Pártreklám uniós pénzekkel

Saját pártemblémája alatt az uniós forrásokból megvalósult beruházásokkal kampányol a szocialista párt, megkerülve az Európai Bizottság kommunikációs költségekre vonatkozó rendeletét. A szabályozásnak ugyanis egyetlen pontja sem engedélyezi, hogy a közpénznek számító uniós támogatásokat bármelyik politikai párt is saját választási propagandájaként használhassa. Mindezt lapunk brüsszeli tudósítójának az Európai Bizottságnál is megerősítették.

2009. 06. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európai Bizottság rendeletének kiskapuit használja ki az MSZP, amikor választási reklámanyagaiban a szocialista párt emblémájával együtt szerepelteti az uniós beruházásokat. A testület 1828/2006-os számú rendelete ugyanis elsősorban az unió állampolgárainak megfelelő tájékoztatását írja elő többek között a pályázati lehetőségek megismertetésére, a pályázók mozgósítására, valamint az eredmények szabályszerű bemutatására. A rendelet 9. cikkelye értelmében a tájékoztatás alkalmával a szabványoknak megfelelően szerepeltetni kell az unió jelképeit és a megfelelő támogatási alapra vonatkozó utalásokat is. Az MSZP szórólapjain ezzel szemben az adott választókörzetben létrejött uniós forrású beruházások csak a szocialista párt emblémájával együtt szerepelnek. Így például Pest megye 9. választókörzetében az EU-s alapokból megújult bölcsőde és óvoda, útépítés is az MSZP kampányát erősíti, akárcsak Pápán a „Munkácsi (sic!) Mihály Általános iskola” korszerűsítése vagy a történelmi belváros rekonstrukciója. A brüsszeli szabályozás megkerülésére utal az uniós forrásokból megvalósuló Új Magyarország Nemzeti fejlesztési terv plakátjának szerepeltetése az MSZP kampányfilmjében is, amely ellen már a filmben szereplő Kia autógyártó cég is tiltakozott.
– Az Európai Unió kommunikációs költségvetése elsősorban az állampolgárok informálására és az uniós fejlesztések bemutatására szolgál – erősítette meg lapunk kérdésére Joseph Hennon, az unió intézményi kapcsolatokért és kommunikációs stratégiáért felelős biztosának szóvivője. Kérdésünkre, miszerint pártpropagandára fordítható-e uniós forrás, hangsúlyozta: az EU célja az állampolgárok tájékoztatása, a beruházásokra adott bármilyen támogatást pedig egyértelműen arra az adott fejlesztésre kell fordítani. Lapunk megkereste az ügyben a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséget (NFÜ), ahol a naponta többször, számos csatornán hetek óta sugárzott ominózus reklámfilmmel kapcsolatban közölték: „nem láttak ilyen kampányfilmet, de ha készült, természetesen a közreműködésük nélkül.” Az uniós pénzek reklámozása és a pártpropaganda összekeveredése az NFÜ álláspontja szerint nem vet fel etikai problémát, mert „a környezet részeként, a kreatív anyag eredeti jelentését meg nem változtatva, egyben volt látható a kérdéses plakát.” Kérdésünkre, miszerint, miért éppen az EP-választások előtt lendült be az uniós források reklámgépezete, megtudtuk, hogy válság van, és a véletlennek tulajdonítható az egybeesés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.