Még két napjuk van a kisdiákoknak arra, hogy eldöntsék, melyik középiskolában szeretnének továbbtanulni, a jelentkezési határidő pénteken jár le. A szakemberek szerint a hat és nyolc évfolyamos gimnáziumok esetében az elképesztően könnyű vizsga és a szóbeliztetés eltörlése miatt rengeteg lesz az azonos teljesítmény, ezért nagy baj léphet fel a diákok közötti szelektálásnál, Hiller István szerint azonban minden rendben van, és a tanárok rosszul látják a helyzetet. Az oktatási tárca tegnapi közleményében azt állítja: a központi vizsga megfelelően differenciált a tanulók között, és lehetőséget ad a felvételi rangsorolásra. A nyolc-, illetve a hatosztályos gimnáziumba jelentkezők átlagosan 72,03, illetve 72,3 százalékos eredményt értek el, ami pontosan megfelel az előzetes várakozásoknak. A miniszter a nevetséges feladatokra is magyarázattal szolgált: szerinte „elsősorban nem a lexikális ismeretek, hanem az alapvető készségek és képességek felmérése volt a cél, ezért több feladat újszerű összefüggésekben, szokatlan módon is teret nyitott a tanultak ötletes alkalmazásának”. Leszögezi: a pedagógusokból álló bizottságok által összeállított példák betöltötték a feladatukat.
A középiskolai felvételibotrányt a Magyar Nemzet robbantotta ki. A lapunknak korábban nyilatkozó szakemberek szerint az oktatási tárca alá tartozó Oktatási Hivatal a hat és nyolc évfolyamos gimnáziumok számára olyan könnyű felvételi feladatlapot állított össze, amit a kiemelkedően tehetséges gyerekek többsége könynyedén megoldott, így a vizsga nem szórta szét a mezőnyt. Hiller István legújabb reformja ráadásul megtiltotta a szóbeliztetést, így a tudás és a tehetség helyett egyéb szempontok alapján kell eldönteni, kit vegyenek fel az elitiskolák. Szebedy Tas, a Gimnáziumok Országos Szövetségének (GOSZ) elnöke szerint a hatosztályos gimnáziumoknak készült felmérésben számos olyan feladat volt, amit egy második-harmadik osztályos, átlagos képességű gyerek is különösebb erőfeszítés nélkül meg tudott volna oldani. Szinte az összes gyerek nevetve jött ki a vizsgateremből, és boldogan újságolta, hogy minden példát meg tudott oldani. Hasonlóan nyilatkozott Doba László, a fővárosi Eötvös gimnázium igazgatója is. A szakember szerint elképesztően könnyű, igénytelen volt a hatosztályos magyar központi vizsga, amely nem kérte számon az általános iskolában megszerzett tudásanyagot, de gondolkodásra és kreativitásra sem volt szükség. Az általa javított nyolcvan magyardolgozatot átlagosan kilencvenszázalékosra teljesítették a felvételizők. Leszögezte: azonos pontszám esetén csak szubjektív szempontok alapján dönthetnek arról, hogy kit vegyenek fel. Ez súlyosan igazságtalan, de mivel az oktatási tárca megtiltotta az iskoláknak a szóbeliztetést, nem tehetnek mást. Az Eötvösben azonos pontszám esetén többek között az dönt majd, hogy kinek a szülei, illetve testvérei voltak a gimnázium diákjai.
Hiller István cáfolata azért megalapozatlan, mert a középfokú felvételi eljárás során a gyerekek már a jelentkezések leadása előtt egy hónappal megírták a központi felvételi vizsgát, és az eredmények ismeretében dönthetik el, hova adják be a papírjaikat. Ez azt jelenti, hogy mivel a jelentkezések csak pénteken zárulnak, így jelenleg egyetlen iskola és a miniszter sem tudhatja, melyik intézménybe hányan jelentkeznek majd és milyen teljesítménnyel.
Központi vizsgát a közel százezer felvételiző hatvan százaléka írt. A felvételi vizsga csak a nagy múltú, elismert gimnáziumokban volt követelmény, így annak könnyű volta éppen a legjobb iskolákat érinti majd a legérzékenyebben, hiszen a korábbiaknál is nagyobb túljelentkezés várható a rengeteg jó teljesítmény miatt. A helyzetet tovább súlyosbítja az idén debütáló, Hiller-féle új felvételi rendszer, amelynek értelmében a gimnáziumok már nem szervezhetnek saját írásbeli felvételi vizsgát, a hat és nyolc évfolyamos gimnáziumoknak pedig a szóbeliztetést is megtiltotta az oktatási tárca. A négy évfolyamos középiskolák csak akkor szóbeliztetnek, ha előtte tartottak központi írásbelit. Az írásbeli vizsgák eredménye az összpontszám 50 százaléka, a szóbeli vizsgáké 25 százaléka lehet, vagyis a pontszám egynegyedét mindenképp a hozott pontoknak kell kitennie. Ha a középiskola nem tart írásbelit, akkor pusztán az általános iskolai tanulmányi eredmény alapján kell rangsorolni a diákokat. Az iskola által összeállított egyedi írásbeli feladatsort csak nemzeti, etnikai, kisebbségi oktatási intézményekben írathatnak a felvételizőkkel. A diákoknak már csak két napjuk van arra, hogy jelentkezzenek, az általános iskolák ugyanis február 20-ig, péntekig továbbítják a tanulói jelentkezési lapokat a kiválasztott középiskoláknak. A gimnáziumoknak április 27-ig kell megküldeniük a felvételről vagy elutasításról szóló döntést az érintetteknek. Amennyiben egy iskola első körben a férőhelyek kevesebb mint 90 százalékát tudja feltölteni, rendkívüli felvételi eljárást kell tartania. Fontos tudni azt is, hogy a tankötelezettség miatt minden gyereket fel kell venni még akkor is, ha az általa megjelölt középiskolák elutasítják a kérelmét. Ha az érintett diák a rendkívüli eljárásban sem talált magának helyet, akkor az adott körzetben központilag kijelölt, kötelező felvételt biztosító középiskolában kell megkezdenie a tanulmányait ősszel.
Orbán Viktor: Három év alatt közel 40 százalékos minimálbér-emelés