Rossz hír, megírni való. Rossz hír, azaz téma. Meg is írta az újság. Merthogy az olvasók fejében még mindig nem lapok vannak, hanem Az újság, így, nagy kezdőbetűvel. Az közölte a Havaria Presstől átvéve a következőket. „A Szerencsi Rendőrkapitányságra a napokban érkezett bejelentés, hogy a megyaszói óvodában elvitték az ott dolgozók pénztárcáit a bennük lévő értékekkel együtt. A bűnügyi nyomozók adatgyűjtése során hamarosan kiderült, hogy senki idegen nem járt az épületben, a tettest az óvodán belül kell keresni. Az eredmény azonban a tapasztalt rendőröket is meglepte: kiderült, hogy a bűntettet néhány óvodás követte el, akik megbízásra kutatták át a csoportszobákban talált táskákat. A megszerzett értékekkel ezután az udvarra mentek, ahol a kerítésen keresztül adogatták ki azt a megbízónak, aki még maga sincs 14 éves. A Szerencsi Rendőrkapitányság lopás miatt indított eljárást az ügyben.” A gyanúsítottak, mondjuk így, persze nem büntethetők. Ehhez tessék szólni! Elképzelem, ahogy a bűnügyi rovat a személyiségi jogokra való maximális tekintettel a Kovács Lacika vagy a Horváth Pityuka neve helyett csak monogramot ír – K. L. avagy H. P. – lásd: K. E. – értsd mint Kaiser Ede.
A globális fölmelegedés miatt a hóhatár egyre feljebb kúszik, a korhatár viszont egyre lejjebb. És nemcsak itt. Ez világjelenség. Tizenkét évesek erőszakolnak meg három-négy éveseket. Pöttöm Fritzl bácsik hidegvérrel megfontolt és meggondolt szadista bűncselekményei, amelyeket legföljebb körülményként enyhít, ám föl nem ment a krisztusi szállóige: nem tudják, hogy mit cselekszenek. Szerintem meg tudják. A mi lelki nyugalmunkat hivatott szolgálni a nekik tulajdonított tudatlanság. Olyan ez, mint amikor apu, amikor fiacskája betöltötte a tizennegyediket, elpirulva nemi felvilágosításba kezd, mondván, komoly beszédem van veled, fiam, mire a fiúcska odavágja: ne aggódj, papa, ritkán szakad ki a Durex.
A kriminalizált szélső értékek a nem kriminalizált középértékre utalnak, a megváltozott középérték torz kijelzései. Nem ússzuk meg, hegy ne gondoljuk át ez egyszer ismét, a huszonegyedik században, hogy mi is a gyerek. Minek tekintjük, és mi valójában, és hogy mi az összefüggés a kettő között, mármint a közt, aminek tekintjük, amilyennek láttatjuk és látni szeretnénk, illetve a közt, amilyen valóságosan – saját társadalmi, gazdasági és technikai evolúciónk következményeként. De nézzük előbb, hogy mi fán is terem a makk, avagy szalagcímben gondolkozva tisztázzuk: kié is a gyerek. Mióta van egyáltalán gyerek?
Szerintem a gyerek a felvilágosodás ajándéka. Megállt a kórházkapu előtt Rousseau, s az antiklerikalizmus mózeskosarába beletette a gyermeket. Addigelé nemigen volt gyerek. Voltak persze gyerekek, avagy inkább úgy fogalmaznék, hogy az embereknek volt gyermekkoruk, de a gyermek mint társadalmi probléma, pláne mint érdekcsoport vagy ízlésvilág, nem létezett. Eladdig a társadalom a gyermekkorral, illetve a terhességgel mint ritualizált exlex állapottal birkózott meg. Nem tekintették önelvű minőségnek. Jó példa erre a középkori festészet, amely képtelen volt még érzékelni a gyermeki test a felnőttétől különböző arányait. A középkori – még nem perspektivikus – táblaképekről cirkuszi törpékként bámulnak ránk a felnőttarányú gyermekek. Az, hogy a felvilágosodás előtti társdalom még nem nőtt föl a gyermekig, nem értette meg, hogy itt korántsem kicsinyített hasonmásról, hanem önálló minőségről van szó, jelentett egyfelől kiszolgáltatottságot, másfelől korai felnőttséget. A gyerekek ahelyett, hogy játszottak volna, dolgoztak. Nem volt előéletük, tüstént a valódi élettel kezdték. Ehhez képest a felvilágosodás alkotta gyermekkép diszkriminatív. Igen, igen, egyfajta diszkrimináció, „ageista”, vagyis korelvű hátrányos megkülönböztetés az, hogy a gyereknek más jellegű cipő, ruha, könyv jár, mint a felnőtteknek. Hogy sohase kaphatnak „igazit”, mert hisz gyerekek.
A gyermekek kiszakítása a nagycsaládból, beiskolázásuk, azaz korosztályos alapon történő kényszerű nevelőtáborba küldésük mind a felvilágosodás hozadéka, amely később romantikusan bővült Benedek Elek és Tutsek Anna gyermekkönyveivel, a porcelánbabák bávatagon bandzsa szemeivel és a tedimackók bumfordi szomorúságával. A huszadik század közepére a gyermek, a fiatal tökéletes bentlakójává vált az általunk számára teremtett világnak. Ebből a bentlakásos kollégiumból csak a felnőttkor jelentett szabadulást. Csak felnőttként lehetett átlépni a valódi világba, eldobni a tejfogakat, és harapni, jó mélyen. Így volt ez egész a beatkorszakig. Akkor aztán a fiatalok, ye-ye-ye, rádöbbentek: van más kiút is a bentlakásos kollégiumból, mint a felnőttség: saját jogon kell fiatalnak lenni. Miki egér szövetkezett John Lennonnal, és az eredmény: tömeges infantilizáció. A hippinemzedék mintegy nivellálni kezdte a való világot, a fiatalság szubkultúrája normatívaként, fertőző mémként beszüremlett a felnőttszférába. Minden lila lett egyszer csak, vidám, könnyed és laza. Puha lett minden, mint a rágógumi, és nevetségessé vált minden, ami karakán, következetes, elvhű és kemény. A komolyság fejedelmét egyszer s mindenkorra detronizálták. És az így szocializálódottak immár képtelenek voltak felnőni. Nem tudták, hogy kell. Harmincéves óriáscsecsemők, főzni soha meg nem tanult szinglik lettek jellemzőek az aktualitásra – egész az internetig.
Az internet a huszonegyedik század beatforradalma, de mást csinál, mint az. Nem a fiatalságot terjeszti saját magán kívülre, hanem az épp regnáló felnőttvilágot robbantja be a gyermekkorba, gyűri, tűri korhatár alá. Ami most történik, az paradox módon épp a középkor reneszánsza, épp a felvilágosodás előtti állapot egyfajta recidívája. Kezd ismét eltűnni a határ gyermek és felnőtt közt. Kezd ez a határ tarthatatlanná válni. Az internetet megismerő gyermek nem a neki külön kitalált mesevilágot ismeri meg, hanem azt a világot, amelyben később dolgoznia, boldogulnia kell. Nem az az igazi fő bűn, hogy óvodások parancsra mobiltelefont lopnak, hanem a korhatáros karika: tizenkét év alatt csak felnőtt jelenlétében. Álszentségünk a bűn, hogy nem érzékeljük a változásokat. Pedig nagy feladat vár korunk felnőttjeire: idegenvezetőknek kéne lenniük egy olyan megváltozott környezetben, ahol tulajdonképpen lelkük szerint idegenek.
Érkezik az első nagy havazás, mutatjuk hol és mikor