Nem tejelnek a hazai tehenek

Hiába a kedvező világpiaci kilátások, hazánkban inkább további zsugorodásra és alacsony felvásárlási árakra számíthatnak a tejtermelők – derült ki egy ágazati felmérésből. Az egyre nagyobb teret nyerő áruházláncok az olcsón behozott importtermékekkel tartják sakkban a hazai tejtermelőket.

Dénes Zoltán
2008. 08. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben a tej világpiacán továbbra is kedvezőek a kilátások, az Európai Unió tejszektorának növekedése korlátozott, a hazai tejtermelés pedig kimondottan nehéz időszakát élheti a következő időkben – hangzott el a GfK Hungária Piackutató Intézet és az Agrár Európa (AE) Kft. által a tejszektor helyzetét feltáró közös tanulmánykötetéből. Az elmúlt években tapasztalt folyamatos tehénállomány-csökkenéssel és tejtermelés-visszaeséssel már nem, az állomány további koncentrálódásával azonban számolni kell Magyarországon is – közölte Sánta Zoltán, a GfK Hungária piacfejlesztési menedzsere. Mint mondta, a kedvezőtlen makrogazdasági környezet – az alacsony gazdasági növekedés és a magas infláció – a fizetőképes kereslet csökkenése révén is közvetlenül hat a tejágazat szereplőire. Ennek nyomán tavaly jelentősen viszszaesett a kiskereskedelmi forgalom, tehát a lakosság immár a napi fogyasztási cikkek, vagyis az élelmiszerek terén is visszafogta vásárlásait. A tejtermékek esetében e folyamat tavaly azt eredményezte, hogy az előző évhez képest például kemény sajtból tizenhat, tejből négy, joghurtból pedig hét százalékkal kevesebb fogyott. Sánta Zoltán felhívta a figyelmet arra, hogy a tejtermékek fogyasztásának visszaesése trendszerűnek mondható, hiszen a csökkenés az idén az első négy hónapban is folytatódott.
Az uniós kilátásokra térve arról számolt be, hogy az előrejelzések alapján a várhatóan kilencszázalékos hozamemelkedésből a közösség tizenöt régi tagállama hat, a tíz új tagország 24, a két legújabb tagország – Románia és Bulgária – pedig öt százalékkal részesedik. A tehénállomány ugyanakkor a régi tagoknál öt százalékkal csökken, húsz százalékkal a tíz új tagállamban és tíz százalékkal a két legújabb tagállam esetében.
Piaci koncentrálódás figyelhető meg a kereskedelmi területen is, a tejtermékeknek immár 57 százalékát vásároljuk a hiper- és szupermarketekben, illetve a diszkontokban – közölte Fórián Zoltán, az AE üzletágvezetője. Hozzátette: mivel a termelők elvesztették a közvetlen kapcsolatot a fogyasztókkal, a tej esetében nagyon alacsony a fogyasztók lojalitása a hazai termékekkel szemben. Ezt – tette hozzá – az áruházláncok az árak alacsonyan tartása érdekében úgy használják ki, hogy pár tíz forinttal olcsóbb importtermékekkel csalogatják a vevőket. Piaci információk szerint ezért az importtermékek aránya a tejtermékek esetében a hazai piacon már meghaladja a harminc százalékot. Ez szerinte, bár nem jelentősen, de közrejátszhat abban, hogy a tej felvásárlási ára nemigen tud emelkedni. Rávilágított: a nyerstej felvásárlási ára éves összehasonlításban a tavalyi 42 százalékos növekedés után idén január óta 17 százalékkal csökkent, s 2008-ban átlag 80-82 forint körül alakulhat. Mint mondta, a takarmányárak drasztikus emelkedése miatt ilyen árak mellett már csak a leghatékonyabban gazdálkodók tudnak nyereséget elérni.
Tóth Péter, az AE ügyvezető igazgatója szerint a jelenlegi piaci anomáliák nemcsak a tejágazat esetében tapasztalhatók hazánkban, hanem mint az elmúlt hetekben láthattuk, komoly gondok adódtak a gyümölcstermesztők körében is. Véleménye szerint ennek egyik fő oka a termelők gyenge szervezettsége, s hogy hiányzik az együttműködés, az információátadás a termékpálya piaci szereplői között. Kérdésünkre elmondta: a kormány továbbra sem tudta meggyőző szakmai érvekkel alátámasztani azon szándékát, hogy már a jövő évtől be kívánja vezetni az új agrártámogatási rendszert, az úgynevezett egységes gazdaságtámogatási rendszert (SPS). Nem ért egyet az agrárminiszter azon kijelentésével, hogy erre a WTO-val folytatott tárgyalások kényszerítenék hazánkat, hiszen az esetleges megállapodás aláírása után is csak hosszabb türelmi idővel vezetnék be az új szabályokat.
Az ultrahőkezelt tej és a friss tej szempontjából az importtermékek aránya már az 50 százalékot is meghaladja – mondta Kovács László, a Tej Terméktanács elnöke. Szerinte az áruházláncok a nyugat-európai feleslegeket hozzák hazánkba, sarokba szorítva ezzel a magyar termelőket. Sőt – tette hozzá – már olyan kimondottan magyar tradicionális tejtermékeket is külföldön gyártatnak, amelyek csak a hazai piacon adhatók el. Felhívta a figyelmet, hogy más országokban az állam törvényekkel és különböző megállapodásokkal előzte meg a hasonló helyzetek kialakulását. Félőnek nevezte, hogy ha minden a jelenlegi állás szerint folytatódik, úgy rövid időn belül eltűnik a magyar szarvasmarhatartás, amivel az a baj, hogy ha később valaki majd keresi a hazai ízeket, már nem találja meg, s akkor késő lesz búslakodni. Kovács tájékoztatása szerint, az áruházláncok magatartásának megváltoztatása érdekében a terméktanács még tíz napig tárgyall velük, ezt követően pedig a forgalmasabb boltok előtt demonstrációkat szerveznek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.