Csupán három nap telt el az önkormányzati minisztérium által tervezett óvodai, iskolai megszorítások napvilágra kerülése óta, lapunk újabb elképesztő dokumentumra talált, amely az Oktatási és Kulturális Minisztérium által tervezett elvonásokat veszi lajstromba. – A Hiller István vezette tárca pénteken, a Közoktatás-politikai Tanács ülésén adta a kezünkbe az általuk tervezett, jövő évi megszorításokról szóló írásos anyagot, majd adtak tíz percet, hogy olvassuk el és véleményezzük. Ez rendkívül méltatlan, ezért kivonultunk az ülésről – jelentette ki lapunknak Galló Istvánné, az egyébként baloldali szellemiségű Pedagógusok Szakszervezetének elnöke. Az érdekvédő leszögezte: a oktatási tárcától kapott dokumentum szerint Hillerék a jövőben nem finanszírozzák az iskolai kompetenciaméréseket, amelyek az oktatás minőségének legfontosabb mérőeszközei voltak. Felfüggesztenék a teljesítménymotivációs alap működtetését is: az ebből elkülönített keretből eddig a kiemelkedően teljesítő tanárokat jutalmazták. Megszüntetik a szakmai informatikai fejlesztéseket, amelyekből például számítógépet vásároltak az iskolák az informatikai órákhoz, de még az írásvetítő megvásárlása is nehézséget jelent majd. Megszüntetik a közoktatási alapítványok állami támogatását is. Gallóné leszögezte: ezeknek az alapítványoknak köszönheti az iskolák és az óvodák jó része az alapvető eszközfejlesztéseket, amelyeket az államnak önmagától is biztosítania kellene. Egy másik pont a kistérségi társulások támogatásának csökkentését írja elő. Az összevont iskolákat eddig kiemelten finanszírozták, most meg, hogy az iskolák egy részét bezáratták vagy összevonatták velük, jön a feketeleves.
Az önkormányzati csomag kapcsán Gallóné leszögezte: az eszközfejlesztések leállítása elképesztő ötlet, hiszen ma már nem lehet egy darab krétával tanítani, sok helyen azonban már a térképre vagy földgömbre sem lesz pénz, szemléltetőeszközök nélkül pedig az oktatás óriásit veszít hatékonyságából. A szakirodalom-vásárlás keretének radikális csökkentése óriási felháborodást szül a tanárok körében, ami a továbbképzésekre adott állami támogatás megszüntetésével anyagilag lehetetlenné teszi a pedagógusok szakmai fejlődését. A művészetoktatás díjának drasztikus megemelése a kormányzat eddig hangoztatott céljával ellentétesen hat, hiszen csak a gazdagok kiváltsága lesz a tehetségkibontakozás, ráadásul a gyerekek fejlődéséhez kiemelten fontos, a zenét, táncot tanulóknak ugyanis általában nincsenek viselkedési és tanulási problémáik. A csoportlétszámok drasztikus megemelése pedagóguselbocsátással jár, és az oktatás színvonalának csökkenését hozza, amelynek legnagyobb károsultja a gyerek.
– A másik pedagógus-szakszervezet szerint sem jobb a helyzet. – Vége a magyar közoktatásnak, vége az esélyegyenlőségnek, vége a motivációnak, meghalt az Új tudás program – jelentette ki lapunknak Kerpen Gábor, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnöke. Hozzátette: ha a kormány nem fektet be a közoktatásba, akkor már el is kezdheti építeni tömegével a börtönöket, mert néhány év múlva nagy szükség lesz rájuk. Az óvodafejlesztési program leállítása és a művészetoktatás térítési díjának radikális emelése tovább növeli az esélyegyenlőtlenséget. Kerpen szerint a szakmai mérésekre nem lesz pénzük az önkormányzatoknak, így azok nem lesznek végrehajthatók, pedig egyedül ezek adnak visszajelzést az oktatás színvonaláról. Az osztálylétszám-növelés elbocsátással és további színvonaleséssel jár. A teljesítménymotívációs alap eltörlése az utolsó, pluszmunkára sarkalló tényezőt is kiöli a rendszerből, ami tömeges pályaelhagyással járhat. A fejlesztést segítő alapítványok megszüntetésével romolhat a szakképzés színvonala, a kötelező pedagógus-továbbképzések finanszírozásának megszüntetése pedig még az iskolák működését is veszélyezteti, hiszen az intézmények már a képzésen lévő tanárok helyettesítési díját sem tudják kigazdálkodni saját keretből.
Sírás a víz alatt