Kudarc a tantárgyak nélküli oktatás

Kevesebb mint az iskolák egyharmadában működik hatékonyan a tantárgyak nélküli, úgynevezett nem szakrendszerű oktatás, pedig az iskolák a törvénynek engedelmeskedve bevezették azt – derül ki az Oktatási Hivatal felméréséből. Bár az új rendszer egyik célja a gyerekek terheinek csökkentése, a megvalósítás sok helyen ellentétes hatást váltott ki.

2009. 09. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az első évben nem hozott igazán jó eredményt a Magyar Bálint által erőltetett nem szakrendszerű oktatás törvényi bevezetése. A jogszabály értelmében tavaly szeptembertől az ötödik osztályosok számára kötelező volt bevezetni a teljes tanítási időkeret 20–50 százalékában a nem szakrendszerű oktatást. Az ilyen időkeretben tartott foglalkozások nem tantárgyi bontásban zajlanak, és nem lexikális ismereteket oktatnak, hanem pusztán a készségfejlesztés folyik új, alternatív oktatási módszerek alkalmazásával. A nem szakrendszerű oktatás debütálása nem volt túl sikeres. Az Oktatási Hivatal által folytatott hatósági ellenőrzés szerint bár az iskolák 95 százaléka eleget tett a rájuk szabott törvényi kötelezettségnek, és bevezette ötödikben az új oktatási formát, mégis alig az intézmények egyharmadában működik kifogástalanul a rendszer. Az iskolák további 54 százalékában a nem szakrendszerű oktatáshoz kapcsolódó módszerek nem elég kidolgozottak, az intézmények 15 százalékában pedig nagyon súlyosak a hiányosságok. Az iskolák 4,5 százaléka szegült szembe a törvénnyel, és nem indította el az új oktatási formát. Az intézmények átlagosan heti 6,89 órát fordítanak nem szakrendszerű oktatásra. Ez a tanítási időkeret 24,5 százaléka, vagyis a többség jogszabályban előírt minimum-óraszám közelében maradt. Az intézmények főként a magyar nyelv és irodalom, valamint a matematikaórákhoz kapcsolódó feladatokkal töltik az időt a készségfejlesztő foglalkozásokon, az intézmények felében az idegen nyelvi készségeket is fejlesztik.
A jelentés aggályosnak tartja, hogy több kistelepülési iskolában – ahol általában a kis létszám miatt csak egy osztály van, és sok a hátrányos helyzetű gyerek – osztályon belüli csoportbontást alkalmaznak a tanárok. A gyerekeket képességük szerint felzárkóztató, illetve emelt szintű csoportba sorolják. A gyengébbek gyakorolnak, míg a többiek további ismereteket kapnak. Az OH szerint az ilyen csoportbontás aggályos, mert a gyerekek nem azonos minőségű oktatásban részesülnek, és a csoportok közti átjárhatóság sokszor esetleges. Kérdés, hogyan lenne megoldható másként egy osztályon belül az egyéni készségeknek megfelelő fejlesztés.
Az OH kifogásolja azt is, hogy több intézményben pusztán korrepetálásra használják a nem szakrendszerű oktatást, vagyis csak azoknak a gyerekeknek tartanak órát, akik felzárkóztatásra szorulnak, a jobb képességűeket nem fejlesztik tovább. A jelentés rámutat arra is: a nem szakrendszerű oktatásban csak nagyon kevés iskolában használnak saját készítésű vagy egyedi tanítási segédleteket, a tanárok főként a munkafüzeteket és a tankönyveket használják a készségfejlesztéshez. Alig alkalmazzák az új tanítási módszereket is: az úgynevezett kompetenciafejlesztést csak az iskolák 8 százaléka vezette be. Az intézmények nagy része (57 százalék) ráadásul a képességfejlesztő órákon is osztályoz, holott a nem szakrendszerű oktatás egyik célja az, hogy ne legyen állandó számonkérés, és ezáltal csökkenjenek a gyerekre rakódó terhek. Ezzel ellentétesen hat az új rendszer az óraszámokra is: az intézmények 13 százalékában nőtt a gyerekek óraszáma.
Ennek főként a matematikai készségfejlesztés az oka, amit sok intézmény pluszként, az eddigi tanórákon felül rakott a tanrendbe, mert a megtanítandó ismeretanyag olyan sűrű, hogy nem lehet a tanórákból lecsípni gyakorlásra. Hiányos a nem szakrendszerű oktatásban részt vevő tanárok képzettsége is: a vizsgált 243 intézményben nem szakrendszerű oktatásban részt vevő 1472 pedagógus csupán 46 százaléka végzett szakirányú továbbképzést.
A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy a költségvetési javaslat szerint jövőre a tanároknak saját zsebből kell állniuk a tanfolyamok költségeit. Az ellenőrzött iskolák 89 százalékában készült helyi tanterv, de ezeknek csupán 40 százaléka tekinthető megalapozottnak, vagyis olyannak, amely kellően kidolgozott, és biztosítja a program hatékonyságát. A tantervekből sok esetben hiányoznak a tantervi követelmények. A legtöbb hibát a tanulók értékelésében látták a szakemberek: szerintük a jelenleg működő értékelési rendszereknek csupán a 30 százaléka megalapozott. A törvény szerint idén szeptembertől az ötödik évfolyam mellett hatodik osztályban is be kell vezetni az új rendszert. A napokban a parlament oktatási bizottságának szabad demokrata–szocialista többsége támogatta Magyar Bálint azon javaslatát, amely a 12 évfolyamos iskolákban lehetővé tenné, hogy az első hat évfolyamon teljes tanítási időben tantárgyi bontás nélkül tanuljanak a gyerekek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.