Kortársak Bécsben

Közép- és Kelet-Európa kortárs művészete áll a középpontjában a szerdán este megnyílt, csütörtöktől vasárnapig a bécsi vásárvárosban látható művészeti vásárnak, a Viennafairnek. A mintegy százhúsz résztvevő között a régiót közel harminc galéria képviseli, közöttük hat budapesti.

P. Szabó Ernő
2009. 05. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Utoljára talán a rendszerváltozás időszakában irányult ilyen erős figyelem a térség országainak kortárs művészete felé, mint most. Erre utal, hogy mintegy harminc galéria képviseli a volt keleti tömb művészeit, s erre utal az is, hogy e galériák többsége az Erste Bank által finanszírozott „förderprogramme” keretében állíthat ki a vásáron, ami azt jelenti, hogy csak a felét kell megfizetniük a meglehetősen borsos standbérletnek. Hogy enélkül még ma is nehéz kelet-európaiaknak részt venniük a Viennafairen, azt jól érzékelteti, hogy a támogatással bemutatkozó öt magyar kiállító mellett csak egy olyan akad, amely „teljes jogú” képviselőként lenne jelen a vásárvárosban. A korábbi bécsi, illetve más vásárokon ma is meglévő gyakorlattal szemben egyébként a látogatók aligha érzékelhetik a megjelenés kétféle módja közötti különbséget, annál is kevésbé, mivel a színvonalat illetően a keletiek semmivel nem maradnak alatta jó néhány nyugati galériának.
Annyi a különbség, hogy az utóbbiakban természetesen számos olyan mű szerepel, amely nemzetközi hírű alkotó műterméből került ki, a kortárs törekvések olyan alakjai is jelen vannak, mint Daniel Spoerri, Robert Indiana vagy éppen a Christo házaspár, és a kínálat olyankor átcsúszik a klasszikus modern művészet terrénumára is. Bécs azonban nem kíván azokkal a nagy vásárokkal versenyezni – például Bázellel vagy a párizsi Fiac-kal –, amelyeken a világ vezető galériái és a legkomolyabb gyűjtők találkoznak, múzeumi értékű alkotások cserélnek gazdát, inkább az élő művészetre koncentrál, no meg a párbeszédre, amely a kortárs műtárgypiac különböző képviselői között kialakulhat. A térségben azonban éppen ilyen fórumra van szükség, így az idén ötödszörre megrendezett Viennafair már elérte a kitűzött célt: egyszerre jelent fórumot a térségben működő galériák számára és közvetít a kelet-közép-európai
és az egyetemes műtárgypiac között. Valami ilyesmire törekedett több mint egy évtizeddel ezelőtt néhány magyarországi szakember is – kár, hogy a budapesti kortárs vásár néhány év és egymás jól érzékelhető meg nem értése után korai véget ért.
Éppen a kelet-európai térség művészetét színvonalasan képviselő galériák felől tekintve kár, hiszen a szlovák, cseh, lengyel, szerb, szlovén, román galériák többnyire üdítően friss, humorban, egyéni hangokban nem szűkölködő összeállítással vannak jelen. Hasonló a helyzet a magyar galériáknál is, amelyek közül az Inda és a Faur Zsófi-Ráday Galéria one man show-t rendezett Csontó Lajos, illetve Bolygó Bálint műveiből, az acb, a Kisterem, a Viltin és a Knoll a galéria művészeinek munkáiból válogatott összeállítással van jelen. Örvendetes, hogy a Viltin alig féléves fennállása után lehet résztvevője a vásárnak, kár, hogy a Knoll Galériában jelen van néhány olyan műalkotás, amely teljesen hamis képet fest a magyarországi közéletről, felelőtlen utcai randalírozóknak állítva be a Gyurcsány Ferenc és köre hazugságai, az ország tönkretétele ellen tiltakozókat. A tavalyi minősíthetetlen jelenlét után azonban az idén kifejezetten figyelemre méltó módon vannak jelen a vásáron azok a művészeti intézmények, amelyek a kortárs művészet bemutatásával foglalkoznak: az általuk kiállított művek a pénzzel, pontosabban annak hiányával, a közpénzek eltűnésével foglalkoznak, meglehetősen kritikus módon.
(Viennafair, Bécs, Messe Wien, május 7–10.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.