„Az évtized legrosszabb éve vár az iskolákra”

2008. 11. 27. 10:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyurcsány Ferenc néhány hete még az utóbbi fél évszázad legnagyobb oktatási fejlesztését ígérte mindenkinek, ehhez képest az évtized legrosszabb esztendeje vár a diákokra és a tanárokra. A negyvenmilliárdos megszorítás a hét évvel ezelőtti szintre löki vissza a finanszírozást, miközben az eltelt idő alatt az iskolák rezsiköltsége 72 százalékkal nőtt. Tavaly 25 milliárd forintot vontak ki a közoktatásból, akkor ez tízezer pedagógus elbocsátását jelentette, most ezek alapján nem nehéz megbecsülni, mi következik – jelentette ki Pokorni Zoltán a válságbüdzsé kapcsán, amely az eredeti költségvetési javaslathoz képest negyvenmilliárdot von el az oktatástól. A Fidesz alelnöke leszögezte: nincs olyan oktatási normatív támogatás, ami 2002-ben ne lett volna magasabb a jövő évi tervezetnél.
Az óvodai nevelésben egy gyermekre hat évvel ezelőtt 182 ezer forintot szánt a költségvetés, jövőre 165 ezret. Az általános iskolák első évfolyamán hat éve 187 ezer forint volt a normatíva, jövőre 140 ezer lesz.
A legkilátástalanabb helyzetben a falusi iskolák vannak. A kormány rajtuk tovább tekeri a prést azzal, hogy megszigorítja működésük feltételeit. Ilyen például, hogy megemelt osztálylétszámhoz, illetve csoportszámhoz kötik az iskolák, társulások létét. Ha nem tudják produkálni az elvárt gyerekszámot, becsukhatják a kaput. Pokorni kijelentette: módosító indítványokkal bombázzák a parlamentet, hátha így jobb belátásra tudják bírni a szocialistákat. A Fidesz kezdeményezi többek között a szigorítások eltörlését, illetve az ezer fő alatti településeken lévő iskolák pozitív diszkriminálását. Az egészen kicsi falusi intézményeknek a rendes állami normatíván kívül plusztámogatást adnának, hogy az alacsony létszám ellenére is fenn tudják tartani önmagukat.
Kezdeményezik azt is, hogy a tanórán kívüli nevelési feladatokra különítsenek el egy több száz millió forintos alapot, amelyre az iskolák pályázhatnak, a mai finanszírozási rendszerben ugyanis már szinte semmi sem jár a szakkörök, énekkarok működtetésére, kirándulások szervezésére.
Pokorni kitért Magyar Bálint privatizációt elősegítő törvénymódosító javaslatára is, amely az egyetemek kezelésébe adná az általuk használt, de eddig az állam tulajdonában lévő ingatlanvagyont. Leszögezte: nem támogatják a javaslatot. Félő ugyanakkor, hogy az MSZP és az SZDSZ összefogása miatt nem tudják megakadályozni annak elfogadását, ezért módosító indítvánnyal próbálják enyhíteni a rosszat: javaslatukban kizárnák annak a lehetőségét, hogy az egyetemek hitelt terheljenek az érintett ingatlanokra.
Így kizárható lenne az ingatlan elherdálásának veszélye. Leszögezte: a jelenlegi helyzetben nem digitális táblákra kellene költeni a pénzt. A digitális tábla jó dolog, de sok helyen az alapműködés van veszélyben, ezért először az iskolák létét kellene biztosítani. Megírtuk: miközben a kormány visszavonta a korábban naponta népszerűsített Új tudás program legfőbb alapelemét, a pályakezdő pedagógusoknak ígért nagyarányú béremelést, felfüggesztette a 13. havi bérek kifizetését, felrúgta a jövő évre vonatkozó, négyszázalékos általános béremelésről szóló megállapodást, és negyvenmilliárd forintos megszorítócsomaggal sújtja a közoktatást, a digitális táblák beszerzésére vonatkozó, 24 milliárd forintot felemésztő programot gőzerőre kapcsolta: karácsonyra megérkeznek az első iskolákba a táblák.
Arató Gergely, az oktatási tárca államtitkára szerint téves az az állítás, hogy forráskivonás történik a közoktatásból, jövőre a terület teljes támogatása gyakorlatilag ugyanannyi marad, mint amennyi idén volt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.