Kétséges táblabiznisz

Csupán egyetlen cég, a Hewlett Packard (HP) jutott be a digitális taneszközök beszerzésére kiírt tender második fordulójába – tudta meg lapunk. Így akár a piaci ár többszörösébe is kerülhetnek az államnak az interaktív táblák.

2009. 07. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elismerte a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ), hogy csupán egyetlen cég felelt meg a feltételeknek a TIOP 1.1.1/07/1 jelű pályázathoz kapcsolódó tenderen, ám jelenleg még nem a végleges, csupán az első árajánlatnál tartanak, amely alapján megkezdhetik a tárgyalásokat.
Arra a kérdésünkre nem válaszoltak, hogy melyik az állva maradt cég, a lapunk birtokába került dokumentumokból viszont kiderül, hogy érvényes ajánlatot egyedül a Hewlett Packard adott be. Emlékezetes: néhány hete számoltunk be arról, hogy az idén áprilisban már másodjára kiírt tenderre ketten jelentkeztek, a HP és az IBM, utóbbi azonban nem felelt meg a közbeszerzési eljárásban kiírt pénzügyiminimum-követelményeknek, ezért azonnal ki kellett volna zárni. Vági Márton, az NFÜ elnöke azonban a bíráló bizottság javaslatát elutasítva, a közbeszerzési törvényt megszegve az idén májusban mégis érvényesnek nyilvánította az IBM jelentkezését, vagyis továbbengedte a céget második körbe. A lépést Puskás Imre, az NFÜ jogi főosztályvezetője javasolta Váginak. Puskás a lapunk birtokában lévő levélben azzal indokolta az IBM versenyben tartásának szükségességét, hogy az uniós ellenőrzések nem a nemzeti törvények betartását, hanem a versenyhelyzet megteremtését vizsgálják elsősorban, márpedig az IBM kizárása esetén csupán egyetlen cég, a HP maradna versenyben.
*
Az NFÜ utólag mégis érvénytelenítette az IBM ajánlatát, a jogsértés leleplezése után ugyanis a HP megtámadhatta volna a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt az IBM-et versenyben tartó döntést, és minden bizonnyal nyert is volna.
Az NFÜ idén áprilisban már másodszor írta ki a tendert, miután az első pályázatot februárban érvénytelenítette. A két pályázó az első tenderen is az IBM és a HP volt, és az IBM pályázata akkor is azért volt érvénytelen, mert nem felelt meg a szigorú pályázati pénzügyi követelményeknek. A tender érvénytelenítése után az NFÜ elárulta, hogy az IBM volt az olcsóbb, korábbi árajánlatát 19 milliárd forintra csökkentette. Akkor úgy tűnt, az NFÜ azért érvénytelenítette az első tendert, mert a kedvezőbb ajánlatot tevő IBM-mel akar megállapodni, ezt pedig csak egy új pályázat keretein belül teheti meg oly módon, hogy a kiírásában enyhébb pénzügyi követelményeket ír elő a jelentkezőknek. Az NFÜ azonban az új tenderben ismét feltételül szabta, hogy csak olyan pályázó jelentkezését fogadja el, amelyben az ajánlattevő, a vele közösen ajánlattevők és a tíz százalék fölötti alvállalkozók előző három üzleti évben elért, informatikai eszközök forgalmazásával kapcsolatos bevétele legalább nettó húszmilliárd forint legyen, holott az előző tender során már kiderült, hogy az IBM-é még a 18 milliárd forintot sem éri el, tehát jelentkezése csakis érvénytelen lehet. Furcsa az is, hogy az IBM korábbi 19 milliárd forintos árajánlata ellenére a korábbi 24 milliárd forintról 28 milliárdra emelték a digitalizálásra szánt összeget. Az NFÜ tehát a cégek pénzügyi adatainak ismeretében is olyan feltételeket szabott, amelyeknek a drágább ajánlatot tevő HP felel meg.
Az NFÜ egyébként arra a kérdésünkre már nem is válaszolt, hogy mikor kapják meg az iskolák a táblákat. Emlékezetes: Gyurcsány Ferenc először 2008 szeptemberére ígérte a digitalizálást, majd az akkor még Bajnai Gordon jelenlegi kormányfő vezette NFÜ többször módosította a céldátumot: először tavaly karácsonyra, majd idén húsvétra, végül a szeptemberi tanévkezdésre. Most már szinte bizonyos, hogy a legutolsó időpont is álom marad.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.