Magyar versenyzőknek is drukkolhatunk szombattól Pécsett Placido Domingo Operaliáján, a világ egyik legrangosabb énekversenyén: elsőként Kun Ágnes Anna jutott be az elődöntőbe, ahol ott lesz Simon Brigitta és Gál Máté is. Itt összesen 48-an mérhetik össze a tudásukat, 24-en jutnak a középdöntőbe, 12-en pedig a budapesti Operaházban rendezett döntőben versenghetnek a komoly pénzjutalommal és szerződésekkel járó díjakért.
Amikor találkozunk, szinte meglep Kun Ágnes Anna. Semmi „művészkedés”, semmi mesterkéltség: egy teljesen természetes és végtelenül szerény fiatal lány ül velem szemben, akiről ráadásul az első percekben kiderül, hogy a Károli Gáspár Református Egyetemen végzett református lelkészként, és éppen a teológiai doktori disszertációját írja. Magát az éneklést is az egyháznak köszönheti, a debreceni kántorképzőben ugyanis Karasszon Dezső kötelezővé tette a hangképzést, és egy ilyen alkalmon „szúrták ki” különleges adottságát. Így került Schulz Katalinhoz, aki aztán felkészítette a Zeneakadémiára, ahova a teológia befejezése után jelentkezett, és ahol Pászthy Júlia növendékeként diplomázott tavaly. (Lelkész-operaénekesről magán kívül még egy finnről tud.)
Az, hogy énekhangja nem átlagos még az énekesek között sem, hamar kiderült: három éve ő vitte el az első díjat a Simándi-énekversenyen, idén pedig Fischer Annie-ösztöndíjban részesült. Szerepei is bőven akadnak, jelenleg a Nemzeti Színházban Valló Péter rendezésében az Atáliában játszik, a Belcanto operatársulattal Mozart Cosí fan tutte című operájában Doratellát alakította, Arthur Sullivan A Mikádó című darabjában, Balázs Zoltán rendezésében is fellépett, illetve a hét elején érkezett haza Szombathelyről, ahol a Bartók-fesztivál A kékszakállú herceg várával foglalkozó kurzusán Juditot énekelhette. – Judit életem nagy szerepálma, remélem, hogy egyszer igazi rendezésben is elénekelhetem – mondja a fiatal mezzoszoprán, akit nemrég kért fel a Szombathelyi Savaria Zenekar Haydn A patikus című operájához, amelyet a következő évadban mutatnak majd be.
Amikor arról kérdezem, miért jelentkezett az Operaliára, meglepő választ kapok: nem készült rá tudatosan. A Nemzetiben egy próbán véletlenül értesült arról, hogy másnap van a jelentkezési határidő. – Mondták, hogy most már úgysem tudom elküldeni, mert nincs anyagom. Nekem viszont volt, mivel nem sokkal korábban külföldi lehetőségek után kutatva készítettem felvételeket, amik pont megfeleltek a kiírásnak – meséli Kun Ágnes Anna, aki az utolsó percben küldte be a jelentkezését, mégis sikerrel járt. – Amikor elmentem a 2006-os Simándi-versenyre, amit megnyertem, nem vártam semmit, csak azért jelentkeztem, hogy megméressem magam, hol tartok a pályatársaimhoz képest. Most is ugyanezzel a lelkülettel megyek, olyan vágyaim persze vannak, hogy jó lenne, ha egy-egy szereplehetőség utolérne, hiszen erre a versenyre nagyon sok impresszárió és szakmabeli figyel, de már attól is boldog vagyok, hogy bekerültem a 48 elődöntős közé. A versenyeknek végül is az a lényege, hogy az ember neve forogjon a köztudatban – mondja, majd hozzáteszi: azért sem izgul, mert tudja, a sikerek és a kudarcok egyaránt akkor érik az embert, amikor annak van a megfelelő ideje.
A fiatal mezzoszoprán Rossini Olasz nő Algírban című operájából Isabella Cruda sorte! című áriáját, Jules Massenet Wertheréből Charlotte nagyáriáját, Bernstein Candide-jából az öregasszony tangóáriáját, valamint Carmen Habanéráját viszi az Operaliára. – Ez utóbbi merész választás volt részemről, hiszen a kedvenc operafilmem a Placido Domingo–Julia Migenes-Johnson-féle Carmen, úgyhogy Domingo biztos hallotta már ezt az áriát néhány nagyon jó énekessel – meséli Kun Ágnes Anna, aki idén egy másik nagy zenei versenyre, a Concours de Geneve-re is bejutott, ahol a 35 elődöntős között szintén lesz másik magyar versenyző, a basszista Cser Krisztián.
Több helyen is tüntettek Magyar Péter ellen a felháborodott nyugdíjasok