Látni és láttatni a zenét

Perényi Miklós csellóművész éppen egy évvel ezelőtt ünnepelte hatvanadik születésnapját, amelynek alkalmából egy három hangversenyből álló kamarazenei koncertsorozatot tartott zenészbarátjával, Schiff András zongoraművésszel. A legendás eseményeket filmen is megörökítették, így tavaly év végén már kézbe is vehettük a három teljes műsort tartalmazó dupla DVD-t.

2009. 01. 16. 20:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kerek egy évvel ezelőtt, 2008. január 6-án a Zeneakadémián hangzott el az első koncert, amely hatvanadik születésnapja alkalmából Perényi Miklós egész eddigi életművéhez méltó ajándéka volt közönségének. Igazából akkor is örök emlék lenne ez a hangverseny (a februári és a májusi folytatással egyetemben), ha csak a szívünkben maradt volna meg, két lelkes hölgy, Mérei Anna rendező és Bársony Ágnes producer elkötelezettségének köszönhetően azonban a következő generációk is élvezhetik és tanulhatnak belőle. Az utóbbi momentum is fontos, ha nem a legfontosabb. Perényi Miklós ugyanis nem egyszerűen egy a sok csellóművész közül. Kivételes tehetség, fantasztikus technikával és elementáris erejű muzikalitással. Ragyogó szólista, tökéletes kamarapartner, aki amellett, hogy a végletekig figyel a részletek aprólékos kidolgozására, egész íveket rajzol fel, és Schiff Andrásban emberére talált ezek megvalósításában. Döbbenetes élmény, ahogy az utolsó tételnél ráeszmélünk: nemcsak az egyes tételeken belül érzékeltük a folyamatokat, hanem azok egymáshoz való viszonyában is, legyen szó Bachról, Beethovenről, Chopinről vagy Debussyről.
Ha maga a koncert hatalmas élmény, akkor is könnyen lehet belőle átlagos felvételt készíteni. Itt azonban más a helyzet, az alkotók látni és láttatni tudnak. Minden kameraállás megtervezett, mindig azt és úgy látjuk, ahogy a leginkább látni szeretnénk. Érzékeljük a két muzsikus közti kontaktust, az apró jelzéseket is, tudjuk követni még az ujjrendet, a vonások hosszát, a zongora billentési technikáját. Látjuk a folyamatot, ahogy a két zenész „megszüli” a zenét, alaposan megizzad, elfárad. Értékeljük az erőfeszítéseiket, hiszen velük együtt bennünk is megszületik a mű. Olyan kalandozás ez az egyes darabok belső szerkezetében, az alkotói munkában, amely ritkán adatik meg a közönség soraiban ülve.
Nehéz kiemelni bármit a kétlemeznyi anyagból, hiszen a maga nemében mind gyöngyszem. Bachhal kezdődött és Beethovennel zárult mindegyik koncert. Ebbe a keretbe a romantikusoktól egészen Bartókig minden korszak belefért, mégis a kezdés és a zárás rendje meghatározta a hangzásélményt. Letisztult hangzás, kiérlelt szekvenciák, felépített variációk, a lélegzés természetességével frazeált dallamívek, követhető formák, valódi érzelmek jellemzik a négy és negyedórányi felvétel egészét. A legnagyobb élményt mégis talán a lassú tételek mélysége, szépsége nyújtja, mint például Mendelssohn B-dúr cselló-zongora szonátájának Andantéja, vagy Chopin g-moll szonátájának Largója. Utóbbi nyitótétele a szenvedély erejével ragadja magával a hallgatót.
Perényi Miklóst és Schiff Andrást hallgatva-látva a zene templomában érezheti magát az ember. Ha csak néhány órára is, de felemelik a lelket a földről. Tanulságos kirándulás, zenésznek, zenebarátnak egyaránt, a művek és az előadások intim szférájába.
(Perényi Miklós, Schiff András: Concerts at the Liszt Academy of Music Budapest, 2 DVD, Warner Music, 2008.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.