Érettségiügyben megszegte a szavát Hiller

Bár a szakemberek és a tudósok már több mint egy éve követelik a természettudományos érettségi kötelezővé tételét, mert szerintük csak ez vezetheti ki a szférát a súlyos válságból, Hiller István oktatási miniszter elvetette a javaslatot. A korábbi ígéretekkel ellentétben egyetlen reáltárgyból sem lesz kötelező a matúra – tudta meg lapunk.

2009. 04. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiller István oktatási miniszter a szakma nyomása ellenére sem hajlandó kötelezővé tenni a reálérettségit – értesült lapunk. Az időhúzás hosszú távon súlyos kutatói szakemberhiányhoz vezethet.
Az idei felsőoktatási felvételi jelentkezési statisztikák bizonyítják: tovább tart a természettudományos képzés mélyrepülése. A múlt héten nyilvánosságra hozott adatok szerint elképesztően kevesen jelentkeztek természettudományos képzésre. Míg az állam 4200 természettudományos szakember képzésének költségét vállalná magára, addig első helyen csupán 3395 fiatal adta be jelentkezését a területre, vagyis kevesebben felvételiznek természettudományos képzésre, mint ahány ingyenes férőhely van. A szakemberek ráadásul arra panaszkodnak, hogy a felvettek jó részének erősen hiányos a felkészültsége.
Hiller István évek óta tud a problémáról, hiszen az egyetemeket vezető rektorok és tudósok hosszú ideje kongatják a vészharangot, és követelik, hogy a miniszter tegye kötelezővé a természettudományos érettségit.
– Az oktatási tárca megvizsgálta a helyzetet, és arra jutott, hogy indokolatlan a természettudományos érettségi kötelezővé tétele, annak bevezetése esetén ugyanis nem nőne számottevően a terület népszerűsége – közölte Bakonyi László, az Oktatási és Kulturális Minisztériumhoz tartozó Oktatási Hivatal elnöke. Leszögezte: a tavaly kiadott érettségi bizonyítványok 54 százalékában szerepelt természettudományos tárgy, ha pedig az informatikát és ideszámítjuk, akkor a bizonyítványt szerzők nyolcvan százaléka érettségizett reáltárgyból. Szerinte a tárca igenis dolgozik a terület megmentésén: tárgyalásokat kezdenek az iskolákkal, hogy követeljék meg az emelt szintű reálérettségit a természettudományos szakokon a felvételizőktől. Ugyanakkor megerősítette: a tárca jogszabályban nem teszi felvételi követelménnyé az emelt szintű vizsgát.
Sió László, a Fidesz oktatáspolitikai műhelyének vezetője leszögezte: a természettudományos képzés súlyos bajban van, amit csak a teljes képzés megreformálásával lehetne kezelni.
A természettudományos érettségi kötelezővé tételét Pálinkás József, a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) elnöke kérte először az oktatási minisztertől. Hiller tavaly tavasszal még támogatásáról biztosította a kezdeményezést.
– Vajúdtak a hegyek, és egeret szültek – kommentálta Pálinkás azt, hogy Hiller döntése értemében a kötelező vizsga helyett csak egy apró változtatás lesz a felvételi pontszámban. Leszögezte: az egy reáltárgy beszámítása jó döntés, ám önmagában édeskevés a probléma megoldásához.
Hangsúlyozta: az OKM-nek nincsenek szakmai érvei. A tárca a nagy tekintélyű szakemberek, az egyetemeket vezető rektorok, a természettudományi karok élén álló dékánok helyett arra a néhány, az évtizedek óta az Országos Köznevelési Tanácsban ülő, magukat szakembereknek nevező illetőre hallgatott, akiknek semmilyen tapasztalatuk nincs a gyakorlati oktatásról.
Emlékezetes: Pálinkás nem egyedül küzdött az érettségi vizsga kötelezővé tételéért. Szinte a teljes magyar tudományos és üzleti élet felsorakozott mellette. Néhány hónapja a tudományos élet szereplői közös állásfoglalással fordultak az oktatási miniszterhez, amelyben sürgős intézkedéseket kértek a szféra válságának kezelésére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.