Idős mester, ifjú dalnokok

A sevillai borbélyt veszi újra repertoárjába az Operaház ma estétől. Rossini hazánkban rendkívül népszerű művét Békés András 1986-os rendezését alapul véve újítják fel, a főbb szerepekben a bő két évtizedes koncepciót követve frissdiplomás énekeseket hallhatunk.

2009. 02. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Reflektorfényben a zongora. Richard Goode, a világhírű amerikai zongoraművész lesz a Zeneakadémia A Zongora című hangversenysorozatának ma esti vendége, aki ezúttal Bach G-dúr francia szvitjét, több Chopin-művet és Schubert B-dúr szonátáját játssza. A Zongora koncertsorozat rendkívül népszerű, idén már hatodik alkalommal rendezik meg a hangszer legkiválóbb hazai és külföldi művészeivel. Richard Goode eredetileg kamarazenész volt, és csak barátai és kollégái – köztük Leonard Bernstein – bátorítására próbálta ki magát szólistaként, ám hamarosan egyike lett a legjelentősebb zongoristáknak. Mitsuko Uchida mellett Richard Goode a művészeti igazgatója a híres Marlboro Music School and Festivalnak az Egyesült Államok-beli Vermont államban.


Megtalálták a jelmezeket és a díszleteket, csak kissé le kellett porolni őket és a mostani szereplőkre, valamint az Operaházra igazítani a méreteket. A sevillai borbély Békés András-féle rendezése ugyanis eredetileg az Erkel Színházba készült, most azonban az Andrássy útra kerül. Sokan szerették a jó húszéves rendezést, de nem csak ez okolható a választásért. Fischer Ádám fő-zeneigazgató mindenképp szerette volna, hogy ez az opera is a repertoár része legyen, az idei ünnepi premiersorozat eleve magas költségvetésébe viszont egy teljesen új proforralt borár nem fért volna bele. Kovalik Balázs viszont rendkívül jól együtt tud gondolkodni Békés Andrással, mi több, mesterének vallja az idős rendezőt, aki kora miatt már nem tudta vállalni az egész napos próbákat. Ez a közös nevező jó alapnak bizonyult az együttműködéshez, így lett ő a rendező munkatársa.
Leporolni csak a kellékeket fogják, a rendezésen ugyanis Kovalik szerint nincs por, inkább arra törekszik, hogy megmutassa, az előadás szellemiségében ma is friss, és hogy ugyanazt a gondolkodást, amivel egykor színre vitték, a mostani szereplőkhöz is eljuttassa. Az előadás eredeti nyelven, olaszul szól majd, s ezért a rendező munkatársa különösen fontosnak tartja, hogy mindenki, aki a színen van, pontosan tudja, miről szól a szöveg, nemcsak az, amit saját maga mond, hanem az is, amelyik neki szól, másképp nem tudja hitelesen eljátszani a szerepét.
A díszletek Székely László, a jelmezek Wieber Marianne egykori munkái, amelyek az 1986-os premiert követően kitűnő kritikákat kaptak. Fodor Géza annak idején a Muzsikában részletesen elemezte az előadást, hangsúlyozva, mennyire frissnek hatott a két vendégalkotó munkája, amely egyfelől szoros egységben állt egymással, másfelől nem a zsánerképekre, nem a megszokott klisékre és uniformisokra hajazott, hanem ennek az előadásnak a figuráit segítette megszületni. Ezekről egyébként a műsorfüzetben is sokat olvashatunk majd.
Ma és holnap lesz a két szereposztás premierje. A ma este hét órakor debütáló első szereposztásban Figarót Szegedi Csaba, Almaviva grófot Vadász Dániel, Rosinát Yang Li formálja meg, Bartolót, az orvost Sárkány Kázmértól hallhatjuk, a karmester Oberfrank Péter lesz. Holnap este hét órakor mutatkozik be a második szereposztás Köteles Géza vezényletével, ebben Haja Zsolt lesz a híres borbély, Megyesi Zoltán játssza Almavivát, Mester Viktória énekli Rosinát és Egri Sándor az orvost.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.