Ütemterv szerint haladnak a munkálatok – mondta lapunknak Schváb Zoltán, a KÖZGÉP Zrt. építési igazgatója az M6–M60-as autópálya építése kapcsán. A társaság a közelmúltban emellett részt vett az Északi összekötő vasúti híd újjáépítésében, de szerepet vállalnak a Szabadság híd felújításában is.
– Honnan indult el a KÖZGÉP Zrt.?
– A KÖZGÉP Zrt. első elődje közvetlenül az I. világháborút követően, 1921-ben alakult meg. Az akkori kereskedelmi és közlekedésügyi miniszter megalapította a Magyar Királyi Állami Útigépjavító Műhelyt. 1951-ben aztán a Közlekedési és Postaügyi Minisztérium megalapította az útépítési feladatok kiszolgálására a Közúti Gépellátó Vállalatot, amelybe 1959-ben a Királyi Állami Útjavító Műhelyt beolvasztották. A II. világháború után a megrongálódott hídállomány helyreállítására 1945-ben létrejött az Állami Hídfenntartási Telep a Közlekedési és Postaügyi Minisztérium Hídosztály felügyelete alatt, melynek a Budapest Haraszti úti telephelyen lévő vasszerkezeti gyáregységét 1965-ben a Közúti Gépellátó Vállalathoz csatolták. Ebből a főként acélszerkezeteket gyártó és szerelő gyáregységből a Közúti Gépellátó Vállalat 1994-ben alapította meg a KÖZGÉP-Unió Gép- és Fémszerkezetgyártó Részvénytársaságot. A 2005-ös évben a társaság út-, vasút-, autópálya-, vízközműépítéssel, környezetvédelmi, valamint magasépítési beruházásokkal tovább bővítette profilját. A cég tevékenységi körének bővülése újabb névváltoztatással járt, így a vállalat a KÖZGÉP Építő- és Fémszerkezetgyártó Zártkörűen Működő Részvénytársaság nevet kapta.
– Ha jól tudom, a társaság tulajdonában vasúti kocsik is vannak.
– Így van. Rendelkezünk két MÁV M62 sorozatú, úgynevezett Szergej mozdonnyal, valamint 15 Ks típusú vasúti kocsival is. Előbbiek jelenleg is vasútépítéseken dolgoznak és részt vesznek a magyar vasúti szállításokban, utóbbiak pedig átépítésen vannak.
– Milyen projekteken dolgozott a közelmúltban, illetve dolgozik jelenleg a KÖZGÉP?
– Több város úthálózatának rehabilitációját, átépítését vállaltuk jelentős mennyiségben, például Hódmezővásárhelyen és Szolnokon, míg a közműépítési projektek keretében csatornarekonstrukciót hajtottunk végre Debrecen belvárosában, illetve konzorciumban kiviteleztük Veszprém és térsége szennyvízcsatornázását is. Környezetvédelmi beruházásaink közül a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei települési szilárdhulladék-gazdálkodási rendszer első ütemének és a Dél-Balaton és Sió-völgye regionális kommunális hulladékgazdálkodási rendszer építési munkáinak konzorciumban történő kivitelezését emelném ki. Mindemellett magunk mögött tudhatunk olyan referenciaértékű munkákat, mint az M35-ös autópályánál 39 darab párhuzamos út, illetve 6 keresztező út kialakítása, illetve az M3-as autópálya-építésben pedig 7 km főpályaépítés volt a feladatunk, valamint a Keleti-főcsatorna felett átívelő híd megépítése. Ezenfelül a budapesti Árpád, Szabadság és Erzsébet híd felújítási munkálataiban is részt veszünk, illetve szerepet vállaltunk az Északi összekötő vasúti híd acélszerkezeti gyártás-összeszerelésében is.
– Hosszú a lista, de nem maradhat ki az előző felsorolásból a társaság egyik legfontosabb projektje, az M6-os–M60-as autópálya Szekszárd és Pécs közötti szakaszának építése.
– Való igaz. A Magyarországon megvalósuló kiemelt fontosságú közlekedésfejlesztési nagyprojektek közé sorolt, az úgynevezett Helsinki folyosó részét képző M6-os autópálya építésénél is jelen van a KÖZGÉP. A beruházás a nemzetközi gazdasági kapcsolatok megerősítése és a fenntartható fejlődés megteremtése szempontjából meghatározó jelentőséggel bír. Az M6-os autópálya Szekszárd– Bóly, és az M60-as gyorsforgalmi út Bóly–Pécs közötti szakaszainak megvalósításánál társaságunk a beruházás értékének 10 százalékát meghaladó magyar alvállalkozóként vesz részt. Az autópálya Tolna megye területén kétszer kétsávos, osztott pályás úttesttel 48 kilométer hosszban, Baranya megye területén pedig 30,2 kilométer hosszban épül meg 2010. március végéig.
– Mindebből mely feladatrészeket valósítja meg a KÖZGÉP?
– A Baranyát átszelő szakaszon két vasbeton viadukt, valamint 13 kishíd építését generálkivitelezőként végezzük. Ezen túlmenően társaságunk kivitelezésében készül a két acélfelszerkezetű viadukt acélszerkezete is, melyek közül a Szebényi völgyhíd a maga 866 méteres hosszával Magyarország második leghosszabb viaduktja lesz. A KÖZGÉP munkarésze itt az acél szekrénytartó gyártása, szerelése. Társaságunk azonban nem csak a hídépítési munkákon van jelen. A KÖZGÉP egyre bővülő spektrumát visszatükrözi, hogy a magasépítési területen az autópálya üzemi létesítményei közül az autópálya-mérnökséget, autópálya-tűzoltóságot, valamint a szajki és szebényi egyszerű pihenőket – a legkorszerűbb felszereltséggel és technológiával – társaságunk alakítja ki. Emellett a forgalomtechnikai munkálatokat végzünk, kiépítjük az üzemi hírközlést, zajvédő falat és vadvédő kerítést emelünk.
– Kik vezetik a munkálatokat, és hogy állnak ezek?
– Társaságunk jó szervezeti felépítésének és magasan kvalifikált mérnökeinknek köszönhetően a kivitelezési munkák a hatósági előírásoknak megfelelően ütemterv szerint haladnak. A munkálatokat Németh Miklós elnök-vezérigazgató úr irányítása alatt Szigeti Ferenc vállalkozásvezető, Zsigri Ferenc gazdasági vezető, Honti Ferenc, az acélszerkezetgyártás-részleg vezetője, valamint jómagam mint az utóbbiért felelős projektigazgató irányítjuk. (x)
Orbán Viktor: Kilábalunk a háborúból