Vérontás helyett harmónia és szépség

Nemrég jelent meg Balassa Sándor legújabb szerzői lemeze, amelyen zenekari műveket hallunk a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara előadásában, Medveczky Ádám vezényletével. Az album a négytételes Utazások Biharban című művel kezdődik, ez a darab a Kossuth-díjas zeneszerző gyermekkorának helyszínére, a bihari Komádiba és környékére kalauzolja a hallgatót. Balassa Sándorral erről a művéről és Földindulás című operájának elmaradt bemutatójáról beszélgettünk.

2008. 12. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyírbátori harangok. Balassa Sándor Kossuth-díjas zeneszerző Budapesten született 1935. január 20-án. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán Szervánszky Endre növendékeként tanult zeneszerzést. 1996-ban egyetemi tanárként nyugalmazták, Zeneakadémia Alapítvány néven közhasznú intézményt hozott létre egykori munkahelye, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem megsegítésére. Kamarazenészként (Szonatina hárfára, Nyírbátori harangok), dalok (Ady Endre, Kosztolányi Dezső, Weöres Sándor, Wass Albert verseire) és kórusművek (Naphimnusz, a Gólyához), zenekari művek (Gödöllői concerto-gitárzenekarra), kantáták (Rekviem Kassákért), operák (Karl és Anna – háromfelvonásos, Földindulás – háromfelvonásos) szerzőjeként szerzett itthon és Európában is rangot a magyar hagyományokat korszerű köntösben újjáteremtő, igen gyakran szépirodalmi ihletésű kiváló művekkel.


Mi az oka, hogy a magyar történelem után most az Utazások Biharban című művével a magyar táj felé fordult?
– Ezen a tájon éltem, számomra meghatározó volt a legelő, a csorda, az asztagok, a templomban való őrködés, a diáktársak és a tanárok mélyen humánus, igazságszerető lelke. A gyermekkor vége valóságos tündérvilággá emelte azt a közeget, amit ma már józan paraszti életnek látnék. Egyébként ez nem is olyan igazi tájfestő zene, a műben inkább érzelmekről van szó, a táj csak egy olyan terület, amelyik elválaszthatatlan az ott élő emberek életétől. Azonkívül a pusztuló természetnek is a helyszíne, annak, amelyiktől az életminőségünk is függ.
– Ezt a kérdést boncolgatta
A harmadik bolygó című operájában is…
– Ez az operám a harmadik világháborúról szól, ahol az emberiség föld- és életpusztító nagyhatalomként lép színre, s bár az emberek egy része ma már érzékeli a veszélyt, mégsem tudja megakadályozni, hogy a többség ne azt tegye, amihez a látszatérdeke fűződik. A táj az élhető életminőséget képviseli, szolgál bennünket, mi pedig védjük őt. Tudomásul kell vennünk, hogy mindannyian a természet részei vagyunk. Talán ezért értékelődött fel a táj fogalma a műveimben.
– Miért nem dolgozott fel bihari népzenét, noha ez a téma miatt kézenfekvő lenne?
– Biharban románok, cigányok, magyarok egyaránt élnek, egyik népcsoportot sem akartam kiemelni, persze lehetséges, hogy valójában mind a háromból írtam bele valamit öntudatlanul is. Az, hogy Nagyvárad alól a Sebes-Körös odafolyik Komádiba, vagy hogy napos időben a toronyból láthattam a Bihari-hegyeket, olyan korba röpített vissza – Arany János és Ady Endre korába –, amikor Bihar még egységes volt, nem pedig a trianoni határral kettészelt terület, ahol a földdel és egymással békében éltek az emberek.
– Miközben folyton kerülgetjük a háborúk témakörét, a zenében ebből semmit sem hallunk.
– A 30 éves háborúban is szörnyűségek történtek, a korabeli zene ezt mégsem tükrözi. Nem is feladata. Sokkal inkább az a művészet dolga, hogy segítsen a túlélésben, vigaszt nyújtson a bajban, a szépséghez emelje a lelket, és megtisztítson. A nagy zenék is erről a vágyott harmóniáról szólnak és nem a vérontásról. Az utóbbi csak a XX. században lett téma, amikor a devianciák felerősödtek a művészetben és a zenében is, és elvárás lett a kínlódás, a természetellenes élethelyzetek ábrázolása. Így a zene elveszti a teljes emberi tartomány tükrözéséhez való eszközeit.
– Ön szerint milyen az ideális mű?
– A zeneszerzői mondanivaló a konszonancia és a disszonancia közötti hallható, követhető, tonalitáson belüli sajátos egyensúly. A zene tisztasága és érzékenysége növeli a kifejezőerőt. Ha a zongora valamennyi billentyűje egyszerre szól, akkor nincs is mit hallani, csak zúgás és kopogás van. Fiatalkoromban engem is belesodortak ilyen irányzatos kalandokba, és írtam olyan darabokat, amelyek nyelvezete nem teljesen a sajátom, de kikeveredtem belőle. Később nem tagadtam meg ezeket a műveimet sem, bizonyos részleteiket most is szeretem, de nem érzem megoldottnak őket. Ahogy fokozatosan elhagytam a tőlem idegen elemeket, kialakult egy olyan zenei nyelv, amelyik a sajátom. Lényegesen gyorsabban megy azóta a munka, hiszen már nem kell foglalkoznom az anyagteremtéssel: csak a mondanivaló szellemi tartalma fontos, az, amiért az egészet csinálom.
– A Földindulás című operája nyolc éve hever az asztalfiókban. Pedig profetikus mű, ahogy a többi operája is: ez az egykézés és az abortusz következményeit mutatja be. Reménykedik még a bemutatóban?
– Amikor elkészültem vele, Győriványi Ráth György be akarta mutatni az Operaházban, már a szereposztásról is szó volt, aztán jött a kormány- és igazgatóváltás. Szinetár Miklós is támogatta a bemutatót, de nem lett belőle semmi. Nem is csoda, kényes a téma, hiszen a magyar életről, a magyar földről, a felemelkedésről szól, itt az élet apoteózisa jelenik meg a halállal, a pusztulással szemben. A végső kicsengése is pozitív, nagy küzdelem árán megjelenik a magyarság remélt jövője: Juli végül teherben marad egy félresikerült kötőtűs abortusz után. Annak idején az alapmű írója, Kodolányi János is csak úgy tudta bemutatni, hogy kibérelt egy színházat, de őt is megbuktatták: egy emberként támadt rá az egész művészeti és kritikai világ. Ezekről a kérdésekről már akkor sem volt szabad beszélni. Ha bemutató mostanában nem is lesz, úgy döntöttem, leíratom a zenekari anyagot, hátha valamelyik karmester segítségével legalább egyes részletei megszólalhatnak.
– Tudom, hogy még csak most jelent meg az új lemeze, de gondolkozik már egy újabb szerzői albumon?
– Egy kamarazenei lemezt is szeretnék megjelentetni, amelyen a vonósokra és tárogatóra írt zenéim szólalnak meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.