Összefogás az utolsó órában

Példátlan összefogás készülődik a természettudományos képzés megmentéséért. A tudósok és szakemberek ideológiai, politikai véleménykülönbségeiket félretéve közös állásfoglalással fordulnak az oktatási miniszterhez és a közvéleményhez, amelyben sürgős intézkedéseket kérnek a szféra válságának kezelésére. A természettudományos órák számának növelését, kötelező érettségit és a pályán elhelyezkedő tanároknak kiemelt anyagi támogatást követelnek.

2009. 03. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Informatika: életveszélyes szakemberhiány. Magyarországon egyre kevesebb diák választja az informatikai pályát, amelynek következtében krónikus szakemberhiány alakult ki – figyelmeztetett a napokban az Informatikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ). A világon mintegy félmillió állás, itthon pedig körülbelül ezer üres státus várja a megfelelő szakembereket. Az IVSZ aggasztónak tartja, hogy miközben a humán szakok népszerűsége folyamatosan nő, a mérnöki, informatikai, természettudományi képzés vonzereje csökken, pedig ezekre a szakemberekre van komoly igény a munkaerőpiacon. A testület rámutat: 2008-ban még az államilag finanszírozott férőhelyeket sem sikerült feltölteni az informatikai szakokon.


A szakemberek többsége már régóta figyelmeztet arra, hogy nagy a baj a természettudományos képzés területén, ám mindeddig nem volt egységes fellépés, márpedig csak együtt van esélyünk az érdekérvényesítésre – jelentette ki lapunknak a közös állásfoglalás egyik kezdeményezője, Fésüs László. A Debreceni Egyetem rektora leszögezte: az intézmény nemrégiben tartott egyetemi napján összegyűltek a szféra képviselői, és végre kialakítottak olyan közös álláspontot, amelyet mindannyian támogatnak. Fésüs szerint a közös javaslatokat hamarosan határozott állásfoglalásba foglalják. A szöveget közzéteszik majd a világhálón is, és arra kérik az embereket, hogy minél többen támogassák az abban leírtakat, ezzel is segítsék a hazai természettudományos képzés megmentését.
– Óriási a baj. A pálya népszerűtlenné vált, amit jól jelez, hogy a tavalyi felsőoktatási felvételi eljárás során nemhogy túljelentkezés nem volt a természettudományos képzéseken, de az összes államilag finanszírozott helyet sem tudták feltölteni. Ezer férőhely üresen maradt, márpedig szakemberek nélkül nem működnek majd a gyógyszergyárak és az erőművek sem – mondta lapunknak Fésüs. A rektor szerint az egyik alapvető baj az, hogy a középiskolákban a humán tárgyak mellett alulreprezentáltakká váltak a reál tárgyak, ráadásul az oktatás is egyre elméletibb, szárazabb. A szakemberek ezért javasolják, hogy az oktatási minisztérium emelje fel a középiskolákban a fizika-, a kémia- és a biológiaórák számát, legyenek reáltagozatos osztályok, és teremtse meg a kísérletezés anyagi és infrastrukturális feltételeit.
Elengedhetetlennek tartják egy természettudományos tárgy kötelező érettségi tárggyá tételét. Jelenleg matematikából, magyarból, történelemből, egy idegen nyelvből és egy szabadon választott tárgyból kell érettségizni. A szakemberek azt javasolják, hogy utóbbi esetében a jövőben csak a fizika, a kémia és a biológia közül lehessen választani. Anyagi ösztönzéssel lehetne népszerűsíteni újra a fizika-, kémiatanári pályát, ezért azt kérik a kormánytól, hogy a természettudományos területek tanárai kiemelt támogatást kapjanak.
A dokumentum aláírói között szerepel Pálinkás József, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke, a Debreceni Egyetem szakértői, az Országos Köznevelési Tanács (OKNT) ezzel foglalkozó bizottsága, a Magyar Innovációs Szövetség, a Magyar Mérnökakadémia és Rudas Imre, a Magyar Rektori Konferencia elnöke. Bár a rendezvényre meghívták az oktatási tárca közoktatási szakembereit is, ők nem látogattak el Debrecenbe.
Emlékezetes: a szakemberek már régóta kongatják a vészharangot. A természettudományos érettségi kötelezővé tételét először Pálinkás József MTA-elnök vetette fel egy évvel ezelőtt. Az óraszámemelést a szaktanárok, illetve az OKNT szorgalmazza kezdettől fogva.
A minisztériun azonban nem érzékeli a bajt, épp ellentétesen cselekszik: Hiller István tárcája egy rendelettel lehetővé tette, hogy az intézmények csökkentsék a fizika-, kémiaórák számát, tavaly ősztől pedig ezer intézményben összevontan tanítják a biológiát, a fizikát és a kémiát. Ha a rendszer beválik, várhatóan 2013-ra az összes gyerek az új program szerint tanul majd: megszűnnek az önálló reál tárgyak, és természetismeretet oktatnak helyettük. A programot EU-s pénzből fedezik, két év alatt 100 milliárd forintot költenek a megvalósításra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.