Leállhat hazánkban a plázák építése

A magyarországi bevásárlóközpontokat sem kíméli a válság. A plázákban fogyatkoznak a boltokat bérlő kiskereskedők, miközben az új bevásárlóközpontok építése – néhány kivételtől eltekintve – lényegében leállt az országban.

2009. 09. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már a belvárosban a Tesco. A GVA Robertson elemzéséből az is kiderül: a válságnak leginkább a hipermarketek tudnak ellenállni Magyarországon, mivel viszonylag alacsony áraikkal és széles kínálatukkal minden más bolttípustól elhódították a vevők nagy részét. A magyar piacon vezető Tesco áruházlánc is gőzerővel nyitja újabb és újabb üzleteit, ráadásul hamarosan Budapest belvárosában is megjelenik, a hazánkban jelen lévő multinacionális láncok közül elsőként. – A Rákóczi úton álló Csillag Áruház 2007-ben talált vevőre, s a felújítási tervek szerint a földszinten új típusú Tesco Express épül mintegy 400 négyzetméteren, ami nem más, mint egy modern kisközért – áll a cég közleményében.


Míg korábban kiváltságot jelentett a kereskedők körében az, hogy bekerülhettek egy-egy forgalmasabb bevásárlóközpontba, addig mára a boltosok többsége nyűgnek érzi a százezres nagyságrendű havi költségek kifizetését, hiszen a magyar háztartások többsége elszokott a plázás vásárlásoktól. Emiatt egyre többen kényszerülnek arra, hogy idő előtt lehúzzák a rolót. Sokan inkább a jogi következményeket is felvállalják, csakhogy szabaduljanak a bérleti szerződésektől, miközben az üzemeltetők körömszakadtáig ragaszkodnak a négyzetméterenként 20–100 eurós bérleti díjakhoz.
– Általában a nagyobb nemzetközi márkákat képviselő cégek fizetnek olyan bérleti díjakat, amelyek a forgalmukkal arányosan változnak, a kisebbek inkább fix tarifáért üzemelhetnek egy bevásárlóközpontban – mondta el lapunk kérdésére a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetségének (MBSZ) főtitkára. Balatoniné Kiss Judittól megtudtuk: konkrét számokat ugyan még a szövetségnek sem árulnak el a plázák, azonban az jól látszik, hogy bár egyes fővárosi bevásárlóközpontok látogatottsága nőtt, a plázában működő kereskedők forgalma országosan mintegy tíz százalékot esett vissza. Ez nagyrészt a fizetőképes kereslet zuhanása miatt van, illetve hogy a válság miatt ezrek kerültek utcára. Az MBSZ tapasztalatai szerint főként a luxusmárkás, drága divatárukról és a százezer forintos műszaki-szórakoztató termékekről mondanak le a vevők, tehát az ezeket az árucikkeket kínáló kereskedők vannak a legnagyobb bajban.
– Vidéken rosszabb a helyzet, mint a fővárosban, nehezebben is találnak bérlőt az üzletközpontok, de válsághelyzetről azért nincs szó – mondta a főtitkár, megerősítve azt, hogy napjainkban főként a nagy nemzetközi láncokat képviselő boltok tudnak talpon maradni, míg a kisebb tőkeerejű hazai kereskedők körében gyorsabb a lemorzsolódás. – Ezzel együtt a plázák üzemeltetői személyre szabott, átmeneti kedvezményekkel igyekeznek megtartani bajba jutott bérlőiket, ám a bérleti díjakból csak a legvégső esetben engednek, mivel az üzletházak is hitelből épültek fel, és e kölcsönök részleteit is törleszteni kell – mondta a főtitkár. Tájékoztatása szerint például a fővárosi Duna Plázát már hetvenezer, a bevásárlóközpont környékén élő vásárló is eltudná tartani, ám az a kérdés, hogy mennyire telített ma a bevásárlóközpontok piaca, és szükség van-e ennyi plázára Magyarországon, még az érintetteket is megosztja.
Mindenesetre úgy tűnik, a válság gátat vet a féktelen plázaépítkezéseknek idehaza. Egy friss jelentés szerint ebben az évben a korábbi tervekhez képest szabályosan lebénultak az új beruházások. A GVA Robertson elemzéséből kiderül: korábban csaknem 100 ezer négyzetméternyi új bevásárlóközpont átadását tervezték a fővárosban az év első felében, de ebből semmi nem lett, s vidéken is csupán 20 százaléka valósult meg a korábbi elképzeléseknek. Budapesten jelenleg öt nagy bevásárlóközpontot építenek: az egyik az Allee a volt budai Skála helyén, a másik a Corvin Atrium a józsefvárosi Corvin sétányon, továbbá a Mundo a zuglói Bosnyák téren, a Terminál a Kőbánya-Kispest vasút- és metróállomásnál, a Neo pedig a Határ úti metróállomásnál áll majd. Ezek közül idén csak a mintegy 200 millió euróból megvalósuló Alle nyílik meg november 11-én, a karácsonyi vásár időszakára. A jelenlegi gazdasági helyzetben a boltnyitást többször is meggondolják a kereskedelmi márkák képviselői. Az új építésű beruházásoknál több visszalépésről is hallani, noha a tulajdonosok kedvezményekkel próbálják hasznosítani az üresen maradó területeket – jegyezte meg Varga Ágnes, a GVA Robertson részlegvezetője.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.