Hillerék megkülönböztetnek

Az esélyegyenlőség nevében hátrányosan különbözteti meg a pedagógusok egy részét az oktatási tárca – tudta meg lapunk. Az érdekvédők szerint a Hiller István vezette minisztérium az integráció hiányára hivatkozva éppen azokat a pedagógusokat zárja el a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek után járó bérpótléktól, akik a legtöbb ilyen gyerekkel foglalkoznak.

2009. 06. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

PSZ: Hiller Magyar Bálint bábja. A baloldalhoz közel álló Pedagógusok Szakszervezetét (PSZ) is felháborította a szabad demokrata Magyar Bálint és Sándor Klára oktatási törvénymódosító javaslata, amely szerint a hatodik osztályig eltörölnék a tantárgyakat, betiltanák a hét végi házi feladatot és felszámolnák a nyolcosztályos gimnáziumokat. A pedagógus-szakszervezetek egyöntetű tiltakozása ellenére az oktatási miniszter és a szocialisták is támogatják az indítványt. A PSZ szerint úgy tűnik, az MSZP-frakció beáldozza a közoktatást azért, hogy megtartsa parlamenti többségét. Amennyiben elfogadják a módosítást, szavazatukkal azt üzenik a pedagógustársadalomnak, hogy bár Hiller István ül a miniszteri székben, a közoktatást még mindig Magyar Bálint irányítja – állítja a PSZ, s követelik a javaslat elutasítását. (F. M.)


Elképesztő igazságtalanságra hívta fel lapunk figyelmét a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ). Az Új tudás program részeként nagy csinnadrattával harangozta be Hiller István oktatási miniszter, hogy az idei évtől a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekekkel foglalkozó pedagógusok alapbérükön kívül külön pótlékot kapnak. Ezt azzal indokolták, hogy a súlyos szociális hátrányokkal óvodába, iskolába érkező gyerekek fejlesztése különösen nehéz munkát igényel. Galló Istvánné, a PSZ elnöke szerint az ígért pótlék éppen azoknak nem jár, akik a legkeményebb munkát végzik. A bérpótlék ugyanis nem alanyi jogon illeti meg a halmozottan hátrányos helyzetű fiatalokkal foglalkozó pedagógusokat, hanem az intézményeket fenntartó önkormányzatoknak pályázniuk kell a támogatásért az oktatási tárcánál. A pályázati feltételek között szerepel, hogy csak azok a pedagógusok jogosultak a pótlékra, akik integráltan nevelő közoktatási intézményben dolgoznak.
A PSZ elnöke leszögezte: a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek többiekkel való együtt nevelése fejlődésük szempontjából alapvető fontosságú, ám pénz és infrastrukturális feltételek hiányában ez nem valósítható meg egyik pillanatról a másikra az ország egész területén. A pótlékra való jogosultság integrált neveléshez kötése éppen azokat a pedagógusokat zárja el a pluszpénztől, akik a leginkább megérdemelnék: a legszegényebb régiók kistelepülésein jó, ha egy oktatási intézmény van, ahol nincs pénz a fejlesztésre. Továbbá a gyerekeket sem tudják úgy összeválogatni, hogy az integrált neveléshez előírt arányban járjon oda a halmozottan hátrányos helyzetű gyerek és a többi fiatal. Vannak olyan falvak, ahol szinte minden gyermek mélyszegénységben él. Ezeken a helyeken szó sincs tudatos szegregációról, az itt tanító pedagógusokat mégis elzárják a jutalomkerettől. Szakemberek szerint ezeknek a tanároknak lenne szükségük leginkább a motiválásra, hiszen a kistelepülések oktatási intézményei a létfenntartásért küzdenek. Számukra lenne a legfontosabb a kormányzati visszajelzés munkájuk megbecsüléséről is. Óvónők mesélték, hogy sok hátrányos helyzetű, öt-hatéves gyereknek olyan alapdolgokat kell megtanítani, mint a kézmosás vagy a WC-használat.
Horváth Ottóné – a tárca által sokat bírált, a roma gyerekek integrációját a kormány által elvártnál lassabb ütemben végrehajtó –, Miskolc oktatási bizottságának szocialista elnöke szerint sok szociálisan hátrányos helyzetű kisiskolás súlyos artikulációs problémával küzd, szókészletük pedig elképesztően sekélyes. A fejlesztésre égető szükség van, ám az ezt végző tanárok közül csak azok számíthatnak elismerésre, akik munkájukat nagyszerű infrastrukturális körülmények között végzik. A bérpótlék egyébként lényegesen kevesebb lett, mint amennyit a tárca ígért. Borovszky Tímea akkori esélyegyenlőségi főigazgató idén januárban 20-40 ezer forintos bérkiegészítésről beszélt, ehhez képest a legkisebb összeg alig haladja meg a 15, a legmagasabb pedig a 32 ezer forintot. Az óvónők pedig – ha csoportjukban több mint 50 százalék a halmozottan hátrányos helyzetű gyerek – legfeljebb bruttó 26 600 forintot kaphatnak. Borovszky azt is ígérte, hogy 1300 intézmény 15-20 ezer pedagógusa részesül majd támogatásban, ehhez képest – vélhetőleg az integrált nevelést végzőkre szűkített jogosultsági kör miatt – csupán 475 fenntartó 10 921 pedagógusa kapott pótlékot januártól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.