Zenéről kicsiknek és kamaszoknak

2009. 01. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyermeklexikont írni valószínűleg sokkal nagyobb feladat, mint felnőtteknek szólót. Sokkal egyszerűbben, közérthetőbben, világosabban, mégis ugyanolyan pontosan kell fogalmazni. Azt is figyelembe kell venni, hogy amíg a felnőtteknél lehet egy bizonyos alapműveltségre (vagy ennek hiányában a lexikon többi szócikkére) építeni, a gyerekeknek lehetőleg úgy kell mindent megmagyarázni, hogy különösebb előképzettség nélkül is megértsék az új fogalmakat. Ráadásul ők hamar megunják a szürke definíciókat, számukra tehát valami többletet is kell adni, képeket, történeteket, érdekes anekdotákat, az újak mellett olyanokat is, amelyek ismerősen csengenek. Azzal is számolni kell, hogy a gyermek folyton kérdez, minden válaszra van egy újabb kérdése, de ezt ügyesen kihasználva, különböző kapcsolódási pontokkal újabb és újabb szócikkek elolvasására lehet késztetni a kíváncsi ifjakat. Így a jó gyermeklexikon manapság valójában egy jól felcímkézett, olvasmányos, gazdagon illusztrált regény.
Monika és Hans-Günter Heumann folytatta nagy sikerű Zenetörténet gyerekeknek című munkáját, és annak két hősével, Klárával és Fricivel megalkotta a Zenei lexikon gyerekeknek című regényes definíciótárát, amely 250 fogalom megmagyarázására vállalkozik. A mai fiatalok szokásaiból és a kor elvárásaiból adódóan nem marad szigorúan a komolyzene területén, hanem igyekszik tágítani a horizontot az értékesebb könnyebb műfajok felé. Louis Armstrongot csak néhány szócikk választja el Johann Sebastian Bachtól, Mozart után a musical, a romantika előtt a rock and roll, a Beatles után pedig Beethoven található. Egységben az erő, könnyen lehet, hogy csemeténk a rap vagy a hip-hop szócikkre kíváncsi, de rátéved a tekintete Schumann ujjtornáztató készülékére vagy éppen az Éj királynőjének humoros karikatúrájára, és máris megfertőződik a komolyzenével. Klára és Frici mai gyerekek, az ifjú olvasók akár saját magukra ismerhetnek kalandjaikban, amikor felfedezik az utcazenész kintornást a városban, vagy amikor a kvartett nevű kártyajáték alapján megértik, hogy a zenei kvartett, mint például a vonósnégyes ugyanabból a négyes szóból ered.
Egy konzervatóriumi felvételire nyilván nem elegendő a könyv tartalma, nem is ez a célja, de arra megfelel, hogy kedvet adjon a lexikonolvasáshoz, a zenetörténethez, az iskolai énekórákhoz, zeneiskolai szolfézs- és hangszertanuláshoz, a koncertre járáshoz, az egyre inkább kiveszőben lévő zenei alapműveltség megszerzéséhez. Kisiskoláskortól kamaszkorig bármilyen korosztályt megfog a képi világa és nyelvezete, érdeklődési köreiket lefedi, és gazdag anyaga a kottákban látható előadói utasítások magyarázatától a hangszerek és a zeneszerzők bemutatásáig terjed. Tulajdonképpen egy gyermeklexikontól ennél többet nem is kívánhatunk.
(Monika és Hans-Günter Heumann: Zenei lexikon gyerekeknek – A zene világának felfedezése. Rózsavölgyi és Társa Kiadó, 2008.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.