Kvartettből kamarazenekar

Tátrai Vilmos, a magyar kamarazene egyik legnagyobb alakja úgy vélte, hogy a legmagasabb szintű kamarazenekari játék záloga, ha a zenekar egy jól összeszokott vonósnégyesre épül. Az ő igazát az bizonyítja, hogy a róla elnevezett kamarazenekar ma este fél nyolckor bemutatkozik a Művészetek Palotája Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében.

2009. 10. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ribli Ilona, a Danubius vonósnégyes csellistája alapította a Tátrai Vilmos Kamarazenekart.
– Már a Zeneakadémián is Tátrai Vilmoshoz jártam vonósnégyes-órákra, később pedig a Danubius-kvartettünkkel tíz éven át foglalkozott – magyarázza az együttes és a mester közötti kapcsolatot Ribli Ilona. Tíz éve hunyt el a kiváló művész és mester, ezért a nevét viselő együttes az ő emléke előtt is tiszteleg első fővárosi hangversenyén.
A zenekar alapítója egy ideje Budapestről Nagyegyházára költözött, ahol semmilyen közösségi terem nem volt, ahol koncerteket tarthattak volna. – Csak egy romos tehénistállót találtunk, azt újítottuk fel. Így jött létre a mi koncerttermünk, a Hangistálló, ahová rendszeresen szervezek koncerteket – meséli Ribli Ilona. Egy ottani, tavaly karácsonyi hangversennyel indult a kamarazenekar története is. Mivel ez este várakozáson felül sikerült, a zenészek együtt maradtak, és Ribli Ilona kérvényezte a családtól a Tátrai Vilmos név használatát, amit meg is kapott.
Ribli Ilonától megtudjuk, a Tátrai Vilmos Kamarazenekar a koncertmesterek zenekara. Hét koncertmester hegedül benne: Ágoston András, Koppándi Jenő, Bodor János, Mihályi Éva, Vörös Gyula, Zámbó Judit és Hegyi Miklós, és a brácsa szólamban például a Keller-, a volt Éder-, illetve a Kodály-kvartett brácsistája muzsikál. Azt, hogy Ribli Ilona a Danubius vonósnégyes köré építette fel az együttest, Tátrai már említett elképzelésére alapozta.
A koncert programja rendkívül érdekes és csöppet sem szokványos: a Baráti Kristóf szólójával megszólaló Vivaldi-művet, a Négy évszakot ugyanis két Phili Glass-vonósnégyessel párosították, amelyeket a szerző eleve javasolt kamara-zenekari előadásra is. Ez egy újabb kapocs a kvartett és a kamarazenekar között. Amikor arról kérdezzük, nem túl merész ötlet-e egy mindenki által ismert barokk művet kortárs darabokkal együtt előadni, amikor egészen más a két stílus közönsége, Ribli Ilona azt mondja, tudatosan döntött így.
– Tudom, hogy Philip Glass kedvelt a fiatalság körében, és szeretnénk a fiatalokat is becsábítani a koncertjeinkre, felvállalva a mai kor zenéi közül az értékesebbeket, ugyanakkor olyan népszerű darabot is játszunk, amelyet mindenki ismer és szeret – fogalmaz, majd rámutat arra, hogy a három mű között tematikus kapcsolat is van, mindegyik természeti képekre épül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.