Az építészet és a művészet egysége

Értékes elismerést kapott a Kévés és Építész Társai Zrt. a FIABCI (nemzetközi ingatlanszakértői szövetség) magyar tagozatától, a Magyar Ingatlanszövetségtől az Orczy Fórum létrehozásáért. A díjról, a látványos épületegyüttesről, a kortárs magyar építészet helyzetéről Kévés György Kossuth-díjas építészt kérdeztük.

P. Szabó Ernő
2009. 03. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Önök az elismerés értelmében a hazai megméretés után részt vehetnek majd a pekingi nemzetközi szemlén is. Az építésziroda ráadásul nem először részesül az ingatlanfejlesztők elismerésében.
– Tíz éve, az Orczy Fórum Irodaházzal az elsők között voltunk, akik megkapták a díjat. Akkor egy épület kapta az elismerést a további fejlesztés, a többéves további munka terveinek tükrében, most viszont éppen fordított a helyzet, hiszen már elkészült a központ, amely a legkülönbözőbb épületeket foglalja magába a lakóházaktól az irodaépületig, a házak földszintjén pedig különböző üzletek, vendéglátóhelyek, szolgáltatók működnek. Ezért is volt, hogy most a speciális projektek kategóriájában kaptunk elismerést.
– A szó szoros értelmében speciálisnak nevezhetjük az Orczy Fórum összetett épületegyüttesét, hiszen nemcsak az építészeti kultúra fejlesztése szempontjából jelent különleges értéket, de a közösségformálás lehetőségéből is példát ad a főváros egyik, eddig igazán neuralgikusnak mondott pontján…
– Trianon után itt állt le a városépítés. Amikor elkezdtük tervezni az épületeket, itt nem volt semmi. Nappal egy nagy űr volt a terület, éjszaka, a sötétben megelevenedett az élet. Itt volt a kocsisor, a szeszgyár mellett – addig, amíg az első épületünk meg nem épült, mert annak az oldalára felszereltettünk egy reflektort. Akkor a pillangók eltűntek, mert a bűn nem szereti a világosságot. Eredetileg egy svájci vállalkozó 400 ágyas szállodát, kaszinót akart itt építeni. Azután elfogyott a tőkéje, és mi a saját elképzeléseinket kezdtük megvalósítani.
– Kezdettől a jelenlegi többfunkciós együttesben gondolkodtak?
– A Józsefvárosi pályaudvar volt – a Nyugatit megelőzve – Pest első vasútállomása, s a rendszerváltozás után egy ideig szó volt róla, hogy részben át kellene vennie a Keleti pályaudvar funkcióit. Emiatt egy nagy bevásárlóközpontot is terveztünk, de a városépítési elgondolások gyorsan változtak, erről végül lemondtunk, ahogyan a szállodáról is. Arra koncentráltunk, amit saját erőből meg tudtunk építeni, a magas banki kölcsönök nélkül, így mindenki jól járt. Most 600 lakás van itt, 450 férőhelyes garázs, két irodaház, és a földszinten üzletek, kávéház. Nem volt könnyű idecsábítani a vállalkozókat, hiszen manapság a plázák elszívják őket. Az első kávéházat én nyitottam…
– Sok minden épült az Orczy Fórumban. Igazi közösségi térré viszont alighanem két olyan építménytől vált, amelyet ritkán találunk az új épületegyüttesekben: egy kápolnától és egy galériától.
– A félig a földbe süllyesztett kápolna a munkálatok legvégén realizálódott, a tervezett játékkaszinó helyén. Nemcsak kápolna, hanem emlékhely is, hiszen Józsefváros az 1848-as forradalom idején létezett, igazi forradalmi kerületnek nevezhetjük, de építészetileg is példamutatók voltak a Nemzeti Múzeum körüli paloták, amelyeket a legjobb építészek terveztek. Az 1956-os forradalomnak is a központja volt a kerület, itt sorakoznak a legfontosabb helyszínek. Miután a dédapám ’48-as honvéd volt – március 15-ét ma is az ő sírjánál ünneplik Zsámbékon –, én pedig itt éltem, nemzetőr voltam 1956-ban, úgy éreztem, szükség van itt az emlékhelyre. A kápolna tetején piros-fehér-zöld kereszt látható (most már nem kapok szemrehányást érte a lakóktól), s minden hónap utolsó vasárnapján misét celebrál itt Vértesaljai László jezsuita atya, akit egyébként 1956 ötvenedik évfordulóján csúnyán megvertek a rendőrök.
– Havonta legalább egyszer a galériában is összegyűlik „sok jó ember”, akiknek ráadásul nem kell szűk helyen elférni, mert a tér tágas. A kiállítási koncepció viszont igen következetes. Hogyan alakult ki?
– Kéthavonta nyitunk kiállítást, amit különböző társművészeti rendezvények is kísérnek. Egyszerre mutatunk be értékes építészeti és képzőművészeti teljesítményeket, mintegy folytatásaként annak a munkának, amelyet Fajó János, Fábián László és mások végeztek a Józsefvárosi Galériában. Első kiállításunknak éppen az volt a címe: Volt egyszer egy Józsefvárosi Galéria. Most a 38. tárlatunknál tartunk, a magyarok mellett jó néhány külföldi, ázsiai, dél-amerikai alkotó is szerepelt. Sokan megkérdezték, miért nem állítok ki például tájképeket. Azért nem, mert a koncepciónk az építészet és a képzőművészet erőinek ötvözése, a konstruktív törekvések felkarolása a művészetek egysége jegyében.
– Hogy erre az egységre milyen nagy szükség lenne, azt a mai magyar városkép éppen hiányaival, a környezet zavarosságával igazolja. Ezer sebből vérzik a mai magyar építészet. Lehet ennek egy vagy néhány fő okát megnevezni?
– A magyar építészet már az első világháború után kisiklott, holott olyan mesterek alkottak, mint Rimanóczy Gyula, az Olgyay fivérek, Nyíri és Lauber, vagy Molnár Farkas. A korszak hivatalos ízlését azonban a neobarokk jellemezte, s amikor 1945 után jött a szocreál, Kardos György a magyar neobarokkból csinált szocreál építészetet, a XII. kerületi villák formáiból születtek meg a hatalom hivatalos épületei. A legjobbak ebbe belehaltak vagy elmenekültek. Nincs alapja a kortárs magyar építészetnek, ez a legnagyobb baj, nem tudott létrejönni egy olyan építészeti kultúra, mint a finneknél, a dánoknál vagy Svédország déli részén. S ha körülnézünk, a javító szándékú törekvéseknek ma sincs megfelelő társadalmi közege, sem megfelelő támogatottsága a politikai elit részéről.
– Van-e megoldás? Vagy a következő generációk is „félig meggondolt gondolat” alapján felhúzott, néhány év alatt minden tekintetben amortizálódó házakat kapnak hajlék gyanánt a fejük fölé?
– A megoldás az lenne, ha megfelelő emberek kerülnének döntési helyzetbe, akik politikamentesen, az értékekre figyelve dolgoznának a magyar építészet, képzőművészet javára. De az sem lenne abszurd elképzelés, hogy prominens vezetőink elvégeznének egy-két kurzust, hogy „képben legyenek”, annál is inkább, mivel a mai nehéz gazdasági helyzetben a minőség még fontosabb, mint máskor. Védeni kell a honi értékeket. A magyar beruházásokat kiárusították, a plázák után a lakóházak kilencven százalékát is külföldi vállalkozók építik. Józsefvárosban ma már egy foghíjat is nehéz megvenni magyar vállalkozónak. Hogy védik a magyar építészetet? Három éve megalakítottuk az ÉMKE-t, az építészek, mérnökök és képzőművészek egyesületét, igyekszünk feleletet találni e kérdésekre, másokat is kérdésekre – s persze önvizsgálatra ösztönzünk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.