Ezt a döntést nehéz szívvel hoztuk meg, mivel régóta terveztük, sokat dolgoztunk rajta. Az Itália-bérlet az elmúlt évek egyik legjobb sorozata lett volna – mondja lapunknak Igric György. Az Oktatási és Kulturális Minisztériumhoz tartozó Filharmónia Budapest Kht. igazgatójától megtudjuk: a koncertek tervezése idején még mögöttük állt egy szponzor, amely később visszalépett, így amikor meghirdették a bérletet, már telt ház esetén is komoly veszteséggel számoltak, ezt azonban a koncertek rangja miatt mégis vállalták volna. Az év elején azonban szembe kellett nézniük költségvetésük szűkösségével, és azzal, hogy nem kockáztathatnak.
– Kiadásaink évről évre nőnek, idei támogatásunk viszont az elmúlt évekhez képest tovább csökkent, ráadásul már eddig is elképesztően szűkös anyagi támogatás mellett működtünk, miközben közszolgáltatási feladataink természetükből fakadóan veszteségesek. A kht-k eddig is maradékelven működtek, mostanra pedig sokszorosan hátrányos helyzetbe kerültek – magyarázza döntésük okát Igric György, aki reméli, a többi rendezvényüket megmenthetik.
A 2009-es év ugyanis különleges a Filharmónia életében: egyszerre jubilál mind a három nagy fesztiváljuk. A Soproni régizene fesztivál és az egész világon jegyzett szombathelyi Nemzetközi Bartók szeminárium és fesztivál az idén ünnepli 25 éves jubileumát, az őszi budapesti zenei hetek, amely magába foglalja a 35 éves Korunk zenéje című kortárs zenei sorozatot és a több mint tíz éve tartó Egyházzenei fesztivált, ötvenedik évfordulójához ér. – Mindegyikre rangos produkciósorozatokkal készülünk, amelyek nagyon költségesek – teszi hozzá az igazgató, akitől megtudtuk: többi előadásán vagy vidéki bérletén nem változtat a Filharmónia. Február 20-án a Camerata Bern és Heinz Holliger lesz vendégük az MTA Dísztermében, áprilisban pedig Händel Brockes Passióját a Collegium Vocale Gent és az Akademie für Alte Musik Berlin szólaltatja meg a Zeneakadémián.
Kérdésünkre, hogy a későbbiekben újra megpróbálkoznak-e egy hasonló típusú Itália-bérlettel, Igric György azt válaszolja: most is úgy gondolják, hogy igény és szükség lenne egy ilyen koncepciójú sorozatra, de ezt a bérletet már nem lehet visszahozni. Különlegességét az jelentette, hogy koncertjei egy-egy nagy énekes köré épültek fel tematikusan, akiket az Operaház zenekarával, a dalszínház vezető karmestereivel hallott volna a közönség. A négy előadás szólistája sorrendben Joseph Calleja, Fokanov Anatolij, Wiedemann Bernadett és Lukács Gyöngyi lett volna.
Kihúzták az ötös lottót