Arab térhódítás Amerikában

Miután kiderült, hogy az amerikai kormány nem fog mentőövet nyújtani a nagy autógyáraknak, kilátástalan helyzetbe került a General Motors és a Ford. Mai áron nagyjából tízmilliárd dollárért meg lehetne venni a gigászokat, amelyre vevő is lenne, de nem otthonról, hanem a világ másik végéről, ez pedig megkondíthatja a vészharangot.

2008. 12. 06. 19:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vadászterület. A 2001. szeptember 11-i merényletek után visszaestek a közel-keleti befektetők tőkeelhelyezései az Egyesült Államokban, de már 2004-re viszszatért a bizalom irányukban. Két évre rá már rendszeresen cikkeztek az amerikai újságok arról, hogy egyre több jellegzetes amerikai épületet vásárolnak meg a hitelből élő amerikai cégektől az olajból meggazdagodott arab vállalkozók. Jellemző, hogy a befektetési tanácsokat adó American Banker szakfolyóirat is dubai kézben van.


Szaúd-Arábia húsznapnyi olajbevételéből megszerezheti az autógyártó óriásokat. A cégek megvásárlása adja magát, hiszen az autókhoz az üzemanyagot is a szaúdiak szállítják Amerikába, így nem lenne meglepő, ha szaúdi tulajdonú benzinkutak jelennének meg a tengerentúlon. A nagy kérdés inkább az, hogy Amerika megengedheti-e magának azt a blamázst, hogy a nemzeti szimbólumnak is tekinthető detroiti autóvállalatok külföldi, különösen arab kézbe kerüljenek. A döntéshez kongresszusi felhatalmazás szükséges, és ez már egyszer megakadályozta, hogy egy, az Egyesült Arab Emírségekből jött vállalkozás átvegye hat amerikai kikötő üzemeltetését.
A másik oldalról nézve ugyan nagy meglepetés lenne, ha szaúdi kézbe kerülne a motorváros, de üzletileg nem feltétlenül érné meg. A cégek azért is kerültek ilyen helyzetbe, mert világszerte csökken az autóik iránti kereslet, munkaerő-politikájuk pedig korszerűtlen és drága. Az amerikai piacon egyre népszerűbbek az ázsiai és európai autók, szakértők szerint azonban a GM összeomlása az egész világon megrengetné az autógyártást. Az amerikaiak megrendelései hiányában az alkatrészek gyártóinak egy része bezárhatná a kapukat, a többi autógyártó pedig csak nehezen és drágán tudná megszerezni a szükséges eszközöket kocsijaihoz. Azaz az amerikaiak életben tartása mindenkinek érdeke, ám a kongresszusi szavazás csak decemberben várható, a pénzre pedig most lenne égető szüksége a három nagynak (GM, Ford, Chrysler), közülük is leginkább a General Motorsnak.
Ha Detroit nem is válik azonnal arab felségterületté, Washingtonnak megoldást kell találnia a roskadozó cég megmentésére, hiszen hárommillió munkahely került veszélybe. Lehetőséget jelent a cég egyes autómárkáinak eladása. A Hummer iránt máris érdeklődnek, mégpedig az öböltérségből. Nehezen fogják tudni megállítani a bőséges tartalékokkal rendelkező arab üzletembereket a fizetésképtelen amerikai cégek. Az előretörés szimbóluma lehetne, hogy nyár óta a két jellegzetes New York-i épület, a General Motorsról és a Chryslerről elnevezett felhőkarcoló is az Egyesült Arab Emírségek befektetőinek tulajdonába került.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.