Tanárból mérnök?

A tanárok szerint a diploma megszerzése után a műszaki és az informatikai végzettséggel rendelkező fiatalok helyezkednek el majd a legkönnyebben, a pedagógusok és a bölcsészek egyáltalán nem találnak munkát – derül ki a Felvételi Információs Szolgálat mintegy ötszáz középiskolában végzett felméréséből.

2008. 08. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szomorú jövőt jósolnak a tanárok azoknak a diákoknak, akik bölcsész-, pedagógus- vagy művészeti képzésre nyertek felvételt – derül ki a Felvételi Információs Szolgálat (FISZ) középiskolai kutatásából. A pedagógusok szerint a legjobb elhelyezkedési lehetőségekre az informatikai és műszaki végzettséggel rendelkezők számíthatnak. A tanárok majdnem fele azt gondolja, hogy az iskola befejezése után azonnal munkát találhat ilyen végzettséggel. A pedagógusok szerint nagy valószínűséggel könynyen beléphetnek a munkaerőpiacra az orvosi és egészségügyi, a gazdasági, a katonai és a nemzetvédelmi szakcsoportban diplomát szerzett fiatalok. A tanárok ugyanakkor komolyan aggódnak a pedagógusi, az agrár-, a bölcsészettudományi és a művészeti végzettségű diákokért: róluk azt gondolják, egyáltalán nem tudnak majd elhelyezkedni.
A pedagógusok szerint annál nehezebb bekerülni egy szakra, minél piacképesebb az adott szakma. A tanárok háromnegyede szerint az orvosi és egészségügyi pályára készülő diákoknak a bejutáshoz mindenképpen szükségük van emelt szintű érettségire. A jogi és szociális igazgatási szakokat is a nehezebbek között tartják számon: a megkérdezettek 71 százaléka gondolja úgy, hogy mindenképpen szükséges legalább egy emelt szintű érettségi a sikeres felvételihez. Az informatikai és a műszaki pályára készülőknek csupán a tanárok egyharmada tartotta szükségesnek az emelt szintű matúrát. A többi szakra könnyű bekerülni: a művészeti szakokon a tanárok alig 9 százaléka, pedagógusképzések esetén 8, nemzetvédelmi és katonai képzéseken 7 százaléka szerint kell magasabb fokú vizsga a felvételhez. Úgy vélik, az agrár- és a sporttudományi képzésekre a legkönnyebb bekerülni.
Meglepő, hogy bár a diákok 46 százaléka szerint egy tantárgyból emelt szintű érettségit kell tenni ahhoz, hogy bekerüljenek a népszerű felsőoktatási intézmények karrierszakjaira, a valóságban az idei matúrák alig 3 százaléka zajlott emelt szinten. A diákok eltökéltsége a vizsga közeledtével lankad: míg az alsóbb éves diákok két tárgyból is vállalkoznának a magasabb szintű vizsgára, addig a végzősök szerint már bőven elég egy magasabb fokú vizsga is, sokan állítják: erre egyáltalán nincs szükség. A statisztikák is azt jelzik, hogy valami baj van a jelenlegi szabályozással, hiszen a két évvel ezelőtti adatokhoz képest 40, a tavalyi számokhoz viszonyítva 30 százalékkal csökkent idén az emelt szintű vizsgák száma. Porogi András, a Magyar Nevelők és Tanárok Egyesületének (Mante) elnöke lapunknak korábban azt mondta: a tárcának jogszabályt kellene módosítania, és kötelezővé kellene tennie az emelt szintű érettségit. Ma az egyetemek döntenek arról, hogy milyen vizsgát kérnek, márpedig nekik nem érdekük, hogy kötelező legyen a magasabb fokú matúra, hiszen nagyobb tudást követelve csak kevesebb diákot tudnának felvenni. Porogi leszögezte: ha a tárca nem hajlandó változtatni, akkor jobb, ha tudomásul veszi, hogy felkészületlen diákok tömegei lepik el a felsőoktatási intézményeket, ráadásul a középiskolai oktatásra és a diákok fejlődésére nézve is káros, hogy középszintű vizsgával is be
lehet kerülni a felsőoktatásba, mert az nem ösztönöz tanulásra. Az idén debütáló 400+80 pontos rendszer tovább ront a helyzeten, mivel
az új rendszerben a pluszpontok emelt szintű vizsga nélkül is összegyűjthetők, például nyelvvizsgával, tanulmányi versennyel, így nincs értelme magasabb fokú vizsgát tenni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.