Hat utas Ősiből az álomautón

Ősi 1000 éves címmel nyílt kiállítás csütörtökön a Kévés Stúdió Galériában annak alkalmából, hogy ezeréves a település első okleveles említése. A millenniumi ünnepséget a faluban augusztus 20-án rendezik, a kiállítás a falu XX. századi jelesei, Kubik Anna színművész, Erdélyi Zoltán és Kévés György építész, Kajári Gyula festőművész, Lakinger Lajos labdarúgó és Léber Elek műgyűjtő munkásságát, műveit mutatja be.

P. Szabó Ernő
2009. 05. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Álomautó áll a Kévés Stúdió Galéria közepén. A ragyogóan kék színű csoda, az 1907-es De Dion Bouton Párizs mellett Puteaux-ban készült, a világ akkor legnagyobb autógyárában. A mérnöki tudás és a művészi invenció találkozása. Megmentésre, újjávarázsolásra éppen annyira érdemes, mint azok az értékek, amelyeket az ezeréves Ősi, e kis, Várpalotához közeli falu őrzött meg a jelennek, a jövőnek. Ezért aligha van abban meglepő, ha az álomkocsi, legalábbis képzeletben, hosszú utazásra indul, egy évszázadon és Európa országain át egészen Ősiig, hogy onnan a falu híres-neves XX. századi szülötteit felvéve guruljon tovább, megmutatva, milyen teremtő energiákat ajándékozhat a világnak egy hányatott sorsú magyar település. A kormánykeréknél természetesen Léber Elek ül, az old mobil megmentője, újraálmodója. Mellette egy hölgy foglal helyet, Kubik Anna ő, a magyar színház csodája, alternatív Kossuth-díja többet ér az eredetinél. Mögötte Lakinger Lajos, aki a zöld gyepen művelt csodát, s olyan legendás időkről álmodik, miközben a tájat fürkészi, amikor a Vasas 5:4-re verte a Real Madridot, Magyarország 3:2-re Jugoszláviát.
Álomutazás – vagy valami más – a XX. századi Magyarországon át? Az isteni gondviselés akarata nyomán először Kajári Gyula festőművészt vette föl fedélzetére a derék old mobil, talán, mert ő volt az, aki a legkorábban, s a legnagyobb szükségben, elhagyatottságban látta meg a napvilágot az akkor még alig 919 éves Ősiben. Az ország keleti szélén, Hódmezővásárhelyen tette le őt az álomautó, s akik nagyméretű, expresszív vonalakkal komponált rajzait vagy festményeit látják, nem kételkednek benne, megtalálta, amit keresett. Művésztelepet szervezett, festette-rajzolta az Alföldet, a megalázottak és megszomorítottak világát. Ott élte meg azt a nagy átváltozást is, amelynek során a kommunizmus lelkes hívéből a rendszer kemény bírálója lett. Kár, hogy az 1956-os drámát ábrázoló rajzait csak kevesen ismerik, s az is kár, hogy hiába kezdte összegyűjteni a száz évvel ezelőtt Medgyessy, Tornyai és mások tervei alapján készült kerámiákat, majolikákat, az anyag a rendszerváltozás során valahogy elkallódott.
Így tűnt el, szinte visszahozhatatlanul a magyar művészeti örökség jó része. Mint ahogyan a magyar építészet értékeit is elnyelte a XX. század, a szocialista évtizedek Bermuda-háromszöge. Hol volt nagyobb szükség a pótlásra? Ősiben, ahol a világháborús front többször is átvonult vagy éppen a Józsefvárosban, ahol tankokkal lőtték szét az épületeket a forradalmat leverő szovjet harcosok? Vagy egyebütt, az országban mindenütt? Erdélyi Zoltán Ybl-díjas építészt mindenesetre az ötvenes évek végén Pécsett rakta le az old mobil, s ő évtizedeken át hűséges maradt a Dél-Dunántúlhoz, egy-két kivételtől eltekintve ottani városok, falvak számára tervezett oktatási, kulturális, igazgatási intézményeket, ipari objektumokat. Nemcsak a Mecsek fővárosa, de Nagykanizsa, s főleg Kaposvár belvárosának látványa lenne sokkal szegényebb az ő működése nélkül a mainál.
Újabb, ezúttal az eddiginél is nagyobb kanyar: Kévés György először Sopron felé gurul az egyre idősebb, kopottabb, de mégiscsak „nyugati” kocsin. Hova is menne? Az ősi jegyző fia ő, ráadásul a hatóság számára nehezen feledhető 1956-os szabadságharcos múltja van. Tán még reménykednek is benne, hogy valahogy túlgurul a határon, s észrevétlenül nyoma vész, mint annyi tehetségnek Ősi és az egész ország fiataljai közül. De itt marad. Sőt, a Lövérekben való rövid, de kellemes időzés, néhány üdülőközpont megtervezése után egészen Budapestig gurul. Összehúzza szemöldökét, mérlegeli a lehetőségeket, felméri a hiányokat. Itt állj meg, Elek! – szól hirtelen az Orczy tér előtt. Csikorognak az újjávarázsolt fékek, a kocsi, az 1907-es De Dion Bouton megáll. És aki ma körülnéz az Orczy központ épületei között, látja a térséget, közepén a kápolnával, a piros-fehér-zöldre festett kereszttel, nem kételkedik benne: a mára már Kossuth-díjas Kévés György nemcsak épületeket tervezett e helyre, de olyan teret is, amely közösséget teremt.
S valóban, elég egy újabb dudaszó, s hirtelen népes társaság veszi körül a kocsit. Csodák csodája újra itt van mindenki, aki csak elindult Ősiből a nagyvilágba, s az is, aki otthon maradt, hogy annyi szép remény és nehéz nap után most együtt ünnepeljenek, s képzeletben, az álomautón, újra elinduljanak gyermekkoruk örökkévalónak gondolt, de bizonyosan ősi faluja felé.
(Ősi 1000 éves, Kévés Stúdió Galéria, május 23-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.