Tantárgyak sem kellenek

Újabb elképesztő törvényjavaslatot nyújtott be a parlamentnek Magyar Bálint. Az egykori szabad demokrata oktatási miniszter az első hat évfolyamon megszüntetné a tantárgyakat, megtiltaná házi feladatok adását, és felszámolná a tehetséggondozó nyolc évfolyamos gimnáziumokat. A szakma megdöbbent.

2009. 05. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lassan minden napra jut egy újabb, Magyar Bálint (SZDSZ) nevéhez kötődő törvénymódosítási indítvány, és közülük mindegyik alapjaiban forgatná fel a magyar köz- és felsőoktatást. Az egykori oktatási miniszter legújabb, párttársával, Sándor Klárával benyújtott javaslata megszüntetné az első hat évfolyamon a tantárgyakat, és 13 éves korig csupán készségeket fejlesztene. Megtiltaná a tanároknak, hogy házi feladatot adjanak a diákoknak a hét végére és a tanítási szünetre, valamint jövő szeptembertől fokozatosan felszámolná a nyolc évfolyamos gimnáziumokat.
Jelenleg a tanítási időkeret 25-50 százalékát kell nem szakrendszerű oktatásra felhasználni. Ezeken az órákon a gyerekek nem tanulnak új tananyagot, és nem is kérik tőlük számon az ismereteket, csupán készségfejlesztés folyik. Magyarék ezt a típusú oktatást terjesztenék ki az összes tanítási időre azokban az iskolákban, ahol egy intézményen belül általános és középfokú oktatás is működik. A számonkérés nélküli készségfejlesztés az első hat évfolyamnál a tantárgyak megszüntetését jelentené, vagyis a diákok 13 éves korukban találkoznának először matematikaórával. Javaslatuk indoklásában azt írják: ezzel nagyobb lehetőség nyílna a készségek, képességek fejlesztésére, ezért az egységes, tizenkét évfolyammal működő középiskolában az első hat évfolyamon a teljes tanítási időben nem szakrendszerű oktatást kell szervezni.

*

Azzal, hogy a gyerekek 13 éves korukig csak készségfejlesztésben részesülnek, életképtelenné válnak a nyolc évfolyamos gimnáziumok, mivel Magyar szerint meglétük nehezítené az iskolaszervezést. Ha a javaslatot a szocialista–szabad demokrata többség elfogadja, jövő szeptemberben már nem indíthatnak új osztályokat a nyolc évfolyamos gimnáziumok, és át kell alakulniuk hat- vagy négyosztályossá. A felsőbb évesek még befejezhetik tanulmányaikat. A tantárgyak nélküli oktatásra legkésőbb 2011 szeptemberében kell áttérni.
A tanárok szerint Magyar Bálint az oktatásban elindult a rendszer-visszaváltás útján, diktatórikus lépésekkel csorbítja a diákok és a tanárok jogait, s mintha célja az lenne, hogy gyerekek minél kevesebb tudással kerüljenek ki az iskolapadból.
Elképesztő és abszurd ötlet
– A tantárgyak első hat évfolyamon történő megszüntetése olyan elképesztő és abszurd ötlet, amit nem lehet kommentálni – jelentette ki lapunknak Kerpen Gábor, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnöke. Hozzátette: az alsó tagozatban eddig is az alapkészségek kialakítása volt a cél, ott a tantárgyak eltörlése okozhat komoly károkat. Ötödik-hatodik évfolyamon azonban a diákok rengeteg ismeretanyagot tanulnak, a készségfejlesztés részeként erre nem lesz lehetőség, így a gyerek hetedikben és nyolcadikban két év alatt négy évfolyam anyagát kapnák meg sűrítve. Kerpen leszögezte: a házi feladatok megtiltása súlyosan csorbítja a tanárok és az iskolák pedagógiai önállóságát. A nyolc évfolyamos gimnáziumok megszüntetése és a nem szakrendszerű oktatás kötelező kiterjesztése pedig a szülők és a gyerekek szabad iskolaválasztásának jogát. A PDSZ mindent megtesz annak érdekében, hogy ebből ne születhessen jogszabály.
Magyar törvényalkotási dühe
Az ellenzék is ledöbbent Magyar javaslatán. Hoffmann Rózsa, a KDNP oktatáspolitikusa felháborítónak nevezte a szabad demokrata képviselő „törvényalkotási dühét”, amellyel a hatalom utolsó perceit is arra használja, hogy átverje a parlamenten elképesztő ötleteit, amelyeket miniszterként sem tudott megvalósítani. A politikusnő, aki tizenkét éven át volt a nyolcosztályos Németh László Gimnázium igazgatója, bízik benne, hogy a terv megbukik a szakma ellenállásán, s ennek hatására a szocialisták nem mernek kiállni az indítvány mellett. Leszögezte: ezek az iskolák az országban egyedülálló tehetséggondozást folytatnak. (A legutóbbi kompetenciamérésen is sokkal jobb eredményt értek el a nyolc évfolyamos középiskolák diákjai, mint a hagyományos iskolatípusban tanulók.) Hoffmann Rózsa leszögezte: ezáltal felszámolnák a tehetséggondozást is.
A politikusnő hozzátette: tudományos kísérletek bizonyítják azt is, hogy motiváltabb és jobb tanulmányi eredményt ér el az a diák, aki rendszeresen ír házi feladatot. Betiltásuk súlyos szakmai dilettantizmusról árulkodik, ahogy a tantárgyak eltörlésére vonatkozó rész is, ami hatalmas színvonalesést eredményezne az oktatásban.
Szándékos zavarkeltés?
A javaslat a Fidesznél is felháborodást váltott ki. Sió László, a párt oktatáspolitikai műhelyének vezetője szerint a szabad demokratákon olyan törvényalkotási láz uralkodott el, amely a súlyos jogbizonytalanságot és káoszt idéz elő az oktatásban. Nem tartotta kizártnak, hogy Magyar szándékosan akar zavart kelteni. Sió lapunknak leszögezte: úgy tűnik, mintha a Gyurcsány–Bajnai kormányfőcsere után háttéralku köttetett volna a szocialisták és a szabad demokraták között. Mintha már nem is Hiller István lenne az oktatási miniszter, hiszen mostanában Magyar Bálint – sok esetben szocialista képviselők támogatásával – hetente ad be olyan indítványt, amely alapjában változtatná meg a hazai oktatás rendszerét, miközben Hiller mély hallgatásba burkolózik. Sió rámutatott: Magyar Bálint törvényalkotási technikái mögött teljesen kitapinthatóak a lobbiérdekek, például a nemzetközi felsőoktatási intézményekről szóló indítványnál.
Lapunk megkérdezte a Hiller-tárcát is, hogy támogatják-e Magyar Bálint javaslatát, ám ismét a megszokott, kitérő választ kaptuk. Eszerint a minisztérium tanulmányozza, megvitatja a tervezetet, és csak ezt követően ismerteti álláspontját.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.