Rendes belga

A radikális liberalizmus jegyében tevékenykedő Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) volt ügyvivője úgy látja, a hagyományos politikai ideológiák nem adnak választ az emberek mai problémáira. Schiffer András ügyvédként számos nevezetes pert nyert az alkotmányos szólásszabadság védelmében, s ellátta többek közt Bácsfi Diána, a Vér és Becsület, György Péter és Orbán Viktor védelmét. Most pártot alapít.

Balavány György
2008. 08. 26. 13:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Melyik skatulyában érzi jól magát? Mondhatom, hogy liberális?
– Egyik skatulyában sem érzem jól magam. Például a bal–jobb felosztás ebben a régióban főként azt jelenti, hogyan viszonyul valaki érzelmileg, egzisztenciálisan a rendszerváltás előtti nómenklatúrához, illetve a posztkommunista utóvédhez. Úgy gondolom, az az elit, amely a szovjet csapatok segítségével a negyvenes évek végén magához ragadta a hatalmat, miközben kisajátította a baloldali szimbólumrendszert, és eltörölte a munkásmozgalmat, azután pedig a nyolcvanas években bámulatos ügyességgel konvertálta a politikai hatalmat gazdaságivá, maga lett a megtestesült társadalmi igazságtalanság. De attól, hogy ilyen emberek baloldalinak mondják magukat, én még nem leszek jobboldali.
– Azért volt egy flörtje az MSZP-vel, nem?
– Párttag soha nem voltam, viszont 1990 után szerveztem az ifjú szocialistákat. Ebben az időben a szocialisták még a munkás-önigazgatással kampányoltak. Alig húszévesen tele voltam illúziókkal. Két évbe telt, míg rájöttem, hogy rossz helyen vagyok.
– Most liberális?
– Röviden azt mondhatom: alternatív demokrata vagyok. Észre kell venni, hogy a felvilágosodás hatására megfogalmazódott politikai ideológiákra, úgymint konzervativizmus, liberalizmus, szocializmus, a huszadik század végétől nem lehet komplett politikai programokat ácsolni. A megváltozott világ problémáira hiába keresünk válaszokat évszázados tanokból. Ma az a technokrata elbeszélés uralkodik, amely szerint bele kell törődnünk a globális kapitalizmus és a tudományos-technikai világrend törvényszerűségeibe, bizonyos közgazdasági dogmákba s azok következményeibe. Ugyanakkor mindez globális egyensúlytalanságok sorát termeli ki, és veszélyeztet egy csomó hagyományt, kultúrát, közösséget. Ellenhatásként sokan a „régi jó világot” sírják vissza, mikor a paraszti, nemzeti, vallási hagyományok egyetemes szabályozó erővel bírtak. Ám az efféle érzelmekhez, frusztrációkhoz kapcsolódó politikai programok hol burkoltan, hol nyíltan preferálnak bizonyos család- és életmodelleket, sőt embertípusokat a hagyományok védelme érdekében.
– Feltéve, hogy elfogadom az elemzését: hová helyezi önmagát mindehhez képest?
– Rendes „belgaként” a jelenlegi választékban nem szeretném magamat sehová elhelyezni. Szerintem megfogalmazható egy olyan rendszerkritikus, ökopolitikai program, amely úgy nyújtja a technokrata gondolkodás alternatíváját, hogy a fenntarthatóságot szolgálja, és nem enged a politikai közösség tagjainak morális egyenjogúságából.
– A Zoom.hu-n azt mondta, ugyanúgy védelem illette volna a meleg méltóság menetét, mint a 2006 őszén utcára vonuló polgárokat…
– Így van.
– A melegfelvonulás a szexuális szubkultúra szándékosan provokatív, polgárpukkasztó rendezvénye. A felvonulókat nem védte meg a rendőrség a huligánok támadásától. Tavalyelőtt az utcára vonuló állampolgárok legfontosabb demokratikus jogukat, a hatalom nyilvános bírálatát gyakorolták. A hatalom utasítására támadt rájuk a rendőrség. Hogyan veheti a két dolgot egy kalap alá?
– Évekkel ezelőtt a TASZ-szal szélsőjobboldali, sőt magukat nyilasnak nevező csoportok védelmében is felléptünk, mikor a tüntetéseiket törvénytelen eszközökkel meghiúsították. Egy demokratikus politikai közösségben egyenrangú morális személynek kell tekintenünk egymást, s ha e közösség bármely tagját akár más polgárok, akár a hatalom korlátozza a jogaiban, kötelességünk kiállni mellette.
– Önmagát egy nácival egyenrangú morális személynek tekinti?
– A nyilas nézetek számomra is sérelmesek, s a szélsőjobbos szimbólumokkal felvonulókat éppenséggel provokatívnak és polgárpukkasztónak tartom. De ha a rendőrség nem a jogállami eljárásnak megfelelően akarja korlátozni a gyülekezési jogot, szót kell emelnünk. A szabad véleményt annak érték- és igazságtartalmára való tekintet nélkül védi az alkotmány. Amit a magyar politika legnagyobb rákfenéjének tartok, az az úgynevezett „kettős mérce”. Ahhoz, hogy a polgárok számon kérhessék Gyurcsány Ferenc rendőrségén s a jelenlegi kurzuson a banánköztársaságokra jellemző cselekedeteket, kőkemény elvek alapján kell eljárnunk nemcsak a hatalom békés polgárokkal szembeni magatartását illetően, hanem akkor is, ha ízlés- vagy gondolatvilágunknak nem megfelelő csoportokat látunk az utcán. Jó lenne, ha privát attitűdjét senki nem öntené a többiek nyakába, de az is, ha a többség empatikusan és méltányosan viselkedne az úgymond eltérő szexuális szokásokat követőkkel szemben is. Mondjuk első felháborodásunk után tekintetbe vehetnénk, hogy ezek az emberek – függetlenül a jogrendszer állapotától – milyen mindennapi megaláztatásoknak vannak kitéve. A provokatív megnyilvánulásokból sokszor láthatatlan sérelmek kiáltanak.
– A TASZ munkatársaként elérte, hogy Fábry Sándort következmények nélkül lehessen lerasszistázni. Korábban Bácsfi Diánát vagy a Vér és Becsületet védték. De ki védi meg a társadalmat attól, hogy egyesek kéjelegve gázoljanak mások becsületébe?
– A magyar társadalom évszázadokon keresztül azt tanulta, hogy a normákat felülről kapja. Beivódott a zsigerekbe, hogy fel vagyunk mentve a normaalkotás felelőssége alól; majd az állam megmondja, mi a jó és mi a rossz, mit szabad mondani, mit nem. Tovább rontja a helyzetet, hogy az ország miniszterelnöke, akinek a morális legitimitása enyhén szólva megrendült, folyamatosan a napirend élére állítja ezeket a témákat. Magyarország a huszadik század kibeszéletlen történelmi traumái alapján osztódik ketté. Némi leegyszerűsítéssel: a választói magatartást az befolyásolja, kinek mikor vitték el, telepítették ki a felmenőit; nekem történetesen „mindkét felvonásban”. Azt tartanám jónak, ha a politikai frontvonaltól eltávolodva egymás szenvedéstörténeteire nyitott, türelmes diskurzus alakulna ki Trianonról, holokausztról, ÁVH-terrorról, ötvenhatról. Jó volna egy olyan emlékezetpolitika, amely láthatóvá teszi a múlt rendszer máig hatoló kapcsolatrendszereit.
– Ha egy magánszemély megteheti – ha elég pénze van hozzá –, hogy a közszférába befektessen, ehhez miért ne fűződhetnének szabadságjogok? S máris a neoliberalizmusnál tartunk.
– Vannak közjavak, közszolgáltatások, amelyek a társadalmi kohéziót és igazságosságot biztosítják az eljövendő generációk számára is; ezeket nem tekinthetjük piaci jószágnak. Nem hiszem, hogy ugyanolyan önrendelkezési jog, hogy valaki befektethessen az egészségügybe vagy az oktatásba, mint az, hogy mit kezd a szabad idejével. A kiszolgáltatottságot és a kizsákmányolást a neoliberális társadalompolitikának köszönhetjük. Miközben például a nők egyenjogúsítását hangoztatják, épp azokon a területeken a legkizsákmányoltabbak a nők, ahol ez a politika érvényesül. A minap láttam egy Jász-Nagykun-Szolnok megyei kisvárosban, hogy éhbérért, munkajogi védelem nélkül dolgoztatnak nőket egy textilüzemben, s mikor egy újságíró meg akarta ezt írni a helyi lapban, az asszonyok könyörögtek, hogy ne tegye, mert elveszítik a megélhetésüket. Ezeknek a varrónőknek vagy a zsákfalvakban tengődő romáknak miféle szabadságuk van arra, hogy a vágyaik szerint rendezzék be az életüket? Elképesztő képmutatás, ha valaki neoliberális politikát és emberi jogokat képvisel egyszerre.
– Az ellenzéket miért nem tartja megfelelő alternatívának?
– A 2006-ban, illetve azután történtekért nyilván nem sportszerű összevetni a két oldal felelősségét. De a válság kialakulásában a Fidesznek is van felelőssége: tehetnek róla, hogy mumust lehetett csinálni belőlük. Bármilyen érthető mentális okai voltak például a kokárdakampánynak 2002 tavaszán, iszonyú szimbolikus károkat okozott a magyar társadalomban, és tovább mélyítette az árkokat…
– A kokárda?
– Nem, az az üzenet, hogy aki nem tűzi ki, az nem velünk van, és aki nem velünk van, nem is magyar…
– Nem hiszem, hogy ez lett volna az üzenet, ráadásul nem is a Fidesz kezdeményezte. Szerintem csupán a nemzeti elkötelezettségét akarta hangsúlyozni, aki javasolta.
– Egy demokráciában semmiképpen sem lehet kisajátítani, pártszimbólumként felhasználni a nemzeti jelzőt, a közös múlt jelképeit, ahogy az antifasizmust vagy a demokráciát sem. El kell fogadnunk, hogy végső soron minden politika a nemzet javát óhajtja.
– Ön az imént alternatív demokratának nevezte magát. Ezzel kisajátítja a demokrata jelzőt, hiszen egy demokráciában minden párt demokrata.
– Választási küzdelemben nem nevezném magamat úgy demokratának, hogy az egyszersmind elválasszon az ellenfeleimtől. Viszont a Fidesz, a szélsőjobb felé tett apró gesztusokkal, tálcán kínálja ellenfeleinek a jogos kritika lehetőségét. Nyugat-Európában egy decens konzervatív párt ügyel arra, hogy áttételes kapcsolódásai se legyenek a szélsőjobboldali szubkultúrákkal.
– Nekem úgy tűnik, a Fidesz minden lehetséges elhatárolódást megtesz.
– Semmi kétségem afelől, hogy a Fidesz vezetői nem szélsőségesek, sőt maguk is undorodnak a rasszista uszítástól, azonban kerülniük kellene a félreérthető gesztusokat. De hogy ne csak szimbolikus elemeket említsek, problematikusnak tartottam az Orbán-kormány társadalompolitikáját. A Fidesznek van egy határozott társadalomképe, s ennek alapján előnyben részesít bizonyos családmodelleket, életpályákat. Én viszont úgy gondolom, hogy a választás szabadságát kell biztosítanunk a ma élők és az utánunk következők számára. Küldetéstudata volt az Orbán-kormánynak, miszerint meg kell erősítenie a polgári középosztályt a nómenklatúraburzsoáziával, illetve a multikkal szemben. Szerintem viszont a mindenkori kormány legsürgősebb feladata, hogy integrálja a leszakadókat vagy a már leszakadt társadalmi csoportokat. Nem a többgyermekes középvállalkozók villaépítését, hanem a családalapításra vágyó, de albérletben tengődő pályakezdő közalkalmazottak, az állami gondozásból kikerült potenciális hajléktalanok lakáshoz jutását kell a köznek segítenie. Azonkívül úgy látom, a különböző környezeti konfliktusokban a Fidesz finoman szólva nem konzekvensen képviseli a fenntarthatósági szempontokat. Néhány hónapja egyszerre beszéltek „magyar Moncloáról”, új társadalmi szerződésről, és ígértek könnyítéseket a beruházóknak. Mindezt olyan országban, ahol az elmúlt években beruházásvédelmi jogalkotás folyt, s ennek következtében ma a polgároknak legfeljebb formális beleszólásuk lehet a környezetüket alakító legfontosabb döntésekbe.
– Azonban az ön által is kritizált globalista neoliberalizmussal szemben a Fidesz a helyi közösségek önrendelkezési jogát is hangoztatja.
– Miközben mondjuk Ángyán József vidékfejlesztési elképzelései nekem rokonszenvesek, ugyanezen az oldalon létezik egy markáns atlantista szárny is. Ez az alternatív globalizáció helyett, amely hosszabb távon a magyar vidék jövőjét is szolgálná, az SZDSZ-ével rokon világképpel rendelkezik. Ez az irányzat fenntartaná a követő jellegű külpolitikát, s kritikátlanul viszonyul a nemzetközi kereskedelempolitikai rezsimekhez. Úgy látom, a fenntarthatóság, igazságosság, részvétel hármasságában gondolkodóknak jelenleg nincs politikai képviseletük.
– Nemrég olvashattuk, hogy igyekszik létrehozni egy harmadik pártot, amely a választásokra a jelenlegi nagyok mellé növekedhet. Ki adja ehhez a pénzt?
– Mivel a politikai korrupció ma úgy intézményesült Magyarországon, hogy az a hazai tulajdonú vállalkozások üzletmenetét is megnehezíti, s mivel számos tehetősebb polgár szeretne felelősséget vállalni a társadalmi kohézióért, az utódok életfeltételeiért, bízom benne, hogy megtaláljuk a forrásokat. Mégpedig anélkül, hogy jönne egy-két mágnás.
– Ha viszont mégis jönne egy-két mágnás, és azt mondaná: látok ebben fantáziát, adok pénzt és néhány instrukciót…
– A válaszunk az lenne: nem. Nincs „civilebb” dolog a pártpolitikánál, és nem szabad beletörődni abba, hogy ez néhány gazdag ember magánbiznisze legyen. Ezzel a demokráciába vetett hitünket adnánk fel. A pénzügyi küszöb persze nagyon magas, de a történet nem csupán a pénzről szól. Egy új pártnak meg kell győznie a választókat, hogy nem pusztán újabb haszonlesők jelentek meg a porondon. Szerves kapcsolatot kell kialakítania a társadalmi mozgalmakkal, s olyan koherens programmal kell előállnia, amelyet a választók évek múltán is be tudnak vasalni, függetlenül attól, hogy az alakulat éppen ellenzéki vagy kormányoldali pozíciót foglal el.
– Ha nem csupán a két nagy pártból kiábrándultakra utaznak, mint az MDF, és ha nem pusztán arra a szűk szubkultúrára számítanak, amelyből Fodor Gábor akar liberális pártot építeni, akkor nem marad más, mint a Fidesz és az MSZP jelenlegi szavazóbázisa. Hogyan akarják ezt elcsábítani?
– Nem úgy képzelem, hogy használunk majd egy retorikát jobbra, egyet balra. Mondjuk a magunkét, s akkor hiszem, hogy minden táborban lesznek olyanok, akik ebben felismerik a saját céljaikat, elképzeléseiket. Mint mondtam, nem hiszem, hogy a hagyományos elbeszélésekkel leírhatók a mai emberek vágyai. A politika becsületét szeretnénk visszaadni, s meggyőzni a polgárokat, hogy a közös ügyeinkkel való foglalatosság nem úri huncutság, hanem egyike a legnemesebb tevékenységeknek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.