Alkotmányszegésre készülnek

Gulyás Gergely
2008. 10. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A mindenkori miniszterelnök kifütyülése büntetőjogi szankciókkal nem járhat, ez még csak a bírói mérlegelés körébe sem vonható (…)
A választott eszközök nem megfelelőek, nem a meghirdetett célokat szolgálják,
és szabályozatlanságuk vagy aránytalanságuk
folytán alkotmányellenesek


A napokban kerül az Országgyűlés elé az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium büntetőtörvénykönyv-módosítási javaslata, amely a kormány szándéka vagy inkább a más törvényeket is érintő javaslatcsomag elnevezése szerint a gyülekezési jog megzavarásának szigorúbb szankcionálásával a közrend és a köznyugalom védelmét hivatott szolgálni. Mindenekelőtt üdvözlendő a cél, hogy a kormány a gyülekezési jog védelmében fel kíván lépni a vitathatatlanul káros, az alkotmányos alapjog gyakorlását ellehetetlenítő jelenségek ellen.
A kormányzati előterjesztés indoklása utal arra, hogy az újraszabályozást a „közelmúlt” eseményei tették indokolttá. Az általánosságban tapasztalt rövid távú kormányzati memória ellenére sem lehetünk tisztában azzal, hogy az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium, illetve a törvényjavaslat elkészítése felett bábáskodó Gönczöl Katalin szakállamtitkár mit ért „közelmúlt” alatt, ugyanakkor – miközben a demonstrálók személyétől függetlenül a gyülekezési jog hatálya alá tartozó bármely rendezvény jogellenes megzavarása elítélendő – határozott meggyőződéssel állítható, hogy a 2006 őszi rendőri brutalitáshoz hasonló mértékű jogsértések a „közelmúltban” nem fordultak elő. Ezért aztán kiemelten üdvözlendő a kormányzati álláspont gyülekezési joggal kapcsolatos változása, még akkor is, ha e változás őszintesége mindaddig joggal vonható kétségbe, amíg a 2006 szeptemberében és októberében a gyülekezés alapjogát durván sértő, az állam által saját polgárai ellen parancsra elkövetett erőszak kivizsgálása, a felelősök felkutatása és a sértettek kártérítése nem történik meg. Ennek hiányában a javaslat nem tekinthető az egyébként helyes és indokolt, de büntetőjogi felelősségre vonás nélkül elégtelen kormányzati önkritika megnyilvánulásának, csupán a korábbi melegfelvonulás és a közelgő október 23-i nemzeti ünnep miatti aktuálpolitikai jogalkotásnak, amely a büntetőjog kiszámíthatóságot előnyben részesítő világában egyértelműen káros, illetéktelen beavatkozásnak minősül.
Ami a konkrét törvénymódosítási javaslatokat illeti: ezek egy része méltányolható büntetőjogi célokat szolgál, legfontosabb részei azonban elfogadhatatlanok, és alkotmányosan is aggályosak. Ez utóbbi körbe tartozik az egyesülési, gyülekezési szabadság, valamint a választási gyűlésen való részvétel jogának megsértése címen előterjesztett, a Btk. 174./C § (1) bekezdéseként megkonstruálni szándékozott tényállás, amely a választási gyűlésen való részvétel jogtalan akadályozását akkor is büntetendőnek nyilvánítja, ha az erőszak vagy fenyegetés nélkül történik, hiszen az erőszakkal vagy fenyegetéssel történő elkövetés már e tényállás (2) bekezdésben rögzített minősített esete. A törvény e jogellenes akadályozás fogalmát nem rögzíti, a törvénymódosítás indokolása a hangszóróval vagy más zajkeltő eszközzel (!) történő megzavarást említ. Az ilyen magatartás büntetőjogi szankcionálása az európai gyakorlattal szembeforduló, valamint az Alkotmánybíróság 30/1992 (V. 26) (AB) határozatában rögzített szükségesség és arányosság büntetőjogi kritériumával ellentétes szabályozást tartalmaz.
Gyakorlati példánál maradva, a mindenkori miniszterelnök kifütyülése büntetőjogi szankciókkal nem járhat, ez még csak a bírói mérlegelés körébe sem vonható. Ha valaki visszaemlékszik Helmut Kohl tizenhat évig tartó kancellárságának utolsó tíz évére, a német kormányfő nyilvános rendezvényen – beleértve a berlini fal leomlását követő emelkedett pillanatokban a berlini városháza előtt tartott történelmi nagygyűlést is – nem tudott megszólalni anélkül, hogy az általa következetesen csőcseléknek nevezett szélsőbaloldali és zöldpárti tüntetők ne kísérelték volna meg kereplőkkel és sípokkal beléfojtani a szót. Mégsem merült fel benne, hogy saját nyugalmát biztosítandó, büntetőjogi tényállásokat kreáljon.
A hatóság eljárásának megzavarása tervezett tényállásánál a törvénytervezet az erőszakos magatartás meghatározásakor a jelenlegi bírói gyakorlattal fordul szembe, amikor erőszakos magatartásnak minősíti a „más személyre gyakorolt, támadó jellegű fizikai ráhatást” abban az esetben is, „ha az nem alkalmas testi sértés okozására”. A tojásdobálás vagy más hasonló, testi sértés okozására alkalmatlan cselekmény véleményem szerint legfeljebb szabálysértésnek minősülhet, bár a Legfelsőbb Bíróság büntetőkollégiumának legújabb iránymutatása tettleges becsületsértésnek tekinti, amely ugyan bűncselekmény, de csak magánvádra, a sértett feljelentése esetén büntetendő, tehát az állam hivatalból a Legfelsőbb Bíróság álláspontja szerint sem érvényesítheti büntetőhatalmát a tojásdobálókkal szemben. Emellett természetesen a cselekmény sértettje a polgári jog szabályai szerint jelenleg is követelhet elégtételt.
A kormányzati előterjesztés aránytévesztését még jobban szemlélteti a garázdaság már önmagában is aggályos, jelenlegi gumitényállásának módosítási szándéka, amelyre a kormány az erőszakos magatartás fenti meghatározását szintén kiterjesztené, valamint a büntetési tételeket kettőről három, illetve a (3) bekezdésben újonnan kreált minősített esetben öt évre emelné. A gyakorlatban ez olyan, egészséges jogérzékkel rendelkezők számára minden további magyarázat nélkül nyilvánvalóan alkotmányellenesen aránytalan szabályozást eredményezne, hogy ha valaki egy rendezvényen papírgalacsinnal próbálja – a példánál maradva sikertelenül – megdobni a miniszterelnököt, akkor az a garázdaság bűntettének a Btk. 271.§ (3) bekezdés a) és b) pontja szerint is kétszeresen minősülő, minősített esetének kísérletét követné el, amelyért öt (!) évig terjedő szabadságvesztéssel lenne sújtható.
Összefoglalva tehát, miközben a minisztérium szándékának őszintesége joggal vonható kétségbe, sőt 2006 ősze után tekinthető akár nyíltan cinikusnak is, addig a szabályozás nevesített céljának fontossága; a közrend és köznyugalom védelme, továbbá a gyülekezési jog akadálytalan érvényesülése nem vitatható, azonban a választott eszközök nem megfelelőek, nem a meghirdetett célokat szolgálják, és szabályozatlanságuk vagy aránytalanságuk folytán alkotmányellenesek. Az Alkotmánybíróság már hivatkozott határozatában egyértelművé tette, hogy a „büntetőjog a jogi felelősségi rendszerben az ultima ratio. Társadalmi rendeltetése, hogy a jogrendszer egészének szankciós zárköve legyen”. „Az alkotmányos büntetőjogból fakadó tartalmi követelmény, hogy a törvényhozó a büntetendő magatartások körének meghatározásakor nem járhat el önkényesen. Valamely magatartás büntetendővé nyilvánításának szükségességét szigorú mércével kell megítélni: a különböző életviszonyok, erkölcsi és jogi normák védelmében az emberi jogokat és szabadságokat szükségképpen korlátozó büntetőjogi eszközrendszert csak a feltétlenül szükséges esetben és arányos mértékben indokolt igénybe venni akkor, ha az alkotmányos vagy az alkotmányra visszavezethető állami, társadalmi, gazdasági célok, értékek megóvása más módon nem lehetséges”. A törvénymódosítási javaslatok a kiemelt pontokon nem tesznek eleget ezen alapvető alkotmányos követelményeknek.

A szerző ügyvéd, a Szabadság Kör tagja

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.