„Fogalmunk nincs, kit vettünk fel”

A héten értesítik a diákokat arról, felvételt nyertek-e valamelyik középiskolába. A döntés várhatóan tiltakozásokat vált majd ki, mert a felvételi rendszer idei gyökeres átalakítása miatt olyan gyerekekkel kellett feltölteni az iskolákat, akikkel a gimnázium tanárai nem is találkoztak. A pedagógusok azt szeretnék, ha az oktatási miniszter haladéktalanul visszaadná az iskoláknak a szóbeliztetés lehetőségét.

2009. 05. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A héten kapják meg a diákok az értesítést arról, hogy felvételt nyertek-e valamelyik középiskolába. A döntés sokak szerint panaszáradatot indít el. A felvételi rendszer Hiller István oktatási miniszter nevéhez fűződő idei átalakítsa miatt ugyanis a hat és nyolc évfolyamos gimnáziumok nem tarthattak saját írásbeli vizsgát, és nem is szóbeliztethettek, az egységes központi felvételi pedig annyira könnyű volt, hogy rengeteg gyereknek lett azonos a teljesítménye. Mivel az azonos eredmények alapján nem lehetett rangsorolni, és a Hiller-reform miatt további szűrőt nem alkalmazhattak az iskolák, különböző szubjektív szempontok döntötték el a férőhelyek sorsát. Sok intézményben azért járt pluszpont, ha a felvételiző testvére is az iskola tanulója, de az is dönthetett, hogy kinek az édesanyja vagy édesapja volt korábban az intézmény diákja.
Szebedy Tas, a Gimnáziumok Országos Szövetségének (GOSZ) elnöke szerint az iskoláknak a korábbi évekkel ellentétben most fogalmuk sincs, hogy kiket vettek fel. Ez súlyosan csorbítja az iskolák jogait, és a diáknak sem jó. Az intézmény nem bizonyosodhat meg arról: a gyerek valóban alkalmas-e arra, hogy az adott képzésben részt vegyen. Ez olyan, mint amikor felvesznek valakit jogásznak anélkül, hogy meg kellene szólalnia, vagyis kiderítenék, hogy az illetőnek megfelelők-e a verbális képességei. Szebedy szerint a felvételi eljárás a következőképpen zajlott: a diákok megírták az országos központban összeállított írásbeli felvételit. Ez azonban könnyű volt, nem szórta szét a mezőnyt. Az azonos teljesítményt elérők között úgy válogattak, hogy az iskola az általa kiválasztott szubjektív szempontok szerint (például az érintett iskolába járó testvérek száma, lakóhely, szociális helyzet) pluszpontokat adtak a gyerek teljesítményéhez. Az így kialakult rangsort az országos központ öszszevetette a diákok jelentkezési sorrendjével, kialakította a végleges eredményt, majd megküldte azt a gimnáziumoknak. A GOSZ elnöke leszögezte: úgy kellett eldönteniük, hogy kit vegyenek fel, hogy az illetőt sosem látták, a feladatokat nem az iskola pedagógiai módszere alapján állították össze, és az azonos pontszámok között tudás helyett igazságtalan szempontok szerint rangsoroltak. Kijelentette: jövő héten összeül a GOSZ választmányi ülése. Összegzik a tapasztalatokat, és várhatóan arra kérik az oktatási minisztert, hogy állítsa vissza a szóbeli vizsgát.
Bakonyi László, a felvételit felügyelő Oktatási Hivatal (OH) elnöke lapunknak úgy reagált: érkezett hozzájuk néhány panasz, ám nem tömegesen. Elismerte ugyanakkor, hogy a diákok csak a napokban kapják meg a felvételiről szóló értesítést, így még elérheti a hivatalt a panaszhullám. Hozzátette: a panaszosok ügyét vagy ők vizsgálják, vagy továbbítják azt az érintett iskola fenntartójához.
Nem kizárt, hogy az oktatási ombudsmant is megkeresik majd a jogsértést vélelmező diákok. Aáry-Tamás Lajos lapunknak leszögezte: jogsértő lehet, ha az azonos pontszám esetén felállított rangsorolási elvek magasabb jogszabályokba ütköznek. Ilyen például, ha az intézmény vagyoni helyzet alapján szelektál, ugyanakkor a testvérek vagy a szociális helyzet figyelembevétele nem jogsértő. Az ombudsman leszögezte: az iskoláknak előre meg kellett határozniuk azokat a szempontokat, amelyek alapján azonos pontszám esetén előnyben részesítettek valakit, és erről egyértelműen tájékoztatniuk kellett a felvételizőket, hiszen a diák ezek ismeretében még dönthetett arról, hogy máshová adja be kérelmét. Ha azonban az intézmény csak a felvételi vizsga után állította fel a szabályokat, illetve nem hirdette ki őket, az felveti a jogsértés lehetőségét.
Emlékezetes: Hiller István legújabb reformja idén januártól megtiltotta a hat- és nyolcosztályos gimnáziumokban az intézményi írásbeli vizsgát és a szóbeliztetést, és egy központi írásbeli vizsgára bízta a döntést. A szakemberek szerint azonban az Oktatási Hivatal olyan könnyű felvételi feladatlapot állított össze, amit a tehetséges gyerekek többsége könnyedén megoldott, így a vizsga nem szórta szét a mezőnyt. Szebedy Tas, a GOSZ elnöke korábban azt mondta: a hatosztályos gimnáziumoknak készült felmérésben számos olyan feladat volt, amit egy második-harmadik osztályos, átlagos képességű gyerek is különösebb erőfeszítés nélkül meg tudott volna oldani. Hozzá hasonlóan nyilatkozott Doba László, a fővárosi Eötvös József Gimnázium igazgatója is. A szakember szerint elképesztően könynyű, igénytelen volt a hatosztályos magyar központi vizsga, amely nem kérte számon az általános iskolában megszerzett tudásanyagot, de gondolkodásra és kreativitásra sem volt szükség.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.