A dalnok és a királylány

A Haydn-év alkalmából a tavaszi fesztiválon mutatják be vasárnap este hétkor a Magyar Állami Operaházban a zeneszerző utolsó operáját, az Orfeusz és Euridiké, avagy a filozófus lelke című művet, amelynek két címszereplője Rost Andrea és a régi zenében is jártas neves fekete tenor, Kenneth Tarver. A darabot Zsótér Sándor rendezésében, Fischer Ádám vezényletével láthatjuk, hallhatjuk.

2009. 04. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Joseph Haydn maga sohasem hallotta az Orfeusz és Euridikét, noha ezt tartják a legnagyszerűbb operájának. Mi ennél szerencsésebbek vagyunk, hiszen vasárnap megnézhetjük az Ybl-palotában, ahol négy felvonásban, két részben, olasz nyelven, magyar feliratozással adják elő. A két címszereplő igazi sztárénekes: hazánk egyik legnagyobb operacsillaga, a Budapesten operaszerepben ritkán hallható Rost Andrea partnere a sokat foglalkoztatott, a régi zenében is otthonosan mozgó színes bőrű énekes, Kenneth Tarver lesz. Kreónt Szegedi Csaba, A lelket Hajnóczy Júlia, Plútót pedig Cser Krisztián énekli. A díszleteket Ambrus Mária, a jelmezeket Benedek Mari tervezte, rendezte Zsótér Sándor. A Magyar Állami Operaház Zenekarát és Énekkarát Fischer Ádám az Opera fő-zeneigazgatója vezényli, ami szintén növeli az előadás súlyát, ő ugyanis csak ritka alkalmakkor dirigál a pesti dalszínház zenekari árkában, Haydn zenéjének pedig különösen avatott ismerője.
Az opera Haydn egyik legelső, Londonban komponált műve, amely magán viseli a helyi zenei adottságok hatását. Eredetileg a zeneszerző első londoni útján, 1791-ben lett volna a bemutató, de épp csak elkezdték a próbát, az első negyven ütem után megjelentek a hatósági emberek, és az angol király és parlament nevében leállítottak minden előkészületet arra hivatkozva, hogy a színház engedély nélkül épült fel. A szóban forgó épület ugyanis a tűzvész után újjáépített londoni olasz operaház.
A Carlo Francesco Badini librettójára készült darabot végül csak 160 évvel később, a huszadik század közepén vitték először színre. A Haydn-mű alcímét nem könnyű értelmezni, ha a munka nem szakad félbe, még az is elképzelhető, hogy egy erre is választ adó epilógus zárta volna az operát, de azt sem tudjuk, ha megéri a bemutatót, vajon változtatott-e volna rajta, és ha igen, mit. Az Orfeusz és Euridiké így is más, mint a téma korábbi feldolgozásai, Monteverdi és Gluck műve, itt ugyanis a mitikus alaptörténet kibővül egy Orfeusszal versengő kérő, Arideus szerepével, és Orfeusz tragikus halála is színre kerül. Mivel a Haydn-opera cselekménye megköveteli a mitológiai történet ismeretét, aki már nem emlékszik pontosan arra, ki is volt a legendás dalnok és kedvese, a thébai királyleány, annak még nem késő bepótolni a hiányosságokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.