„Az erőszakos integráció öngyilkosság”

Évek óta Miskolc az egyik negatív példája az iskolai szegregációnak, legalábbis a roma jogvédők és a kormányzati kommunikáció szerint. Horváth Ottóné, a város oktatási bizottságának elnöke azonban azt állítja: valójában tíz évvel a kormányzati oktatáspolitika előtt járnak, és az a követni- való, amit ők tesznek. Az erőszakos integráció bűn a gyerekekkel szemben, mert frusztrálttá teszi őket. A dolog pikantériája, hogy Miskolc vezetése szocialista, ahogy az oktatási bizottság elnöke is.

2008. 12. 19. 19:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jogerős határozatában mondta ki a Debreceni Ítélőtábla két és fél évvel ezelőtt, hogy a miskolci József Attila Általános Iskolában szegregálnak, és ezért a város önkormányzata a felelős. A pert a Mohácsi Erzsébet nevéhez köthető Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány indította önök ellen, amely azóta is folyamatosan támadja a miskolci oktatáspolitikát.
– Az ítélőtábla valójában csak formai kifogást állított fel, amit egyesek úgy forgattak ki, mintha mi súlyos bűnt követtünk volna el. A valóságban csak annyit mulasztottunk, hogy amikor összevontuk egymással a selyemréti és a József Attila utcai iskolát, akkor nem egyesítettük a kettő beiskolázási körzetét. Amire az ítélőtábla határozata megszületett, addigra ezt megtettük.
– Nevezhetjük ezt formai hibának is, a romajogi aktivisták azonban most azt mondanák, itt nem véletlen mulasztásról van szó. A József Attila Utcai Általános Iskola beiskolázási területe ugyanis nagyrészt egy cigánytelepet fedett le, a selyemréti pedig nem. A körzethatárok meghagyásával előbbibe 165 roma gyerek jár.
– Még egyszer hangsúlyoznám: mi a bírósági ítélet előtt összevontuk a körzethatárokat, erre néhány hónap múlva született egy új jogszabály, amely azt írta elő, hogy nem intézményenként, hanem tagiskolánként kell meghatározni a körzeteket. Kis idő elteltével tehát az lett az elvárt, amiért minket korábban elítéltek. Egyébként a szabad iskolaválasztás lehetőséget biztosít a szülőknek, hogy válasszanak az iskolák kínálatából.
– A beiskolázási szabályzat és integrált nevelés erőszakolása sok esetben szögesen ellentmond egymásnak. Ha ugyanis a hátrányos helyzetű gyerekeket válogatás nélkül fel kell venni a lakókörzetük szerinti iskolába, akkor egy cigánytelep esetében nyilván roma többségű lesz az iskola, amiért rögtön rásütik a szegregálás bélyegét.
– Az előbb már említettem a szabad iskolaválasztás lehetőségét.
– A tárca esélyegyenlőségi osztálya és a roma érdekvédők szerint hogyan kellett volna megszüntetni a szegregációt?
– Úgy, hogy bezárjuk a roma többségű iskolát és szétosztjuk a gyerekeket a többi városi iskola között.
– Miért nem tették ezt? Könnyű megoldásnak látszik. Egy iskolával kevesebbet kell fenntartani, Mohácsi Erzsébet sem ócsárolja tovább Miskolcot és még pluszpénzt is kaptak volna az oktatási tárcától az integrált nevelésért.
– Mi nemzeti ügynek tekintjük az oktatást. Miskolcon nem statisztikai adatok a hátrányos helyzetű gyerekek, hanem valódi emberek, akiket úgyis kell kezelni. Nincsenek kevesen, és nem csak romák. A rendszerváltás után rengeteg üzem és gyár ment tönkre, a munkanélküli családok ezrei csúsztak le, és lettek gyermekeikből hátrányos helyzetűek. Mi más megoldást választottunk az integrációval kapcsolatban, nem erőszakkal, hanem felmenő rendszerben, fokozatosan, a társadalmi elfogadottságát megszerezve kívántuk megoldani a problémát.
– Nem hisz az integrált nevelésben? Borovszky Tímea, az oktatási tárca esélyegyenlőségi főosztályának vezetője szerint a szegregáló polgármesterek többsége azért nem akarja egy osztályba tenni a roma gyerekeket, mert fél, hogy elveszíti a fehérek szavazatait.
– Hiszek az integrációban. Mi az együtt nevelést ésszerűen, fokozatosan kívánjuk megoldani. Fel kell készíteni a tanárokat arra, hogy egy osztályon belül differenciáltan neveljék és oktassák a különböző fejlettségű gyermekeket, hiszen a beiskolázásnál két-három év fejlettségbeli különbség is lehet a gyerekek között, amit felzárkóztatással, különprogramokkal, speciális módszerekkel kompenzálunk. Ki merem jelenteni, az erőszakos integráció a gyerekek elleni bűn. Az utóbbi állítását pedig nem értem.
– Hogyan képzelik el önök az integrációt?
– Úgy, hogy a gyereket helyezzük a középpontba. Nem azt nézzük, hogy egyik napról a másikra egy osztályba rakjuk a halmozottan hátrányos helyzetű gyereket a többivel, hanem azt tartjuk a legfontosabbnak, hogy minden gyerek megtanuljon írni, olvasni, számolni. Mi 12 éve dolgozunk azon, hogy megvalósítható legyen az együtt nevelés, óriási erőfeszítéseket teszünk. Hiszem, hogy Miskolc nem a negatív, hanem a valóságban a követendő példa, csak ezt sokan még nem ismerték fel. Első körben a halmozottan hátrányos gyerekek fejlesztése, felzárkóztatása a legfontosabb. Már évekkel ezelőtt megkezdtük az érintett családok látogatását. Az óvópedagógusok azért „házaltak”, hogy a szülők járassák a hároméves korú gyermeküket óvodába, így iskoláskorra már jelentősen csökkenthető a hátrány. Az országban egyedülálló, hogy Miskolcon a középső és nagycsoportos óvodásoknál diszlexiaszűrést végzünk, és a súlyosabb eseteknél logopédus is foglalkozik a gyerekekkel. Az iskola első osztályában is tanulási részképességméréseket végzünk, feltárjuk, hol rejtőzik a probléma, és egyéni fejlesztéssel zárkóztatjuk fel a gyerekeket. Azokban az iskolákban, ahol sok a roma gyerek, roma származású mentorokat foglalkoztatunk, akik segítenek a gyerekek motiválásában. A Gyurcsány Ferenc miniszterelnök által létrehívott szakmai csoport a napokban készítette el a zöld könyvet, ami szintén minket igazol, hiszen azt írja: az erőszakos integráció ártalmas, és elsősorban a családi motivációt kell megerősíteni, vagyis azt, hogy az érintett gyerek családja is elhiggye, fontos a tanulás. Most készült el egyébként a város oktatási esélyegyenlőségi terve. Mindig felháborít, ha azt állítják, hogy a roma többségű iskolában az oktatás színvonala alacsony. Mi mérésekkel tudjuk igazolni, milyen sokat fejlődtek a gyerekek a pedagógusok elhivatott munkájának köszönhetően.
– Még ma is működik a József Attila utcai iskola?
– Igen, de már két éve nem indított első osztályt.
– Miért?
– Felszámolták azt a roma telepet, amely az intézmény beiskolázási körzete volt. Az iskolát azonban nem zártuk be, akik ott kezdték el a tanulmányaikat, ott is fejezhetik be.
– A mostani elsős hátrányos helyzetű gyerekeknek már nem lesz nehéz beilleszkedniük az elsős integrált osztályokba?
– Nem, mert őket már az óvodában is fejlesztették a több éve működő Lépésről lépésre program részeként. A velük foglalkozó tanárok rengeteg továbbképzést végeztek el, akik a lemaradt diákokat tanórán kívül, egyéni foglalkozás keretében is segítik. Mindezt önkormányzati hozzájárulásból fedezzük. A városban iskolapszichológusi hálózatot alakítottunk ki, mely segítséget nyújt a különböző problémák kezelésében pedagógusoknak, gyerekeknek, szülőknek egyaránt.
– Mit szól a hódmezővásárhelyi, a Hiller-tárca szerinti követendő példához, ahol egyik napról a másikra bezárták a roma többségű iskolát és szétosztották a többi hat iskola között?
– Minden település a maga sorsáért felelős, Vásárhelynek kell majd elszámolnia magával néhány év múlva, amikor szembesül a tanulmányi adatokkal. Képzelje el, hogy egyik napról a másikra, fejlesztés nélkül beraknak egy artikulációs problémával küzdő diákot, vagy egy alapszókészlettel nem rendelkező elsőst a többi diák közé. Hihetetlen, de vannak olyan hétévesek, akik a családi nevelés hiányában az ingerszegény környezet miatt nem tudják, mit jelent az, hogy alatta, felette, mellette. Ezek a gyerekek sorozatos kudarcnak vannak kitéve, ha nem kapják meg a fejlesztésükhöz szükséges pedagógiai segítséget. Magasabb a hiányzások száma azoknál a gyerekeknél, akik az alapszavak ismerete nélkül kezdik el iskolai tanulmányaikat.
– Miskolc is pályázott uniós pénzre az iskolafelújítási programból. Mohácsi Erzsébet azonnal ki akarta önöket záratni a pályázatból.
– Igen, ehhez nem is akarok semmit hozzáfűzni.
– Nyertek valamennyi pénzt?
– Most van folyamatban a pályázatunk elbírálása. Optimista vagyok, ahogyan a módszereink sikerességét illetően is. Mi az erőltetett integráció helyett a tartalmi fejlesztésekben látjuk a megoldást, és remélem, előbb-utóbb mindenki belátja, hogy ez a járható út.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.