Lehet filozofálni, lehet szakzsargont használni, lehet hibáztatni mindent és mindenkit, de a legsúlyosabban az nyom a latban, hogy a vendéglők borlapjain és a szupermarketek borkatalógusaiban – azaz a polcokon – milyen a választék. Mindez nyilván egy olyan keverék eredője, amelyben az egyes elemek – egyebek között a bor minősége, ára, eredete, a marketing, uniós támogatás, fogyasztói szokások, nagykereskedői beidegződések – súlyát nem könnyű kielemezni. Most vált hozzáférhetővé a boltokban az egyik ilyen „teljesítményeredmény”: a belga Delhaize (ejtsd: Dölez) szupermarket óriás borkatalógusa.
A belga cégnek Európán kívül az Egyesült Államokban és Ázsiában vannak üzletei. Hozzánk legközelebb Romániában és Csehországban. Tavaly a vállalat mintegy két és fél ezer szupermarketet üzemeltetett, és 138 ezer alkalmazottat foglalkoztat. Hogy a belgiumi nyári borkatalógusában mi jelent meg, az nem csak hatalmas nyereséget jelent a beszállító pincészeteknek. Annál sokkal többet, ugyanis a brüsszeli polcokról a palackok nem kis részét uniós tisztségviselők veszik le, akik – ha megtetszik nekik – azokat hazájukban is keresni fogják és – mint tudjuk – még ma is a szájról szájra terjedő „propaganda” az egyik leghatékonyabb reklám.
És most ne kerülgessük a forró kását. A katalógus tartalma a magyar borok szempontjából Waterlooval egyenértékű. Amit csak súlyosbít, ha megnézzük több tucat brüsszeli vendéglő borlapját. Az összkép: a magyar borok ordító távolléte. Az „ellenérvet” tudjuk: „cáfolatként” lesznek, akik elmondják: ők igenis tudnak olyan vendéglőt, amelynek itallapján szerepel az egri bikavér. Biztosan igazuk van.
Visszatérve a nyomtatott katalógusra: abban a „4 eurónál olcsóbb borok” fejezetében Magyarország három 2007-es évjáratú nagyrédei borral szerepel. Mindegyikük 3,99 eurót ér. A 4 és 7,99 euró közötti borok címszó alatt egyetlen magyar bor sem található (a nem uniós tag Marokkó kettővel, Tunézia még csak eggyel képviselteti magát). A 8 és 14,99 közötti árkategóriában szintén nincs borunk (libanoni viszont igen). A 15 eurónál drágább borok között megtalálható a félliteres, 5 puttonyos, 2000-es tokaji aszú (Dereszla Pincészet).
Végül a különlegességek kategóriájában szintén nélkülünk folyik a folyékony verseny. Csupán összehasonlításként: nyugati szomszédunk, Ausztria 38 borral szerepel (egyebek között chardonnay, sauvignon blanc, rizling, zöldszilváni, kékfrankos Burgenlandból, a Duna menti térségből, a Fertő tóról, Dél-Steiermarkból).
Az ezredforduló környékéig borászainknak nem vetettük a szemükre – és legkevésbé a magyar bor reneszánszát ünneplő jobboldali sajtó – a borok árát. Azt is megértettük, hogy a hatalmas elmaradás miatt a nagy kölcsönöket felvevő borászoknak gyorsabb ütemben kellett saját lábukra állniuk. De azután elszabadultak az árak. Ma már két és háromezer forint közötti borok is végezhetik a mosogatóba kiöntve, a magát becsapottnak érző vásárló könnyeitől kísérve.
F–16-osokat fogtak el magyar vadászgépek - fotó