Újévkor kutya énekel a színpadon

2009. 01. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben sokan azon keseregnek, hogy vészesen fogy az értékes kultúrára áldozók száma, egyre kevesebb a kormányzati szintről jövő próbálkozás ennek a tendenciának a megállítására, gondoljunk csak az ének-zene oktatás vagy a zeneiskolák visszaszorítására, ellehetetlenítésére. Szerencsére egyre több az alulról jövő kezdeményezés, úgy látszik, Bartók és Kodály országa mégsem hagyja magát olyan könnyen megfosztani a muzsikálás örömétől. Az egyik ilyen vállalkozás Fischer Ádám és a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának immár második évébe lépő újévi ifjúsági koncertsorozata a MűPában, amelynek nem titkolt célja, hogy a fiatalabb generáció automatikusan belenőjön a szintén hagyományteremtő szándékkal életre hívott este hétórás újévi Teremtés-koncertek közönségébe.
Fischer Ádám, aki nem mellesleg az egyik legkiválóbb magyar karmester, a Magyar Állami Operaház fő-zeneigazgatója, ért a gyerekek nyelvén. Neki még műsorvezető sem kell, a karmesteri dobogóról hátrafordulva beszélget a gyerekekkel. Beszélget, és nem előad. Talán ez a titka. Érezhetően nem előre megfogalmazott, betanult-begyakorolt precíz mondatokban tolmácsolja a művek üzenetét, érdekességeit fiatal közönségének, hanem improvizál, spontán viselkedik, alkalmazkodik az aktuális pillanathoz, a gyermeksíráshoz, a gőgicséléshez, ügyel arra, hogy ne legyen túl komoly, és ha csak lehet, megnevettesse a lelkes kicsiket. A zenélés érdekes és izgalmas játékká változik, és alig akad olyan gyermek, aki a koncert után ne azért nyúzná a szülőket, hogy hadd kezdjen ő is zenét tanulni, hegedülni, trombitálni, lehetőleg azonnal, és természetesen mindig az az első kérdés: mikor jövünk legközelebb? Ehhez persze nyilván karizma kell, és a zene végtelen szeretete. Fischer Ádám a gyermekkorát hívja segítségül, mesél első koncertjeiről, és nem titkoltan a saját egykori meghatározó élményeit szeretné továbbadni. Innen a darabválasztás is: a tavalyi A Teremtés oratórium meseszerű részletei után idén az „Üstdob” szimfónia, amelynek meglepetés-dobütéseire ötévesen lélekben hetekig készült előre. Persze ez jó ok arra, hogy óvodáskorban is Haydnnal kezdődjön a Haydn-év, és hogy egy középsős is megértse, mi is az a variációs forma. Leopold Mozart két kisebb, ám annál ötletesebb darabja egészítette ki a sort: a felnőtt szimfonikusokkal a minden háztartásban előforduló „hangszereket” megszólaltató gyermektársaságot ötvöző Gyermekszimfónia és a kutya „énekével” biztos befutónak számító „Vadász” szimfónia. Az előbbiben ugyanis a farsangi trombita és a vízzel töltött madársíp is komoly szerephez jutott a váci Bartók Béla Zeneiskola ifjú növendékei segítségével, így minden gyermek joggal érezhette, hogy akár ő is állhatna a színpadon. Mint tudjuk, a garantált siker titka a gyermekek szerepeltetése mellett az állatok jelenléte, így nem véletlen, hogy a „Vadász” szimfónia kutya-szólistája, Borisz kapta a legnagyobb tapsot, aki a színpadon a zene ritmusára szólót ugatott.
(Újévi ifjúsági hangverseny. Műpa, január 1., 16.00.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.