A kis eszkimó halála

E héten kezdi meg a felszámoló a Mirelite Csepel Hűtőipari Zrt. értékesítését. Gazdasági válság idején ez a hír nem is volna különösebben kirívó, de ez esetben egy ikonról van szó. Egy patinás magyar márkanévről, amely életünk és nyelvünk részévé vált. Ha hiányozni is fognak a kis eszkimóval jelzett gyorsfagyasztott termékek a hűtőpultokból, a mirelit kifejezés várhatóan tovább él. Egy pesti férjet ezentúl sem „gyorsfagyasztott leveles tésztáért az élelmiszerboltba” küldi az asszony, hanem „mirelitért a közértbe”.

2009. 07. 15. 22:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A köznévvé vált Mirelite márkanév valójában egy mozaikszó. A néhai „MIR (Mezőgazdasági és Ipari Rt.) elit terméke” elnevezés kezdőbetűiből született. Magyarországon először e márkanév alatt forgalmaztak gyorsfagyasztott árukat, és a háború után hosszú ideig ugyancsak kizárólag e néven lehetett kapni fagyasztással tartósított élelmiszereket.
A Mirelite cég múltja történelmi időkbe nyúlik vissza. Egyik jogelődjét, a Magyar Élelmiszerszállító és Áruforgalmi Rt.-t 1896-ban hozták létre. A vállalat a Monarchia államainak nagybani piacait látta el zöldségekkel és gyümölcsökkel. A kezdetben szerény eredményt hozó tevékenység akkor lendült fel, amikor sikerült a vasúttal kedvezményes díjszabásban megállapodniuk. 1906-ban fel is építtették első hűtőházukat Budapesten, így 1907-ben ötven, 1909-ben pedig már mintegy százötvenezer korona nyereséget mutattak fel. Jellemző módon még 1919–20-ban, az általános káosz közepette is jutott osztalék a részvényeseknek.
Márkanév születik Csepelen
A Mirelite párhuzamosan létező másik elődjét, a Mezőgazdasági és Ipar Rt.-t a Magyar Általános Hitelbank és néhány Somogy megyei nagybirtokos hívta életre 1890-ben. Az üzem fő profilja a cukorgyártás volt, de az 1930-as évektől Georgia néven szereplő cég bekapcsolódott a mélyhűtött áruk készítésébe is. A Georgia az első bécsi döntés után, 1942-ben korszerű gyorsfagyasztó üzemet létesített a Pozsony melletti Diószegen. 1945 novemberében a Georgia Rt. és a Hitelbank ismét elindította a gyorsfagyasztott áruk termelését, de mivel Diószeget újra Csehszlovákiához csatolták, a gyártást a csepeli szabad kikötőbe telepítették. A termékek ekkor kapták a Mirelite nevet.
Az 1948–1949-es államosítások során a már említett Magyar Élelmiszerszállító és Áruforgalmi Rt.-t több céggel összeolvasztották, s létrehozták belőlük a Budapesti Hűtőipari Vállalatot (BHV). A vállalatmonstrum logójának ekkortájt választották a közismert eszkimót. A termékek egy részét kezdetben Globus néven forgalmazták, de megtartották a jól csengő Mirelite márkanevet is, ami 1959-től vált végképp általánossá. 1963-tól már hét gyáregységből szervezett országos vállalatról beszélhetünk, amely 1979-től Magyar Hűtőipari Vállalat néven ontotta magából a gyorsfagyasztott félkész és késztermékeket, gyakorlatilag egyeduralkodói szerepben. Az 1988-ban a szocialista élüzem neve Mirelite Hűtőipari Vállalatra módosult, majd a privatizációt követően Mirelite Budapest Hűtőipari Rt. néven működött tovább. Ekkoriban többségi tulajdonosa már az olasz–amerikai C.P.F. pénzügyi befektető társaság volt, 46 százalékát pedig az ÁVÜ, az önkormányzat, illetve a dolgozók birtokolták. Ezt azonban már egy tipikus magyar privatizációs történet követte. Az egykori piacvezető nagyvállalatot alkotórészeire szedték szét. Az utódtársaságok mindegyike megpróbálta magával vinni a Mirelite márkanevet.
Ha a Mirelite-cég históriáját vizsgáljuk, azért mégiscsak a csepeli hűtőház tekinthető a központnak, hiszen a cég háború utáni története is Csepelhez kötődik. A Mirelite Csepel Hűtőipari Kft. mostanáig talpon volt, jóllehet, már 2006-ban olvasni lehetett arról, hogy a cég vesztesége megközelítette a 300 millió forintot. Ennek oka az export 50 százalékos csökkenése volt. A vég kezdeteként az idén a cég ellen felszámolási eljárást kezdeményezett az egyik alapanyag-beszállító.
Végjáték a Duna mentén
A Mirelite jelenlegi és egyben utolsó vezetője, Kiss József kérdésünkre megerősítette a felszámolás tényét, ám csak szűkszavú tájékoztatást adott annak hátteréről. Annyit árult el, hogy a rendelésállomány, és ezzel együtt az árbevétel visszaesésére vezethető vissza a társaság tönkremenetele. A cég tulajdonát képező ingatlanok ráadásul nem saját tulajdonban lévő földterületen épültek, aminek használatáért komoly bérleti díjat kell fizetniük. Az árbevétel csökkenése, a magas bérleti díjak és egyéb működési költségek emelkedése együttesen vezetett el a jelenlegi helyzethez. Kiss József arra számít, hogy a felszámoló valamilyen szakmai befektetőnek értékesíti a csepeli hűtőházat, így az ott dolgozók – megőrizve munkahelyüket – valamilyen más márkanév alatt gyártják a jövőben a fagyasztott termékeket.
A felszámolás célja a Mirelite Csepel Hűtőipari Kft. jogutód nélküli megszüntetése – tudtuk meg a Hunyadi Válságmenedzser és Felszámoló Zrt. felszámolóbiztosától, Lajkó Andreától, aki lapunkat arról tájékoztatta, hogy a cég vagyonának értékesítésével kapcsolatos felhívást a Cégközlöny e hét végi, július 9-i számában közzé is teszik.
Befagyott piac
Az így befolyó pénzből első körben a felszámolási költségeket – benne a 69 alkalmazott munkabérével, járandóságaival, végkielégítésükkel, és ezek járulékaival – fizetik ki, majd a zálogjoggal biztosított követeléseket, végül a bejelentett hitelezői igényeket elégítik ki. A csoportos létszámleépítés tényét az illetékes munkaügyi központnak már be is jelentették. Kérdésünkre, hogy van-e esély arra, hogy egy szakmai befektető átvegye a hűtőházat és a Mirelite márkanevet megőrizze, a felszámoló óvatos választ adott: a felépítményeket és az eszközöket egyben kínálják eladásra, és a hirdetményben lehetőséget biztosítanak arra is, hogy egy ilyen nagy múlttal rendelkező társaság esélyt kapjon arra, hogy megfelelő befektetők közreműködésével tovább működhessen. A márkanevet pedig szintén nyilvános pályázat útján értékesítik.
A Magyar Hűtő- és Konzervipari Szövetség elnöke, szerint a Mirelite Csepel Hűtőipari Kft. felszámolása nem egyedi eset az ágazatban, hiszen hasonló okok vezettek a Gyulai Húskombinát, a Herz vagy a Globus Konzervgyár problémáihoz is. Ezek a patinás, a piacon szintén jól beágyazódott cégek jó minőségű, hagyományos termékeikkel, kellő rendelésállomány birtokában megfelelően működtek. Csupán a pénztartalékuk volt kevés ahhoz, hogy finanszírozzák a termelést mindaddig, amíg az értékesítésből befolyik a bevétel. E néhány hónapos finanszírozás bankhitelből történt, de mihelyt a bankok a pénzügyi válságra hivatkozva megtagadták a finanszírozást, a cégek ellehetetlenültek. Tömeges csődhullámtól persze nem kell tartani a hűtőipari ágazatban, noha tény, hogy mindenkit hátrányosan érint a gyorsfagyasztott termékek iránti kereslet csökkenése, ami a fogyasztók elszegényedésével függ össze. Az értékesítési árak is nőnek, ami további piacvesztést eredményez. Az ágazat helyzete nagyban függ az exportpiacoktól, hiszen a termelés 60 százaléka a külpiacokon talál vevőre – jelentette ki a szakember.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.