Magyar borok Waterlooja

2009. 06. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lehet filozofálni, lehet szakzsargont használni, lehet hibáztatni mindent és mindenkit, de a legsúlyosabban az nyom a latban, hogy a vendéglők borlapjain és a szupermarketek borkatalógusaiban – azaz a polcokon – milyen a választék. Mindez nyilván egy olyan keverék eredője, amelyben az egyes elemek – egyebek között a bor minősége, ára, eredete, a marketing, uniós támogatás, fogyasztói szokások, nagykereskedői beidegződések – súlyát nem könnyű kielemezni. Most vált hozzáférhetővé a boltokban az egyik ilyen „teljesítményeredmény”: a belga Delhaize (ejtsd: Dölez) szupermarket óriás borkatalógusa.
A belga cégnek Európán kívül az Egyesült Államokban és Ázsiában vannak üzletei. Hozzánk legközelebb Romániában és Csehországban. Tavaly a vállalat mintegy két és fél ezer szupermarketet üzemeltetett, és 138 ezer alkalmazottat foglalkoztat. Hogy a belgiumi nyári borkatalógusában mi jelent meg, az nem csak hatalmas nyereséget jelent a beszállító pincészeteknek. Annál sokkal többet, ugyanis a brüsszeli polcokról a palackok nem kis részét uniós tisztségviselők veszik le, akik – ha megtetszik nekik – azokat hazájukban is keresni fogják és – mint tudjuk – még ma is a szájról szájra terjedő „propaganda” az egyik leghatékonyabb reklám.
És most ne kerülgessük a forró kását. A katalógus tartalma a magyar borok szempontjából Waterlooval egyenértékű. Amit csak súlyosbít, ha megnézzük több tucat brüsszeli vendéglő borlapját. Az összkép: a magyar borok ordító távolléte. Az „ellenérvet” tudjuk: „cáfolatként” lesznek, akik elmondják: ők igenis tudnak olyan vendéglőt, amelynek itallapján szerepel az egri bikavér. Biztosan igazuk van.
Visszatérve a nyomtatott katalógusra: abban a „4 eurónál olcsóbb borok” fejezetében Magyarország három 2007-es évjáratú nagyrédei borral szerepel. Mindegyikük 3,99 eurót ér. A 4 és 7,99 euró közötti borok címszó alatt egyetlen magyar bor sem található (a nem uniós tag Marokkó kettővel, Tunézia még csak eggyel képviselteti magát). A 8 és 14,99 közötti árkategóriában szintén nincs borunk (libanoni viszont igen). A 15 eurónál drágább borok között megtalálható a félliteres, 5 puttonyos, 2000-es tokaji aszú (Dereszla Pincészet).
Végül a különlegességek kategóriájában szintén nélkülünk folyik a folyékony verseny. Csupán összehasonlításként: nyugati szomszédunk, Ausztria 38 borral szerepel (egyebek között chardonnay, sauvignon blanc, rizling, zöldszilváni, kékfrankos Burgenlandból, a Duna menti térségből, a Fertő tóról, Dél-Steiermarkból).
Az ezredforduló környékéig borászainknak nem vetettük a szemükre – és legkevésbé a magyar bor reneszánszát ünneplő jobboldali sajtó – a borok árát. Azt is megértettük, hogy a hatalmas elmaradás miatt a nagy kölcsönöket felvevő borászoknak gyorsabb ütemben kellett saját lábukra állniuk. De azután elszabadultak az árak. Ma már két és háromezer forint közötti borok is végezhetik a mosogatóba kiöntve, a magát becsapottnak érző vásárló könnyeitől kísérve.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.