Bell visszafogottan és kristálytisztán

H A N G - J E G Y

2009. 04. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Általában az, ha valaki sokat szerepel a bulvársajtóban, és még a Vivaldi-lemezéhez is „bőrszerkós” posztert mellékel, amit a tinilányok plátói érzésekkel és szerelmeslevelekkel honorálva rögtön kiragasztanak a hálószobájuk falára, nem feltétlenül szokta azt is jelenti, hogy az illető tehetséges, felkészült művész. Sokkal inkább azt, hogy jó a PR-ja, amit az is bizonyít, hogy egy neves bulvárlap a világ ötven legvonzóbb embere közé választotta a koránál lényegesen fiatalabbnak kinéző Joshua Bellt.
Még ha ránézésre harmincasnak is gondolnánk, Joshua Bell negyvenkét éves, s a korral járó tapasztalat és rutin meg is hallatszik az előadásán. Csajkovszkij D-dúr hegedűversenyét hozta el, azt a művet, amelyet az átlag budapesti valószínűleg a legtöbbször túlburjánzóan, kissé érzelgősen, néhol túlcsordulóan hallhatott élőben. Ő éppen a jó értelemben vett puritánságával és visszafogottságával tűnt ki, azzal, hogy a mérleg nyelveként, a kevesebb néha több elvére alapozva tökéletesen egyensúlyozott a darabban rejlő érzelmek megmutatása és a mértékletesség között. A hatás nem is maradt el, teljesen megbabonázta a közönséget, különösen a hatalmas kadenciákkal, amelyek egyébként is az erősségei. Nem mellékes körülmény, hogy a visszafogott és kristálytiszta hangzás másik mozgatórugója a Camerata Salzburg és a karmester, Louis Langrée ízléses közelítésmódja volt. Egy aprócska, mókás ráadást is kapott a közönség, amelyben a variációs forma adott Bell számára lehetőséget, hogy a különböző hegedűtechnikák és stílusok terén is bemutassa, milyen sokoldalú. Különösen az üveghangos szakaszok légiessége volt lenyűgöző, amelynek akusztikai élményéhez nyilván egy kicsit hozzájárult kiváló és híres „Gibson” Stradivarija is.
A Camerata Salzburg a szünet után Joshua Bell nélkül, immár a teljes reflektorfényben állva mutatta meg, mennyire karakteres és átgondolt a játéka Beethoven VII. szimfóniájában. Egy precízen felépített, az első hangtól az utolsóig világosan követhető koncepció mentén kidolgozott előadást hallhattunk, amelyben valóban a karakteresség dominált. Talán a vége felé túlzottan katonásnak tűnhettek a dobütésszerűen megszólaló vonások, Louis Langrée olyan határozottan irányította a zenekart, azonban kétségtelen: Beethoven személyiségének jegyeit letagadhatatlanul magán hordozta az előadás.
(Joshua Bell és a Camerata Salzburg, MűPa, március 20. 19.30.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.