Reáltárgyak: jelentős visszaesés

A magyar diákok diadalmenetéről szóló hírekkel kürtölte tele a magyar sajtót a Hiller-tárca a tanulók természettudományos és matematikai ismereteit vizsgáló nemzetközi TIMSS-felmérés kapcsán. Tény, hogy a magyar diákok még mindig a világ élvonalában vannak, ám ha a jelenlegi oktatáspolitika folytatódik, már nem sokáig. Hillerék arról nem beszélnek, hogy a hazai fiatalok teljesítménye – egy kategória kivételével – az utóbbi négy évben súlyosan visszaesett. A teljesítményromlás oka a drasztikus óraszámcsökkentés, az oktatási kormányzat azonban úgy csinál, mintha nem látná az aggasztó jeleket, és folytatja a reáltárgyak lassú kivégzését.

2009. 01. 12. 9:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mi a TIMSS-felmérés? A TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study – Nemzetközi matematika- és természettudomány-vizsgálat) négyévente végzett felmérés, amely a negyedik és nyolcadik évfolyamos tanulók matematikai és természettudományi képességét vizsgálja. Magyarország 1995 óta vesz részt a felmérésben. 2007-ben összesen 59 ország tanulóinak teljesítményét hasonlították össze mintegy 425 ezer diák részvételével.


Matematikából és természettudományból is a világ élvonalába tartoznak a magyar fiatalok – jelentette be a napokban Csillag Márta, az Oktatási és Kulturális Minisztérium közoktatási főosztályának vezetője a 2007-es TIMSS-felmérés kapcsán. Csillag szerint a magyar diákok a felmérés mind a négy területén az átlag felett teljesítettek, három területen pedig a legjobbak között szerepeltek. Hangsúlyozta: a természettudományok esetében Magyarország egyike annak a nyolc országnak, ahol a negyedik évfolyamos diákok eredménye folyamatosan javult az első felméréshez képest. A nyolcadik évfolyamos diákok kimagasló eredményét a TIMSS-felmérés hivatalos bostoni sajtótájékoztatóján is kiemelték. Kizárólag a távol-keleti országok diákjai előzték meg a magyar fiatalokat, az európai országok közül ők bizonyultak a legjobbaknak. Ez a Hiller-tárca öszszegzése, amelynek állításai igazak, ám egy alapvető szempontot kifelejtettek az elemzésből: azt, hogy a negyedik osztályosok természettudományos ismereteinek vizsgálata volt az egyetlen olyan kategória, ahol javult hazánk teljesítménye, a másik három kategóriában súlyosan romlott az eredmény a korábbi évekhez képest.
A természettudományok területén a tízéves diákok a kilencedik helyen végeztek az 59 ország részvételével zajló felmérésen. Ez volt a 2007-es felmérés egyetlen pozitívuma: a négy évvel ezelőtti eredményhez képest hat ponttal javult a teljesítményük. A 14 éveseknél már nem ilyen fényes a helyzet: az 1999-es felmérés óta folyamatos a teljesítményromlás, átlagosan 10 ponttal értek el kevesebbet a felmérésen a 2007-es nyolcadikosok, mint a nyolc éve versenyzők. Ez a helyezésszámban is megmutatkozik, hiszen korábban a magyarok már a negyedikek is voltak a versenyben. Matematikából tízéves diákjaink nem jutottak az első tíz közé, csak a tizenötödik helyen végeztek. Itt tapasztalható a legnagyobb teljesítményromlás: átlagosan 19 ponttal kevesebbet szereztek a hazai fiatalok, mint négy éve, és több helyet visszacsúsztak a rangsorban. A tizennégy éves tanulók még mindig a világ legjobbjai közé tartoznak, csupán öt ország előzte meg őket, 1999 óta viszont ebben a kategóriában is romlott az eredményünk, az utóbbi nyolc évben nyolc pontot veszítettünk.
A felmérés összegzése az okokra is rámutat – Hillerék persze erről is hallgatnak. A TIMSS szerint Magyarországon – a 4. osztályos természettudományos oktatás kivételével – minden vizsgált területen drasztikusan csökkentek az óraszámok az elmúlt négy évben, vagyis csak abban a kategóriában javultak az eredményeink, ahol a tárca nem kurtította meg az óraszámokat. Rámutatnak arra is: legnagyobb változás a 8. osztályos természettudományos oktatásban ment végbe, ahol a fizika, a biológia és a kémia tantárgyakban összesen 44 órával csökkent az éves órakeret. Magyarországon 4. osztályban a matematika és a természettudományok oktatására fordított idő lényegesen elmarad – előbbiből 34, utóbbiból 13 órával – a felmért országok átlagától. Eközben a jó eredményt elért országok óraszámai sokszor nagymértékben meghaladják az átlagot, például a több kategóriában győztes szingapúri diákok évente 91 órával tanulják bővebb időkeretben a matematikát. Hasonló a helyzet a nyolcadik osztályban is: a magyarországi 99 órás keret a legalacsonyabb az átlagnál jobban teljesítő országok között.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.