Show vagy művészet?

H A N G - H A T Á S Sokat töprengek mostanság azon, hogy mi a fontosabb egy koncerten: a látvány vagy a hangzás, illetve a show-biznisz vagy a művészet. Lépten-nyomon olyan produkciókba botlom ugyanis, amelyeknél hatalmas reklámmal, bulvártémákkal és mindenféle külsőséggel próbálják takargatni a hiányosságokat.

2008. 11. 28. 20:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Horgas Eszter nem tehetségtelen, ezt nem is vitatom. Annak idején hallottam őt kiváló klasszikus zenészként is, és az is tény, hogy a technikája még mindig virtuóz. Engem nem fog meg, amikor olyan táncokat lejt, amelyekhez nyugodtan kitehetnénk a 18+ korhatáros jelölést, persze nem lepődöm meg: a koncerteknek ezt a részét részben a művészélet bulvárosodásával, részben a popzene nyitotta sztárkultusz hatásával, részben a szintén növekvő exhibicionizmussal magyarázom, ezek a show-biznisz térnyerésének egyenes következményei. A fő gondom az, amikor olcsó haknit kapunk egyébként tehetséges és kreatív művészektől, és amikor a szórakoztató látványelemek a minőség rovására mennek. Ennek a legtipikusabb példáját láthattuk-hallhattuk az Ő és Carmen hivatalos zárószámában, a Cigánydal túlpörgetett slágerszerű átiratában. A legfontosabb az volt, hogy Horgas Eszter reflektorfénnyel kísérve, fuvolázva kisasszézzon, nem pedig az, hogy zeneileg tisztességesen fejezzék be a lemezfelvétellel egybekötött koncertet. Ilyen mértékű szétcsúszást még amatőröktől is ritkán hallani: egy-egy ponton majdnem másodpercnyi volt a különbség a táncolva vonuló szólista és a színpadon maradt zenekar, illetve a szólistatárs, Al Di Meola között. Nem mellesleg ez nem is szólókoncert volt, hanem duó, legalábbis akár a címet, akár az abszurd történetet (miszerint Don José eljátszik a gondolattal, milyen tüzes szerelmi életük lehetett volna, ha mégsem öli meg Carment…), akár a zeneszámok felépítését nézzük, ez a gitár és a fuvola egyenrangú játékáról szólt (volna). Így végképp nem érthető, miért kap annyi csillogást az egyik, és miért marad a szürke háttérben a másik. Al Di Meola megérdemelte volna a nagyobb figyelmet a látványtervezésnél: van olyan jó gitáros, mint amilyen jó fuvolista Horgas Eszter. Ráadásul ideális partner: el kell ismerni, tényleg virtuóz, de ő is kedveli a látványos megoldásokat, akár a zenében, akár a színpadon, az összeragasztott kottaíveket például többször leejtette, mutogatva, milyen hosszú is lesz az ő része a harmadik ráadásban (csodálom, hogy ilyen befejezés után még bármit is kierőltetett a közönség). A zenekar egyébként kifejezetten jó volt, Peo Alfonsi gitáros méltó társa volt Al Di Meolának, akárcsak Cseke Gábor billentyűsjátéka, Lantos Zoltán hegedűszólama pedig Horgas Eszterre válaszolgatott komoly érzékenységgel.
A koncert egyébként úgy zajlott, ahogy az várható volt, kaptunk mindent, ami a divatos témába belefér: latinos ritmust, Habanérát, Cigánydalt és egyéb slágereket, piros-fekete öltözéket, erotikus táncot, lengedező szőke hajtincseket, sok látványelemet, de meglehetősen kevés zenét. A kivetítőn láthattunk kifejezetten giccses képsorokat tűzről, kézfogásról, amelyeket a Windows Media Player ötlettelen képernyőjére hasonlító pulzáló hullámok szakítottak meg. A hangosítás arénaízű volt, a fuvolára erősített mikrofon pedig élvezhetetlenné tette a hangzást. Sajnos. A koncertre írt zenei anyag ugyanis nem volt érdektelen, és ennél mindenki többet érdemelne: a művész és a közönség is.
(Horgas Eszter – Al Di Meola: Ő és Carmen, SYMA csarnok, november 14. 20.00.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.