Lesújtó a magyar diákok nyelvtudása

A szakiskolákban és a szakközépiskolákban csupán egyetlen nyelvet tanulnak a diákok az elvárt kettővel szemben, a nyelvtanárok 38 százalékának nincs megfelelő végzettsége, a szakoktatók zöme pedig egyáltalán nem beszél idegen nyelvet – derül ki az oktatási tárca kérésére készített felmérésből. Az iskolák digitális felszereltsége jó, a tanárok azonban – informatikai ismeretek hiányában – alig használják a méregdrága eszközöket.

2009. 05. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiába az idegen nyelv fontosságának felismerése, a hazai iskolai nyelvtanítás még mindig súlyos problémákkal küzd. Az Oktatási és Kulturális Minisztérium, valamint az Oktatásért Közalapítvány felkérésére, 168 ezer szakközép-, illetve szakiskolás részvételével zajló kutatásból kiderül: az öszszes szakiskolában csupán egyetlen idegen nyelvet tanulnak a diákok, sőt a szakközépiskolások közül is mindössze tíz százalék tanulhat két idegen nyelvet. Ezek az adatok nem felelnek meg a Nemzeti alaptantervben az oktatási tárca által megfogalmazott követelményeknek, és messze elmaradnak az európai nyelvpolitikai alapelvektől, amelyek szerint a felnőtt korra az anyanyelv mellett két idegen nyelvet kell használnia minden európai polgárnak. A nyelvtanulás hatékonyságának egyik legnagyobb gátja a diákok motiválatlansága, amelyben jelentős szerepet játszik, hogy a fiatalnak nem azt a nyelvet kell tanulnia, amit szeretne. A szakközépiskolákban a tanulók csaknem hatvan százaléka angolul, negyven százaléka németül tanul, a szakiskolások esetében azonban a németet tanulják többen. Ezzel szemben a szakiskolák tanulónak kétharmada inkább angolul tanulna, és a szakközépiskolásoknak is alig húsz százaléka tanulna németül, ha ő választhatna.
A felmérést végzők szerint még rosszabb a helyzet a szaknyelvtanítás terén: a nyelvi csoportoknak mindössze 28 százalékában érhető el a szaknyelv, igen alacsony óraszámban, és ezt is főként az ötéves képzések utolsó évfolyamain. A szaknyelvet a szakmát nem ismerő nyelvtanárok tanítják, ráadásul nagyon alacsony azoknak a szakoktatóknak a száma, akik egyáltalán tudnak idegen nyelven. A kutatás rámutat: az intézmények túlnyomó többségében a nyelvtanulás körülményeit biztosító infrastrukturális háttér jó: CD/DVD-lejátszó, projektor, számítógépterem és internet szinte mindenhol van, ám a nyelvtanárok – informatikai ismeretek hiányában – szinte alig használják a tömérdek állami pénzt felemésztő eszközöket. Ugyanakkor az iskolák csaknem felében hiányos a tankönyvellátottság. Az iskolák nemzetközi kapcsolatait is fejleszteni kellene. Ma az intézmények alig húsz százaléka szervez diákcserét, vagyis olyan programot, amelyben a hazai diákok német fiatalokhoz utaznak, majd őket fogadják itthon.
Baj van a nyelvtanárok szakmai felkészültségével is: az oktatók 38 százalékának nincs megfelelő végzettsége, egyetemi helyett főiskolai diplomával vagy nyelvtanári végzettség nélkül tanítanak. A nyelvtanárok mindössze egy negyede vett részt harmincórásnál hosszabb továbbképzésen, és csak a pedagógusok tíz százaléka tanulta a nyelvet külföldön. A tanárok szerint a tanulók hozzáállásával van a baj. A pedagógusok a megoldást másoktól várják, nem látják át, meghatározó szerepük van abban, hogy a diákok érdeklődését felkeltsék. Nem érzékelik, hogy a tananyag és a hozzá kapcsolódó példasor sokszor unalmas, hiszen a diákok már általános iskolában is minimum öt éven keresztül tanulták a nyelvet, a középiskolában sok esetben mégis újból kezdő szintről indul a tanítás. A nyelvtanárok ráadásul úgy vélekednek: diákjaik közül soknak gyengék a képességei. Ezzel szemben a diákok által kitöltött nyelvérzékteszt azt állapította meg, hogy a szakiskolások induktív gondolkodásának szintje közepes, a szakközépiskolásoké pedig a jóhoz közelít. Probléma, hogy a nyelvtani szabályok gyakoroltatása, valamint a fordítási feladatok nagyon gyakoriak a nyelvórákon, pedig ezek az eljárások kevéssé segítik a diákokat abban, hogy a nyelvet kommunikáció céljaira használják, ráadásul a tanárok órán túl sokat beszélnek magyarul.
A kutatást végzők azt javasolják a döntéshozóknak: tegyék minden intézményben lehetővé, hogy a diákok azt a nyelvet tanulják, amelyiket szeretnék, és tartassák be a heti óraszámokra vonatkozó tantervi előírásokat. A szakemberek szerint a tanítási problémák megoldása csak továbbképzésekkel lehetséges. Szükség van a szaknyelv a jelenleginél korábbi bevezetésére, és a szakoktatók nyelvi képzésére is, mert – példamutatás mellett – ez az előfeltétele annak, hogy a későbbiekben egyes szaktárgyakat idegen nyelven tanulhassanak a diákok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.