Alapformákra redukálva

Magyar geometrikus művészet címmel látható kiállítás az Abigail Galéria két kiállítótermében, a Váci utca és a Pesti Barnabás utca sarkán lévő Millennium Centerben. A legtöbb mű a legutóbbi években született, együttesük azonban a XX. századi magyar művészet egyik legjelentősebb irányzata történetébe nyújt bepillantást.

P. Szabó Ernő
2009. 02. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Geometria Pannonia – ezt a címet adta a földszinti kiállítóteremben látható plasztikájának Ézsiás István szobrász-, festőművész. Sötétre festett lapokat, tengelyeket látunk, inkább néhány, a teret kijelölő síkot, erővonalat, mintsem homogén tömeget alkotó formákat. Érzékeltetik, jelzik a mű és az azt körülvevő tér kapcsolatát, de nem jelölik ki pontosan, a mű részei között átlátva a tér újabb dimenziói sejlenek föl előttünk. Nos, valahogy így vagyunk a kiállítás egész anyagával. Amint a művek együttesével szembesülünk, megsejthetünk valamit magának a geometrikus művészetnek a gazdagságáról is, amely nem egyszerűen a kortárs magyar és egyetemes művészet kiváló alkotóinak a műveiből épül föl, s nem is csak a XX. század húszas éveiben irányzatszerűen létrejött s a század egészét végigkísérő törekvéseinek a foglalata, hanem gondolkodás-, szemléletmód, és él, mióta csak művészet létezik. A rendezők szándéka távolról sem a teljességre vagy a kizárólagosságra való törekvés volt, hanem egyszerűen olyan értékek felmutatása, amelyekkel találkozni jó, élvezetes, és amelyek feltétlenül több figyelmet és törődést érdemelnének, mint amennyi ma kijut nekik. Vagy, hogy a mostani kiállítás előzményére, a tavaly októberi festészet napi Magyar geometrikus művészet című, a hajdúszoboszlói Nemzetközi Modern Múzeumban rendezett tárlatra utaljak, az esemény sajátos „demonstráció a hazai és külföldön élő magyar geometrikus művészek szellemi erejének láthatóvá tételére”.
Sokféle forrásból táplálkozik e szellemi erő. A geometrikus törekvések a húszas évek konstruktivizmusára éppen úgy visszautalnak, mint a hatvanas-hetvenes évek fordulójára, amikor is a régi és az új avantgárd találkozását dokumentálták a művek, vagy éppen a vizuális kultúra egészének állapotai miatt érzett felelősséget manifesztálták. Felidéződik a Budapesti Műhely, a Józsefvárosi Galéria, a Pécsi Műhely csoportos munkáját előkészítő sok-sok stúdium, a színdinamika, a képzőművészet és az építészet kapcsolata, az emigráns, külföldön dolgozó alkotók tevékenysége, az új amerikai, svájci, francia törekvések hatása és még sok minden más. Tény, hogy azoknak, akiknek a műveiből az Abigail Galériában bemutatott műegyüttes áll, döntő szerepük volt-van abban, hogy a magyar geometrikus művészet ma is az egyik legjobban ismert, elismert teljesítménye a kortárs magyar művészetnek itthon és külföldön is.
Geometrizál, azaz szó szerint folyamatosan műveli, megműveli, gazdagítja és kiterjeszti a talajt, egyben pedig számba is veszi, fölméri a vizuális kultúra termőföldjét – ahogyan arra a görög szó eredeti jelentése, a földmérés is utal. Nos, ami az értékteremtést illeti, a kiállítókra nem lehet panasz. Egyszerre jellemzi őket a megújulás és az, hogy következetesen építik saját világukat, követve az alapelemekre redukált formák találkozásának törvényeit, ahogyan Ingo Glas plasztikái jelzik, a spirálmozgás irányát járva (Nemcsics Antal), vagy éppen a szabályos mértani idomokból kimetszett szabálytalan, variábilis formák játékosságát élvezve, mint Lantos Ferenc.
Vannak, akik a matematika könyörtelenségének engedelmeskednek, s vannak, akik a véletlen teremtő erejében az alkotótársat fedezik föl. S nem egyszerűen párhuzamos, a végtelenben sem találkozó pályákról van szó, hiszen sajátos párbeszéd indul meg a művek között: Fajó János és Joseph Kádár ellipszisei és térellipszisei, Deim Pál és Matzon Ákos építészetre utaló részletei, illetve megoldásai, Farkas Ádám és Tilles Béla gömbből, csavart formákból álló tömbje, illetve a teret határoló fonatból épülő plasztikája, Gy. Molnár István és Rákosi Anikó hasonló alaptónusokra más-más dinamika alapján épített foltrendszere, Bányász Éva színessége és Lukoviczki Endre visszafogottsága, Dévényi János és Galgóczy György műveinek színdinamikája, illetőleg térbeli mozgása mind-mind olyan ellentétpárt vagy rokon gondolkodásmódot jelent, amely kölcsönösen gazdagítja az érintett művészeket. S mindazokat az értékeket, amelyek együttesét magyar geometrikus művészetnek nevezzük. Körülhatárolni, utalni ezekre aligha lehetne egyszerre pontosabban s talányosabban, mint ahogyan azt Bak Imre alkotása teszi: a festménye közepén megjelenő egyszínű téglalap mögött egy végtelenül gazdag világ körvonalai sejlenek. Mintha csak azt mondaná ő is, amit egy interjúban Deim Pál így fogalmazott meg: „Engem az érdekel, ami az egésszel összefügg. Azzal a végtelennel, amit csak sejtünk, de nem tudjuk, mi az.”
(Magyar geometrikus művészet, Abigail Galéria, február 7-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.