és erkölcsi igazságot nyilatkoztat ki ex cathedra. Viszont azt is leszögezte, hogy olyan pápai megnyilatkozásról van szó, amelynek minden hívő engedelmességgel tartozik.
A helyi püspöki karok – főként a belga, az akkori nyugatnémet és az osztrák – azonban nemcsak magyarázták, hanem értelmezték is a pápai tanítást, esetenként sajátos módon. Még a papi kongregáció is kiadott egy útmutatást 1971-ben, amelyik mintha kissé változtatott volna az eredeti tanításon. A francia püspöki kar az enciklika megjelenése után néhány hónappal konferenciát rendezett a Humanae vitae-ről Lourdes-ban, és itt bizony meglehetősen „franciás” logikával igyekeztek magyarázni és értelmezni a tanítást, aminek végeredményeként bizonyos kérdésekben sikerült az enciklikával ellentétes álláspontot megfogalmazniuk. „A fogamzásgátlás soha nem lehet jó, mert mindig zűrzavart okoz, de ez a zűrzavar nem mindig ártalmas. Előfordulhat ugyanis, hogy ennek kapcsán a házaspárok a valóságos kötelesség-konfliktusokkal szemben jobban megbecsülik egymást” – írták például.
Még összetettebb a lelkipásztorkodásban aktívan részt vevő papság véleménye a kérdésről, amit a washingtoni eset is jól mutat, amelyre a már említett módon adott választ a papi kongregáció 1971-ben. S hogy mit gondolnak a hívők? Nos, erre vonatkozóan nem készült, nyilván nem is készülhetett reprezentatív felmérés, de a nagy múltú The Tablet című angol katolikus hetilap a Cambridge Egyetemmel közösen statisztikát készített a Humanae vitae enciklika évfordulójára. Ezek szerint az angol gyakorló római katolikusok, bár fontosnak tartják a család intézményét, mégis néhány korcsoportban – a 18–45 év közöttiekről van szó – a többség már a házasságkötés előtt is együtt él partnerével. Mindössze három százalékuk gondolja úgy, hogy a szexuális egyesülésnek mindig nyitottnak kell lennie a gyermeknemzésre, nem lehet csupán a szeretet kifejezése. Az óvszer használatát kilenc százalék tartja rossznak, 16 százalék a spirált, 18,5 százalék a nem egészségügyi okból történő sterilizációt, 35 százalék (megerőszakolás esetén csak 18 százalék) az eset utáni tablettát. Ezek után egyáltalán nem meglepő, hogy a válaszadók 54 százaléka szerint az egyháznak újra kellene gondolnia hivatalos tanítását a fogamzásgátlásról, amelyet jelenleg ugyanannyian – 15,7 százalék – tartanak helyesnek, mint amennyien tévesnek. Szorosan nem tartozik a témához, mégis jellemző, hogy a vallásukat gyakoroló angol katolikusok 38 százaléka hisz a reinkarnációban, míg 31 százaléka bizonytalan benne, s mindössze ugyanennyien utasítják el a létezését.
Mindez bizonyos szempontból nagyon beszédes, számtalan lelkipásztori problémát vet fel, de erkölcsi kérdésben aligha valószínű, hogy az egyházi tanítás közvélemény-kutatási eredményekhez próbálna igazodni valaha is. II. János Pál több pápai dokumentumban is megerősítette a Humanae vitae főbb elveit, ezek közül a legismertebb a Familiaris consortio (1981), a Donum vitae (1987) és az Evangelium vitae (1995). S szemmel láthatólag XVI. Benedek pápa sem kíván változtatni e téren.
Május elején kétnapos konferenciát tartottak a Pápai Lateráni Egyetemen a Humanae vitae enciklika aktualitásáról, és a résztvevőket XVI. Benedek pápa is fogadta. Hozzájuk intézett beszédében az emberi élet és méltóság tiszteletét hangsúlyozta. Olyan kultúrában, amelyben a birtoklás fontosabb, mint a létezés, félő, hogy az emberi élet elveszíti értékét. Ha a szexualitás gyakorolása kábítószerré válik, figyelmen kívül hagyva a partner vágyait és érdekeit, akkor nem pusztán a szeretet fogalmát, hanem magát az emberi méltóságot kell megvédelmezni. Ezért a hívőknek nem szabad megengedniük, hogy a technika uralma lerontsa a szeretet minőségét és az élet szent mivoltát. A szentatya ismételten felhívta a figyelmet a természeti törvényre, amely a személyek és népek egyenlőségének alapja. Ebből kell hogy eredjen a házastársak felelőssége is a gyermeknemzésre. Semmilyen technika nem helyettesítheti ugyanis a házastársak szeretetaktusát, amelylyel önmagukban megtapasztalják az élet csodáját, és a teremtés részeseivé válnak. A fiataloknak meg kell érteniük a szerelem valódi jelentését és a vele járó felelősséget is. Egyetlen szabad és demokratikus társadalomnak sem válik becsületére, ha hamis illúziókat kelt a szerelem terén, vagy elkendőzi a szexualitás gyakorlásával járó felelősséget. A szabadság ugyanúgy összetartozik az igazsággal, mint a felelősség a másikért való áldozatvállalással. Enélkül nem növekszik az emberiség, és fennáll a veszélye annak, hogy bezárkózik a fojtogató önzés körébe – figyelmeztetett végül Benedek pápa.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.