Nyomdák összeomlás előtt

A magyar nyomdaipart pár év leforgása alatt a világ műszaki élvonalába röppentette az uniós pénz. Csúcstechnológiás géppark itt, zöldmezős üzemcsarnok ott. Kis magyar csoda? Nyomdaipari puma? Nem. Délibáb. Mára világossá vált, hogy a fejlesztési lázat nem a csillapíthatatlan megrendelői igény, hanem az előremenekülés kényszere hevítette. Kérdés, vajon mikorra várható a nagy kipukkanás.

2009. 08. 31. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A bedőlő első nagy nyomdák egyike a Grafika Press Rt., amely 2005-ben még 150 millió forintos vissza nem térítendő támogatásban részesült nyomdaipari technológiai fejlesztés címen az Európai Regionális Fejlesztési Alapból. A cég ballisztikus röppályája 2007 tavaszán a Kossuth nyomda és a Szikra lapnyomda bekebelezésével ívelt fel, majd egy évvel később, röpte csúcsán a MÁV Jegynyomdával együtt sikerült behabzsolnia a jegy- és bérletnyomtatás piacát is, hogy aztán pályaíve átmenjen szabadesésbe. A társaság honlapján ma a finálé látható. A dicső közelmúlt emlékei közül egyetlen klikkel eljuthatunk a becsapódás kijózanító valóságához: a felszámolási dokumentumok rovatban lelhető fel az elveszett – nem csekély – cégvagyon.
A Grafika Press állatorvosi ló. Kimúlásának okaként ugyanazokat a momentumokat sorolják a szakmabéliek, amelyektől az egész ágazat szenved: a nyersanyagok árának emelkedését a nyomda nem tudta érvényesíteni a tendereken, a forintárfolyam radikális romlása miatt a berendezések lízingköltségeit képtelen volt kifizetni, százmilliós kintlevőségeit pedig nem tudta behajtani a szintén nehéz helyzetben lévő partnerektől. Adóssága 4,3 milliárd forintra nőtt, mígnem 136 hitelező elunta a várakozást, és elindult a felszámolás.
Prés alatt
Kérdés, hogy vajon a Grafika Press drámája egyedi történet, vagy típuspéldaként vonul be az iparág legendáriumába? A Nyomda- és Papíripari Szövetség főtitkára, Peller Katalin szerint vezetési hibák is nagymértékben hozzájárultak a cég tönkremeneteléhez, nem lehet mindent az ágazatot sújtó, amúgy valóban létező problémákra fogni. A gyengék buknak el elsőként, ami természetes – véli. Szentendrei Zoltán nyomdatulajdonos-igazgató, a szövetség elnökségi tagja szerint ennél valamivel nagyobb a baj: előbb-utóbb dominószerű bedőlés várható az ágazatban, ami számos nyomda, még több kiadó és kereskedő egymásra omlását vetíti előre.
Vegyük sorra az okokat! Az elmúlt években a nyomdák – mérettől és profiltól függetlenül – jellemzően árbevételük 8-10 százalékát fejlesztésre, főként gépvásárlásra fordították. Az ezredforduló évéhez képest a nyomdaipari beruházások értékei 2006-ban 50 százalékkal magasabbak voltak. Ezt egyrészt a kormány uniós forrásból ösztönözte, másrészt a fejlesztés a talpon maradás alapfeltételei közé tartozott, hiszen ma már elsőrangú nyomdai minőséget produkálni nem kunszt, hanem alapkövetelmény – vélik egybehangzóan a megkérdezett szakemberek. Az ágazatra jellemző dolog ugyanakkor, hogy a modern nyomdagépek ára kiemelkedően magas, akár kis, akár nagy üzemről van szó. Miközben a legnagyobb nyomdák árbevétele is alig közelíti meg az évi 30 milliárd forintot, addig a gépsorok beruházási költségei 600 milliótól a 1,5 milliárdig terjednek, az amortizáció pedig mindössze 5-7 év. Ez azt jelenti, hogy 5-7 év alatt illene egy nyomdának kitermelnie a lízingdíjakat abból az árbevételre vetített öt százalékból, ami elvileg a nyeresége lenne. Csakhogy az idén már ez sem lesz ennyi – vélik a szakemberek.
Sok eszkimó, kevés fóka
Drága a gép, de még drágább, ha áll – hangzik az ágazati szállóige. Az új gépsorok nemcsak jobb minőséget produkálnak, de termelékenyebbek is elődeiknél, tehát a folyamatos üzemhez növelni kellene a cégek megrendelésállományát. Csakhogy a fejlesztésekkel párhuzamosan nem nőtt a belföldi piac. Sőt, 2008 ősze óta drámai módon vissza is estek a megrendelések. Válságos időkben az emberek a könyvről, az újságról könnyen lemondanak, és a cégek is a marketingbüdzséjüknél szorítják meg leghamarabb a nadrágszíjat. Mindez igen érzékennyé teszi a nyomdaipart a gazdasági hangulat alakulására – fűzi hozzá Peller Katalin.
Sok lett tehát az eszkimó, és kevés a fóka, amit tovább ront az a körülmény, hogy a szlovák, lengyel, román, olasz versenytársak az ottani kedvezőbb adózási feltételek miatt sokszor még a hazai megrendelőket is el tudják csábítani a magyar nyomdáktól. Mindez öngyilkos spirált indított el idehaza, a nyomdák árban mélyen egymás alá kínálnak, amit a többi piaci szereplő alaposan ki is használ. Sokan még nyereség nélkül is vállalják a munkát, csak hogy menjen a műszak, és tudják fizetni az alkalmazottaikat, az adót és a bankot. Ennek ellenére ma már olyan ritka az a nyomda, amelyik képes három műszakban termelni, mint a fehér holló, a legtöbb örül a másfél műszaknak is.
Irányítás csillagjóslással
A rendelések növelésére az egyetlen lehetőséget a külföldre végzett exportmunkák jelenthetik – állítja Szentendrei Zoltán, aki saját veszprémi nyomdáját hozza fel példának. Számára a gyenge forint egyrészről áldás volt, mivel ezáltal a válság közepette is kitűnő exportpiacok nyíltak meg, ami ellensúlyozni tudta az alapanyagok árának és a hitelek díjának emelkedését is. Amikor viszont az eurót 240 forintért mérték, elillant a versenyelőny. Exportlehetőség hiányában a kapacitás kihasználása okoz számára nehézséget, jóllehet az import alapanyag és a törlesztőrészlet a forint erősödésével olcsóbbodik. Az erős és a gyenge forintnak összességében tehát egyaránt van előnye és hátránya is. Alkalmazkodni is lehet mindkettőhöz, az elmúlt időszak brutális árfolyam-ingadozása azonban elviselhetetlen, mivel a csillagjóslás kategóriájába vonja a gazdálkodást – szögezi le a nyomdatulajdonos. A nyomdaiparban gyakorlatilag minden alapanyag, gép külföldről jön, ami árfolyamérzékennyé teszi az ágazatot.
Ráadásul az iparág 95 százalékát mikro- és kisvállalkozások alkotják, esetükben pedig szóba se kerül az export mint túlélési lehetőség – fűzi mindehhez hozzá a főtitkár asszony, aki szerint ennek ellenére a kis nyomdáknak is vannak túlélési esélyeik: a szolgáltatási színvonal erősítése. Ő a kis cégek vezetési szemléletében lát aggasztó hiányosságokat. A nyomdászokból lett cégvezetők szemében – érthetően – a termék minősége az első. Ám ma már egy nyomda nem él meg abból, hogy jó minőségben dolgozik, erről meg is kell tudnia győzni a megrendelőt. Nem elég a jó gépmester, egy jól képzett menedzsert, megnyerő kereskedőt is meg kell tudni fizetni. A szövetség az iparág lelki megerősítéséhez a nemrég bevezetett Magyar nyomdatermék védjeggyel és a példamutató nyomdászok Hess András-díjával igyekszik hozzájárulni – teszi hozzá Peller Katalin.
Durranás előtt
A hazai nyomdaipar kilátásait azonban mégsem az eddig említettek rontják le leginkább. Szentendrei Zoltán szerint az ágazat ma egy felfújt lufihoz hasonlítható, ami előbb-utóbb – a nemzetközi pénzpiachoz hasonlóan – ki fog durranni. Ennek előjele a körbetartozás és a fizetési fegyelem általános romlása. Ez fokozottan érinti a könyvnyomtatásra szakosodott nyomdákat, aminek a magyarázata a nagykereskedők mérhetetlen mohóságában keresendő. A magyar könyvpiacot három-négy nagy kiadói, nyomdai, kereskedelmi hálózatot egyszerre működtető cég hegemóniája jellemzi. Erőfölényükkel élve ezek a társaságok nemrég emelték – felettébb gyanús módon egyszerre – 53 százalékról 60 százalékra bizományosi haszonkulcsukat. Ez azt jelenti, hogy a maradék 40 százalékon kénytelen osztozni a minden kockázatot magára vállaló nyomda, a kiadó és az alkotók.
A Gazdasági Versenyhivatal július 28-án versenyfelügyeleti eljárást is indított a Pécsi Direkt Kft. (Alexandra), a Líra Könyv Zrt., a Libri Könyvkereskedelmi Kft. és a Bookline.hu Nyrt. ellen gazdasági versenyt korlátozó megállapodás tilalmának feltételezett megsértése miatt. Bejelentések szerint ugyanis e cégek túl magas bizományosi jutalékot kötnek ki szerződéseikben, ráadásul a GVH szerint e szerződések több más szempontból is aggályosak. Az eljárás befejezésének határideje a vizsgálat elrendelésétől számított 180 nap, de mint azt Belényi Andreától, a GVH főtitkárától megtudtuk, az ügy feltárása várhatólag másfél évig is elhúzódhat. Addig a cégek elvileg fenntarthatják a jelenlegi szerződési gyakorlatukat, ennek azonban az a kockázata számukra, hogy jogsértés megállapítása esetén időarányosan növekszik a kiszabható bírság mértéke, ami elérheti az előző évi nettó árbevétel tíz százalékát is. Márpedig a kartellmegállapodást a GVH a versenyszabályok legdurvább megsértéseként értékeli – tette hozzá a hivatal főtitkára.
Eldől az első dominó
A szinte „monopóliumokként” működő kereskedők ráadásul – az élelmiszerláncokhoz hasonlóan – a szállítókkal finanszíroztatják az árukészlet zömét. A bizományba átvett könyveket (ha egyáltalán átveszik őket) majd csak hónapokkal az értékesítés után fizetik ki a kiadónak – jó esetben. Mivel a kiadók Magyarországon jellemzően tőkeszegény értelmiségi vállalkozások, amelyek képtelenek fél évig finanszírozni a kereskedők árukészletét, így az történik, hogy ameddig nem jutnak pénzükhöz, addig nem fizetik ki a nyomdát (és sokszor a szerzőt sem). A nyomdák ugyancsak nem képesek hosszú távon finanszírozni azt az időszakot, amíg a könyv a kereskedő polcán porosodik, ezért ezek a cégek a papíripari beszállítóknak fizetnek késve. Rejtély, hogy vajon meddig tűrik a nemzetközi papíripari cégek, a papírkereskedők a fizetési csúszásokat, és mikor pöckölik el az első dominót azzal, hogy ezentúl előre kérik a pénzt a nyomdától az alapanyagért – teszi fel a költői kérdést a nyomdaipari szövetség elnökségi tagja. A szakember szerint az egész körbetartozós beteg rendszer addig marad fenn, ameddig valamelyik nagy szereplő meg nem unja, és nem borít. Akkor azonban végigrohan mindenkin a csődhullám, dőlni fognak a túlsúlyos kereskedelmi társaságok, maguk alá temetnek számtalan kiadót és nyomdát is. Nem lesz könnyű ezt túlélni mindezt a cégeknek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.