A bécsiek szívtiprója

Mozart nem véletlenül a legismertebb zeneszerző, és a Don Giovanni sem pusztán azért az egyik népszerűbb operája, mert alapszinten is a műveltség része. Ahogy Fischer Ádám sem azért főnyeremény az Operaháznál, mert megjárta a nagyvilágot, a bécsiek pedig olyan operaházat hoztak létre, hogy nem is értem, miért nem járunk sűrűbben hozzájuk tanulni és élményeket gyűjteni. Tanulságok a tavaszi fesztivál záróestjén.

2009. 04. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Don Giovanni minél nagyobb gazfickó, a nők annál jobban bolondulnak érte. A Bécsi Állami Opera Don Giovannija, Ildebrando D’Arcangelo megjelenésre is valóban ilyen sármos jelenség, tökéletesen mozog a színpadon, pimasz és lehengerlő, igazi szoknyapecér, vagy legalábbis elhiteti velünk, hogy ilyen. Annyira hatásosan játszik, hogy színésznek mindenképp első osztályú. A hangja nem érces, átütő, nem is lágy, elbűvölő, és bár ügyesen variál a hangszínekkel, rendkívül kifejező, ahogy „énekbeszél” még egy ária közben is, énekesi képességei mégis jóval elmaradnak szolgája, Leporello (Wolfgang Bankl) mögött. Bankl is fantasztikus színész, sőt a szerepcsere idején olyan tökéletesen utánozza D’Arcangelo hangját, hogy csukott szemmel nem is tudnánk megkülönböztetni őket. Az egyetlen ok, amiért ő Leporello, és nem a címszereplő, hogy kopasz, és minimum 50 kilóval többet nyom, mint amit egy szívtiprónál még elviselnénk. Basszusszerep a szolgáé, de Bankl hangterjedelme bírja a bariton fekvést is. Alighanem az egész, egyébként elsőrangú felhozatal legjobbja ő, és ha testalkata szerencsésebb lenne (hiába, a színpadi lét mégiscsak a vizualitással kezdődik), egész biztosan sztároknak kijáró népszerűségnek örvendene.
Donna Anna (Krassimire Stoyanova) drámai ereje nagy, miként az a hőstenor Saimir Pirgu is Don Ottavio szerepében, őket karakterükből kifolyólag sem a szellemeskedés, hanem a szakmai, technikai tudás emeli ki. Aga Mikolaj nem az a Donna Elvira, akit idehaza megszoktunk, egész másként fogja fel a szerepet, de interpretációja elfogadható. Olyanynyira, hogy nála nem is az énekhang az, amivel megnyeri a közönséget, hanem azok az énekbe ültetett gesztusok, amelyek mimika és testmozgás nélkül is plasztikusak, beszédesek. Mozgásával párosítva pedig egyszerűen mindent megmutat a szerelmes nő lelkivilágából. Zerlinával kevésbé voltam elégedett, Alexandra Reinprecht a szerephez illeszkedően „vidékinek” tűnt, a szó pejoratív értelmében, volt egy-két félrecsúszott hang is, és általánosságban is elmondható, hogy egy kissé túljátszotta a butuska falusi fruska zsánerét, akár a frazeálásban, akár a mozdulatokban. Nagy Zoltán mint Masetto viszont kifejezetten jól birkózott meg a feladat elvárásaival, miként a viszonylag rövid megszólalásokra szorítkozó Kormányzó, Dan Paul Dumtrescu emléke is maradandó: tömör és hatásos kőszobor volt, a robusztusságot a hangszínével is megidézte.
Ez csak egy koncertszerű előadás volt, mindenféle rendezés és színpadkép nélkül, és ennek talán örülnünk is kell. Végre nem rontotta el semmiféle rendezői erőlködés a Don Giovanni természetes közegét és a mű örök érvényű üzenetét. Az énekesek így is játszottak, díszletek nélkül is minden követhető és érthető volt. Az pedig, hogy a zenekar is főszerepbe kerülhetett a színpadon, kifejezetten jót tett Mozart zenéjének. Arról nem beszélve, hogy Fischer Ádám még a poénokat is dirigálta, és végre betekinthettünk abba az intim viszonyba, melyet a darabbal ápol. Döbbenetes volt látni, ahogy mozgott a szája, végigénekelte az egész művet, érzékenyen reagálva az összes olyan apróságra, amit sok karmester észre sem vesz a műben. Persze a zenekar első osztályú partnere volt a világ egyik legjobb operakarmesterének, hiszen Fischer Ádám kétségtelenül az elsők között van a műfajban.
Az idei tavaszi fesztivál (nyilván gazdasági okokból) nem volt olyan erős, mint az előző éviek. Évek óta először nem volt az az érzésem a programot böngészve, hogy a bőség zavarában nem is tudom, hová menjek, mit hagyjak ki. Ez a zárókoncert viszont mindenért kárpótolt. Hosszú időre.
(Mozart: Don Giovanni. Koncertszerű előadás, Bécsi Állami Opera. Karmester: Fischer Ádám. MűPa, április 5.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.