Nem javul a helyzet. Nem javult az utóbbi két évben a vidék gyógyszerellátása – mondta a Magyar Gyógyszerészi Kamara elnöke tegnapi miskolci sajtótájékoztatóján. Horváth Tamás (képünkön) úgy vélekedett, hogy a két évvel ezelőtt bevezetett gyógyszer-gazdaságossági törvény nem hozta meg a várt eredményeket. Hozzátette: új patikák szinte kizárólag a nagy forgalmú helyeken létesültek, a kistelepüléseken viszont, ahol valóban szükség volna rájuk, nem. A kamarai elnök megállapította, hogy a gyógyszertárláncok terjeszkedése nagy ütemben folyik. (MTI)
Rendszeresen érkeznek olyan esetekről jelzések, hogy megtagadják a betegektől az orvosi ellátást, de szó sincs arról, hogy ez tömeges jelenség volna – tájékoztatta lapunkat az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) sajtóosztálya. Legutóbb akkor értesültek ilyen esetekről, amikor az informatikai rendszer meghibásodott, és sokan tévesen kaptak piros lámpát, azaz arról szóló jelzést, hogy rendezetlen a jogviszonyuk.
A sajtóosztály azt közölte lapunkkal, hogy többször felhívták az egészségügyi szolgáltatók figyelmét arra, hogy ez az eljárás jogszabálysértő. A kötelező egészségbiztosítás ellátásait leíró törvény végrehajtásáról szóló kormányrendelet ugyanis kimondja: az ellenőrzés eredménye az egészségügyi szolgáltatás biztosításának kötelezettségét nem érinti. A beteget továbbra is térítésmentesen kell ellátni, számára a támogatott gyógyszereket, gyógyászati segédeszközöket támogatással kell kiadni. Függetlenül attól, hogy a jogviszony-ellenőrzés során piros vagy zöld lámpa jelenik meg, az OEP a ténylegesen elvégzett ellátásokat finanszírozza, az egészségügyi szolgáltatónak megtéríti, tehát a beteget hátrány a jogviszony-ellenőrzés eredménye miatt nem érheti. Ha az egészségügyi szolgáltató nem eszerint járt el, akkor azzal jogszabályt sért. Ebben az esetben a beteg a nem jogszabályszerű eljárás miatt a szolgáltatóhoz vagy az Egészségbiztosítási Felügyelethez fordulhat – közölték az OEP-nél.
Az Egészségbiztosítási Felügyeletnél többen érdeklődtek ilyen ügyekben, de a részleteket is feltáró, azaz kivizsgálható bejelentés nem érkezett – mondták a sajtóosztályon. Az APEH tavaly őszi összegzése szerint 2008 februárjában az OEP-től 134 ezer magánszemély adatait kapták meg, hogy tisztázzák egészségbiztosítási jogviszonyukat. Azóta ezek egy részénél maga az érintett vagy munkáltatója tisztázta a helyzetet, s ha kellett, eljuttatta a a megfelelő igazolásokat az adóhatósághoz. Sokakat azonban nem is tudtak azonosítani. Több tízezer embernél ellenőrzést kezdett az APEH, többek között azt vizsgálva, hogy eleget tettek-e járulékfizetési kötelezettségüknek.
Lapunkat az APEH sajtóosztályánál arról tájékoztatták, hogy az ellenőrzések eredményéről hamarosan elkészül az új összegzés.