Családok százezreinek jelent gondot nyáron a vakációzó gyerekek elhelyezése. Az iskolai két és fél hónapos vakáció sokkal hosszabb, mint amennyi szabadságuk a szülőknek van. A munkáltatók sokszor azt sem engedik meg, hogy az édesanyák egyben vegyék ki évi szabadságukat. Korábban az összes iskola nyári napközit működtetett, ahol pedagógus felügyelt a gyerekekre, és napi háromszori étkezést is kaptak, ma azonban egyre kevesebb oktatási intézményben szerveznek ilyet, pedig a törvény szerint a fenntartóknak gondoskodniuk kell a gyerekek elhelyezéséről.
– Egyre több panasz érkezik hozzánk amiatt, hogy az iskolák nem biztosítanak nyári napközit a gyerekeknek, a dolgozó szülők pedig nem tudják kire bízni csemetéiket, pedig őket még nem lehet napközbeni felügyelet és ellátás nélkül hagyni. Törvénysértést követ el minden olyan iskolafenntartó, amely nem biztosítja a gyermek napközbeni ellátását, a gyermekvédelmi törvény ugyanis előírja ezt – jelentette ki Keszei Sándor, a Magyarországi Szülők Országos Egyesülete (MSZOE) elnöke.
*
A jogszabály szerint a gyermekek életkorának megfelelő nappali felügyeletét, gondozását, nevelését és étkeztetését meg kell szervezni. A napközbeni ellátással biztosított szolgáltatások időtartama lehetőleg a szülő munkarendjéhez igazodik. A gyermekek napközbeni ellátása megszervezhető – a gyermekek életkorától függően – bölcsődében, családi napköziben, házi gyermekfelügyelettel, nyári napközis otthonban vagy napközis táborban, illetve óvodában, iskolai napköziben.
Keszei Sándor leszögezte: az életkorra való korlátozás értemében az önkormányzat nem teheti meg, hogy a tízéves gyereket a háromévesekkel együtt az óvodában helyezi el. Rámutatott: a napközis tábor is megoldást jelent, ám amennyiben a településen ez az egyetlen nyári felügyeletet biztosító intézmény, úgy a törvény szerint a fenntartó csak az étkeztetésért kérhet díjat, más szolgáltatásért nem. A napközbeni felügyelet biztosításának mikéntjéről az iskolafenntartóknak rendeletet kell alkotniuk.
Az iskolafenntartók tehát jogot sértenek, ha a vakációra nem biztosítanak napközit az azt igénylőknek, a bölcsődék és az óvodák részéről azonban már a szünet elrendelése is törvénysértő – állítják a szülők. Keszei Sándor szerint a bölcsődékben egyáltalán nem, az óvodákban pedig csak akkor lehetne rendkívüli nyári szünetet elrendelni, ha annak időpontját legkésőbb február 15-ig írásban közlik a szülőkkel. Téli, őszi és tavaszi szünetek tartására pedig a két intézménytípus közül egyikben sincs lehetőség. Ha az óvoda néhány napra nyáron megfelelő indokkal, például felújításra hivatkozva mégis bezár, igény esetén akkor is biztosítania kell a gyerekek ellátását. Keszei Sándor rámutatott: az óvodai nevelési év augusztus 31-ig tart, az intézmények minden egyes napra megkapják az államtól a gyerekek után járó állami normatívát, sokan mégis hetekre bezárnak.
Az MSZOE szerint a jogsértő őszi, téli és nyári bölcsődei és óvodai szünetek, illetőleg a vakáció idején a napközis ellátás hiánya nagymértékben rontja a szülők munkaerő-piaci esélyeit, és súlyosan veszélyezteti az ellátás nélkül maradó kisgyermekeket. Az egyesület szerint több százezer „kulcsos gyermek” cselleng az utcákon, növekszik a gyermekbalesetek száma, és vannak olyan szegénysorban élő gyermekek is, akik az iskolai étkeztetés hiányában otthon éheznek. A szülők ezért felkérik az Oktatási Hivatalt, hogy indítson átfogó vizsgálatot szünetek jogszerűségét, illetve a törvényben előírt napközbeni ellátás biztosítását illetően.
Intézményi körkérdésünk eredménye megerősítette az MSZOE rossz tapasztalatait: a bölcsődékben és az óvodákban átlagosan négy hét nyári és két hét téli szünetet tartanak, de nem ritka a meghosszabbított húsvéti szünet sem. Az intézmények általában nem indokolják a szünetet, az óvodák a nyári vakáció idejét a februári határidőnél jóval később jelentik be, és annak idejére nem biztosítanak ellátást.
– Tény, hogy az óvodák esetében a jogszabály csak a nyári szünet esetleges elrendelését engedi meg, a többi évszakot nem említi – jelentette ki lapunknak Bakonyi László, az Oktatási Hivatal elnöke. A szakember leszögezte: sajnos valóban előfordulnak jogsértések. Van, ahol a törvénytelenül rendelnek el szünetet, és az is előfordul, hogy a településen a vakáció idején igény esetén sem biztosítják a gyerekek napközbeni ellátását. Kifejtette: elég, ha minden településen egy kijelölt óvoda és iskola működtet a vakáció alatt napközit. A nagyvárosokban ennek általában eleget is tesznek, ám az egyetlen intézményt működtető községek, falvak sok esetben pénz hiányában nem tudják nyáron működtetni az intézményt. A városokban az jelent gondot, hogy a szülők nem szívesen viszik másik óvodába és bízzák idegen óvónőkre az éppen csak beszoktatott kicsiket, ezért inkább kényszerszabadságra mennek. Hozzátette: az oktatási miniszter és a hozzá tartozó Oktatási Hivatal nem tud segítséget nyújtani a szülőknek, az ellátást ugyanis az önkormányzatoknak kell biztosítaniuk. A hivatal csupán annyit tehet, hogy megállapítja a jogsértést, de szankcionálni vagy utasítani nem tudja a fenntartókat. Arra a kérdésre, hogy akkor a szülők mégis kihez fordulhatnak segítségért, Bakonyi így felelt: sajnos csak egyetlen fórum van, a fenntartó ellen indított bírósági eljárás.
Orbán Viktor: Magyarország a középmezőny élére kerülhet a bérszínvonalban