Kevés a felvételiző, alacsonyak a pontszámok

Bár az oktatási tárca azzal dicsekszik, hogy néhány száz fővel nőtt a keresztféléves jelentkezők száma a tavalyihoz képest, a valóságban ismét óriási kudarcot mutatnak a felvételi adatok. A várakozások szerint ugyanis a jelentkezők számának drasztikusan nőnie kellett volna, most indulnak be ugyanis először tömegesen a mesterképzések. Érdeklődés hiányában azonban a szakok kétharmadát le kellett fújni.

2009. 01. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lapunk számításai szerint a meghirdetett keresztféléves képzések kétharmadát érdeklődés hiányában le kell fújni – derült ki a ponthatárok tegnap esti kihirdetése után. Különösen nagy a baj, ha figyelembe vesszük, hogy az új felsőoktatási struktúrában bevezetett mesterképzések javarészt a keresztféléves felvételin debütáltak. A kétciklusú rendszer lényege, hogy a diákok előbb hároméves alapképzésre járnak. Ennek elvégzése után kapnak egy oklevelet, ám ez nem jogosít fel bármilyen munkavégzésre az adott területen. Ha a diák magasabb fokú, szakirányú végzettséget akar szerezni, a kétéves mesterképzést is el kell végeznie.
Úgy tűnik azonban, a diákok nem kívánnak élni a magasabb fokú tudás adta lehetőséggel. Összesítésünk szerint a meghirdetett 389 szak alig több mint egyharmadát, csupán 135 szakot tudnak elindítani az egyetemek és a főiskolák. Egy képzés elindítását akkor kell lefújni, ha nem jelentkezik a kurzusra még az induláshoz szükséges minimális létszám sem, illetve akkor, ha a bekerüléshez szükséges törvényben meghatározott minimális pontszámot nem éri el az induláshoz szükséges számú fiatal. Mesterképzésen azonban jelenleg nincs bekerülési küszöb, így egyértelműen a kevés jelentkező az ok.
A kudarcnak két eredője lehet: az egyik, hogy a diákok nem tartják szükségesnek a mesterképzés elvégzését, azt gondolják, az alapképzés elegendő a munkába álláshoz. Az alapképzés munkaerő-piaci értékéről egyelőre nincsenek tapasztalatok, hiszen még csak most jönnek ki az iskolákból az első végzősök. A másik ok a tanulmányi költségek drasztikus megnövekedése, amely miatt egyre kevesebb fiatal tudja vállalni a továbbtanulást, különösen a másoddiplomás képzéseken. Utóbbit támasztja alá a jelentkezési statisztika is: az adatok szerint már csak az idősebb, dolgozó korosztály engedheti meg magának, hogy tanuljon. A jelentkezők csaknem fele betöltötte 29. életévét, több mint tíz százalékuk pedig már a 43-at is. A felvételizők több mint kétharmada esti, levelező vagy távoktatásos képzésre jelentkezett, így ugyanis dolgozni is lehet az iskola mellett, és megkereshetők a horribilis tanulmányi költségek.
A ponthatárok elemzése is kiábrándító: szinte alig volt olyan alapképzés vagy felsőfokú szakképzés, ahová 200 pont feletti eredmény kellett a bekerüléshez (480 pont a maximum pontszám). Két üdítő kivétel volt, meglepetésre mindkettő a Tomori Pál Főiskolán: a legtöbb pont, 450, a kalocsai iskola nemzetközi szállítmányozási és logisztikai ügyintéző felsőfokú szakképzésén kellett a bekerüléshez, ráadásul a költségtérítés szakon. Az ezüstérmes ugyanezen intézmény banki ügyintéző szakképzése lett 435 ponttal. A harmadik helyhez már elegendő volt 270 pont, erre a Szegedi Tudományegyetem webprogramozó szakképzésén volt szükség.
A mesterképzéseket vizsgálva lesújtó, hogy a 100 pontos maximum pontszám mellett sok helyen elegendő volt 30-40 pont is a bekerüléshez. Még aggasztóbb, hogy a mérnök- és természettudományos szakemberhiány ellenére érdeklődés hiányában tömegesen maradtak el az ilyen képzések. A Nyugat-magyarországi Egyetemen például még az ingyenes képzést sem tudták elindítani a könynyűipari mérnöki, a környezetmérnöki, a vadgazda- és a faipari mérnöki mesterképzésen sem, ahogy a műszaki egyetemen sem indulhat el az ingyenes fizikusképzés.
Meglepő ugyanakkor, hogy a pedagógusképzések viszonylag népszerűek voltak, a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskolán például a maximális 100 pontból 99-re volt szükség a tanár, a család- és gyermekvédő pedagógus mesterképzésen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.